Beginnen met programmeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

lolliepop

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2010
Beste mensen,

Ik ben 15 jaar en zit in 3HAVO, volgend jaar ga ik N&T als profiel nemen, met wiskunde B en natuurkunde, en Engels (standaard, maar dit heb ik écht nodig voor m'n opleiding).
Mijn opleiding is in het engels, en je kan met elk vakkenpakket de opleiding doen.

Echter werken ze daar met C++ en worden er maar 200 studenten per jaar geaccepteerd, daarom krijg je voor je toelating een thema, daarmee moet je een klein spel (nog simpeler dan pacman) maken in een programmeertaal.
Dan kan je kiezen wat je wilt doen, Programmeren, designen, of 3d visual art. Wat ik ga doen is dus programmeren.

Echter heb ik 0 ervaring met programmeren, op wat .VBS codes kopiëren na.

Mijn vraag: Met welke programmeertaal kan ik het beste beginnen? Ze raden C++ aan om mee te beginnen, maar dit lijkt me echt heel moeilijk, ik was van plan zo'n boek te kopen: deze, maar ik wil toch iets simpeler beginnen.

Mag geld kosten om bijvoorbeeld een boek te kopen, maar geen honderden euro's, as het echt moet max. €60 (voor boeken, evt software? compiler is wel echt nodig, heb over microsoft visual studio gehoord).

Alvast bedankt!

Ik zou gaan beginnen met VBS en dan gratis Microsoft Visual Studio downloaden.
Misschien dan nog even op bol.com ofzo rondneuzen naar interessante boeken om te beginnen?
Verder wil ik je ook wel helpen met een begin hoor!

P.S. Als de game af is, zet je hem wel bij "Test mijn programma" hè?! :P

Ga natuurlijk niet gelijk games maken hé, eerst een taal onder de knie krijgen.
Wilde iets zoals python doen, mensen zeggen dat dat makkelijk is, maar VBS leek me ook wel handig.

Echter ga ik nu niet met games maken doen, dat is voor C++.

Als ik jou was zou ik met LUA beginnen, je krijgt dan de begrippen te kennen van programmeren, en lua word bij bijna elk spel wel gebruikt. Ook WoW

Game maker is het maken van spellen, maar dan extreem simpel. alle codes worden voorgekauwd.
Lua ken ik ook het is wel leuk, Echt een beginners iets. Een simpel spel waar je echt veel kan leren is minecraft.
met nadruk om de mod "Computercraft"

Meer dan LUA ken ik ook niet ;)

Ik speel minecraft, mod computercraft niet, maar ik wil graag wel serieus beginnen met scripten, niet dat Computercraft niet goed is ofzo, maar ik wil eerst de basics weten.

Dus, VBS is goed om te beginnen, wat moet ik zoal oefenen? Ik snap niet eht hoe ik moet beginnen met een programmeertaal, en wat ik ermee moet doen.
VBS, dan...? Ik ken LUA of scratch niet, nooit van gehoord.

Wat dacht je van Lazarus, de opensource tegenhanger van Delphi.

Dat gaat in pascal, als beginner lekker leesbaar :-)

Heb daar nog nooit van gehoord, maar ik heb graag iets dat lijkt op C++, met dezelfde structuur als je snapt wat ik bedoel, dus niet bijvoorbeeld een taal leren die heeeeeeel anders is dan c++ en vervolgens aan c++ beginnen.
Graag heb ik dus iets 'bekends', weet niet of dit bekend is, maar de namen die net opgenoemd zijn zeggen mij helemaal niets.. waar worden ze allemaal voor gebruikt?

Als je een makkelijke taal wilt leren begin dan met python, visual basic scripts zul je later amper gebruiken.

Maar als ik jou was zou ik beginnen met java, daar is veel van te vinden op internet. Daarmee kan je ook games mee maken (en zelfs inladen in een browser met behulp van een applet).
Java wordt ook op diverse HBO instellingen gebruikt om games mee te maken en mee te programmeren. Het is wat makkelijker dan C++ en heeft wel ongeveer dezelfde syntax (wat overstappen naar C++ makkelijker maakt)

Ze werken daar puur met C++.

Dus ik kan het beste beginnen met python, en daarna JAVA(script? of is dat weer wat anders).
En dan naar C++

Boeken voor python/java? Wil niet dat ik alles code per code moet opzoeken, maar gewoon een lijst heb met dingen die je kan doen, oefeningen, uitdagingen e.d

Ik denk dat ik eerst wat makkelijks ga doen, in 6-7 weken heb ik zomervakantie en kan ik me er op concentreren.
Wat is het verschil tussen java en javascript dan?

Als ik eerlijk ben: Begin gewoon met c++, ik dacht ook dat het heel moeilijk was! Omdat iedereen dat zegt maar ben het ook gaan proberen en eerlijk het valt wel mee! Het is gewoon even doorzetten!

Je kan beginnen met Java, maar aangezien ze daar met C++ werken lijkt het me verstandiger dat jij dat dan ook doet.
Het is misschien wel een moeilijke taal om mee te beginnen maar er zijn genoeg tutorials op het internet te vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan