beginner met Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

siebold

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2009
ik ben net begonnen om een programma in access te maken maar heb dit nog nooit eerder gedaan en dus onbekend maar misschien wil iemand mij helpen ik ben bezig met een uren programma in access waar de uren automatisch worden uitgerekend dus overuren en verlofuren bijhouden

met vriedelijke groet siep

Begin eens met (al dan niet op papier) op te schrijven wat je precies wilt doen... Een database begin je niet door gelijk tabellen te gaan maken in een nieuwe database, maar eerst door na te denken over wat je precies wilt.
Want ik neem niet aan dat je alleen maar een tabel wilt waarin je uren vastlegt; er zullen toch ook personen zijn waarvoor je die gegevens wilt vastleggen. Misschien zijn er wel projecten waaraan mensen werken waarvoor je de uren wilt vastleggen.... etc.
Maak desnoods in Excel wat tabelletjes met de soort gegevens en berekeningen die je zou willen terugzien. Kortom: wat meer ideeën van jou kant, lijkt mij een goed begin!

uren bij houden

je moet er van uit gaan dat het voor 3 personen moet werken zij houden hier zelf de uren in bij ter controle heb al neen begin gemaakt in access maar het lukt mij niet dit te uploaden ook ingepakt is het te groot vandaar het exel bestand

met vriendelijke groet siep

Bijlagen

Er is een jaartje of wat geleden een draadje geweest m.b.t. urenregistratie. Daar zijn twee voorbeeldbestanden bij gemaakt; misschien heb je daar wat aan. Je vindt ze hier.

ik heb het bestandje gevonden ga het even goed bekijken maar volgens mij telt geen van de bestanden de uren op en zie ik iets over verlof uren maar alvast bedankt voor de moeite

MVR groet siep

Voordat je gaat optellen, moet je eerst invoeren ;)
En voordat je zover bent, moet je uiteraard eerst een database hebben die de gegevens opslaat zoals je wilt. En daar helpen deze voorbeelden hopelijk bij!
Overigens is het optellen van de uren veruit het makkelijkste onderdeel van je projectje...

de voorbeeltje zijn goed duidelijk maar nu het optellen en verminderen van de uren nog kun je mij uitleggen hoe ik dat moet gaan doen of instellen

bvd siep

Optellen in bijvoorbeeld dagoverzichten, weekoverzichten of maandoverzichten, doe je met Queries. In een query die totalen moet berekenen zet je de knop <Totalen> aan, waardoor je kunt Groeperen op bepaalde velden, bijvoorbeeld op Jaar en Maand als je een maandoverzicht wilt hebben, en het veld Uren krijgt dan de functie Som. Om op een Maand te groeperen maak je een veld met de functie MaandNr:Month([Datumveld]). Een jaar maak je zo: Jaar:Year([Datumveld]).
Je ziet in zo'n query dus het jaartal, het maandnummer, en per maand dan het totaal aantal uren opgeteld.

Michel ik kom er niet goed uit ook mijn Office versie 2010 pakt de wizert niet maak krijg het optellen en verminderen ook niet voor elkaar bij de datum op het formulier wil het schermpje pik een data ook niet zodat je de datum aanklikt en hij dan deze invoert misschien dat je nog eens wilt kijken

met vr groet siepBekijk bijlage uren 2011 v1.rar

OctaFish ik probeer via de wizerd een Querie te maken voor het optellen maar bij mij werkt dat niet ook heb ik geprobeerd deze te installeren maar hij pakt het niet

misschien heb je een oplossing

bvd siep

Ik heb er al wel naar gekeken, maar je voorbeeldje had wat weinig records.... er valt in ieder geval nog weinig te rekenen. Door omstandigheden heb ik er vanavond ook geen tijd voor gehad. Even geduld dus nog!

Hallo Bartuls dit bestand heb ik gebruikt als onderlegger voor het nieuwe bestand wat ik probeer te maken maar waar ik helaas nog niet helemaal uit kom maar leuk dat je wil helpen kijk een naar het bestand wat ik heb mee gestuurd op 21 januari misschien weet jij hier raad mee bij voorbaat dank

Ben niet Bartuls, maar heb er toch maar even naar gekeken ;)
Dit voorbeeldje bevat o.a. een kalender, en een paar queries met urenberekeningen gemaakt; ik denk wel dat je er wat mee kunt.

Bijlagen

Nog een aanvulling op de queries: die zijn zo gemaakt dat je de parameters kunt invullen, of kunt leeglaten. Als je een datumveld leeg laat, wordt die niet meegenomen in de filtering. Door alle parameters leeg te laten, zie je dus alle records in de tabel.
Als voorbeeld de qeury [qryUrenPerDatum_Overuren]. Daarin zitten twee parameters: [Vanaf?] en [Tot?] Als je [Vanaf?] leeg laat, en [Tot?] invult, zie je alle data vanaf het begin tot de einddatum; vul je [Vanaf?] in en laat je [Tot?] leeg, dan zie je alles vanaf de vanaf datum. Laat je ze allebei leeg, dan zie je dus alle records. De constructie waarmee je dat maakt is de volgende:

Code:
WHERE (((IIf(IsNull([Vanaf?]),IIf(IsNull([Tot?]),True,[WerkurenDatum]<=[Tot?]),IIf(IsNull([Tot?]),[WerkurenDatum]>=[Vanaf?],[WerkurenDatum] Between [Vanaf?] And [Tot?])))<>False));

En maakt gebruik van een geneste IIF functie. In die functie kijk je naar de waarde van de parameters; afhankelijk van of een parameter is ingevuld, wordt een bepaald datumfilter gebruikt. Zijn beide parameters leeg, dan vult de IIF de waarde TRUE in, anders staat er dus een datumfilter. En wel één van de volgende drie varianten:
1. [WerkurenDatum]<=[Tot?]
2. [WerkurenDatum]>=[Vanaf?]
3. [WerkurenDatum] Between [Vanaf?] And [Tot?]
Met het criterium <> FALSE wordt het filter in werking gezet.
Hopelijk snap je een beetje hoe het werkt...

OctaFish dat had ik ook wel door maar gezien de reactie van 24 januari dus zo doende tot zover in ieder geval bedankt voor de moeite ik probeer er verder mee te gaan en laat wel weten of het lukt

groet siep

Beste OctaFish ben en nu een tijdje mee bezig maar het wil me niet lukken misschien dat je nog een keer wil helpen ook zou ik op het formulier het totaal aantal gewerkte Uren overuren en ziekte uren willen zien van het hele jaar plus de vrije uren die over zijn

Heb je al zelf wat gemaakt? In dat geval is het denk ik wel handig om daar op verder te borduren...

Beste OctaFish ik ben met het bestand van jouw verder gegaan en gebruik een kopie om de dingen te testen anders komen er ook fouten in dit bestand dus de angst om de boel te verprutsen in het totaal moeten de uren van het hele jaar komen en de verlof over zijn de nog op te nemen uren

Met vriendelijke groet siep

Bijlagen

Wat wil je eigenlijk zien op het formulier? Een jaaroverzicht bij de betreffende persoon?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan