beginner

Status
Niet open voor verdere reacties.

klimmer

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2008
Hallo allemaal,

Ik zou graag leren om om te kunnen gaan met Java. Ik heb al het een en ander gedaan:
-hele tijd geleden begonnen in .Visual Basic Script(.VBS), heb geen ingewikkelde dingen gedaan.
-Ik heb af en toe naar de broncode van pagina's bekeken, en wat mee gerommeld enzo.
Ik gebruikte een site die het soort van veranderde. (Tryit Editorv1.4)

Maar ik zou ook graag ergens een makkelijk te volgen volledige uitleg/ cursus willen hebben.

Weet een van jullie daar misschien een link naar?
Ik kwam zelf op eentje maar dan moest je weer zo'n programmaatje downloaden en dan met een .BAT(Batch) bestand linken ofzo, zonder enige uitleg:shocked:

Alvast hartelijk bedankt,
Casper

Uit je verhaal haal ik eerder dat je met JavaScript wilt beginnen.

Klopt dat? (Zo ja zal ik je vraag verplaatsen naar de juiste sectie :))

Ja, ik denk het wel. Dacht dat er geen verschil in zat:o

zou jij het willen verplaatsen?

Alvast bedankt:thumb:

Software die ik je zou aanraden voor Javascripts te maken is HTML-Kit (http://www.chami.com/html-kit/)
Theoretisch kan je deze natuurlijk ook maken met notepad, omdat deze scripts niet gecompileerd moeten worden (Dit wordt gedaan door de browser, op het moment dat de pagina inlaadt), maar dan heb je echter niet overzichtelijkheid die HTML-Kit biedt.

En voor de tutorial: Als je al wat ervaring hebt met programmeren en javascript wilt leren, is http://www.w3schools.com een goed begin (Gewoon doorklikken naar de javascript sectie). Deze site legt alles stap per stap uit, en werkt vooral veel met interactieve voorbeelden.
Het is een redelijk makkelijke taal. Als je VBS kunt, zou je normaal gezien met Javascript geen problemen moeten hebben.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik al sinds jaar en dag Notepad :) (Metapad eigenlijk, een Notepad clone). Het is misschien lastiger maar het dwingt je wel om overzichtelijk te programeren :)

Ik gebruik al sinds jaar en dag Notepad :) (Metapad eigenlijk, een Notepad clone). Het is misschien lastiger maar het dwingt je wel om overzichtelijk te programeren :)
Tja, Notepad of Metapad is natuurlijk iets voor de meer ervaren programmeur =)

Wanneer je iets wilt leren zul je daar wat energie in moeten steken.

Dan maar in het begin wat aan modderen zonder grafische interface, uiteindelijk leer je daar mee van dan wanneer het programma alles voor je zit te doen.

HK doet niet álles, eigenlijk is het grootste verschil gewoon de automatische tabs en de syntax highlighting. Veel meer verschil zit er niet op. Althans niet voor JS, natuurlijk.

Dat is wel handig. Alleen verander ik tabs steeds in twee spaties, sommige van die editors laten dat niet toe :p En voor C++ gebruik ik Visual Studio, autocomplete is wel echt fijn.

En zijn hoe moet je je script laten uitvoeren.

Bij VBS moet je het bestand opslaan met .VBS.

hoe moet dat met javascript?
gewoon met die site van w3 scool??

Je zou het in je <head> tussen <script> kunnen zetten.

Daarna zou binnen je HTML de functie die je gemaakt hebt aan kunnen roepen.

Een nettere optie is het in een extern bestand te zetten (bestandsnaam.js) en dat binnen je <head> deze code neer te zetten.
HTML:
<script language="JavaScript" src="bestandsnaam.js"></script>

ja, maar dan wel met <script type="text/javascript">. <script language="javascript"> is tegenwoordig afgekeurd :)

Wat is eigenlijk het verschil tussen language="Javascript" en type="Text/Javascript"? XD

niet veel, behalve dat language niet meer gebruikt dient te worden. type gebruikt mime-types, een veel moderner en wijdverspreid systeem. Het heeft language vervangen in de html specificaties van het W3C.

ik heb dit script:

PHP:
<html>
<body>
<p><b>This text is bold</b></p>
<p><big>This text is big</big></p>
<p><i>This text is italic</i></p>
<p><code>This is computer output</code></p>
<p>This is<sub> subscript</sub> and <sup>superscript</sup></p>
</body>
</html>

(van de tutorial van basis HTML, wat ze zeggen dat je dat nodig hebt voor javascript)

maar hoe kan ik het script laten uitvoeren zonder die Try-it Editor van W3schools??

Dat liet ThaDevil hierboven zien:

HTML:
<script type="text/javascript" src="bestandsnaam.js"></script>

Of je kunt het script gewoon in een script tag zetten zonder extern bestand (extern bestand is bijna altijd beter).
HTML:
<script type="text/javascript">
alert("Hello world!");
// code
// code
</script>

ik heb dit script:

PHP:
<html>
<body>
<p><b>This text is bold</b></p>
<p><big>This text is big</big></p>
<p><i>This text is italic</i></p>
<p><code>This is computer output</code></p>
<p>This is<sub> subscript</sub> and <sup>superscript</sup></p>
</body>
</html>

(van de tutorial van basis HTML, wat ze zeggen dat je dat nodig hebt voor javascript)

maar hoe kan ik het script laten uitvoeren zonder die Try-it Editor van W3schools??

De code knippen en plakken in kladblok, opslaan als een .htm of een .html document, en dan openen met je internet-browser.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan