Beginnersvraag formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

yertle

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2010
Hallo,

Heb vroeger een klein beetje gewerkt met VBA met gekoppeld een kleine access db maar heb een vraag over de werking van een formulier in access.

Ik maak een database met daarin 1 tabel nu moet dit met een formulier in te voeren zijn.
Is het nu zo dat de mensen die dit moeten doen access geinstalleerd hebben en werkt dit formulier dan ook als access niet open staat dus als een soort los programmaatje?

De mensen die het moeten gebruiken mogen echt alleen het invul formulier zien en dan wil ik daar in de toekomst ook een grafiek en een rapport in maken.

Bedankt,

Erik

tabellen scheiden

het beste lijkt mij om je dbase op te splitsen in een deel waar de tabellen staan en de andere waar de schermen en quwery staan

als je dat een neemt met maar 1 scherm voor de invoer en de rest niets en in de andere bouw je verder

eenvoudige oplossing denk ik

groet
Jan

Het lijkt mij een beetje met een kanon op een mus schieten om, als je een db met één tabel hebt, die te splitsen in een front-end en een backend. Maar het mag uiteraard altijd zo gemaakt worden, zeker als meerdere mensen tegelijkertijd in de database moeten (kunnen) werken. Hoe je het ook maakt: je hebt altijd access nodig om ermee te kunnen werken. Daarin kun je voor de gebruikers de interface behoorlijk dicht zetten, zodat ze alleen de formulieren kunnen zien/gebruiken waar ze mee moeten werken.
Al kun je, om het eindprodukt voor de gebruikers zo beveiligd mogelijk te maken, wel een gecompileerde variant (een mde bestand) te maken dat je bij de gebruikers uitzet. Het nadeel daarvan is, dat je die steeds opnieuw moet maken als je een rapport of formulier toe wilt voegen. Dus die moet je pas maken als je helemaal klaar bent met de db.

Om een programma te maken waarbij je access niet nodig hebt, moet je iets in VB programmeren. Dat is dus niet hetzelfde als VBA, wat de programmeertaal is die in de Office pakketten wordt gebruikt. In zo'n zelfstandig programma leg je een link met de database, en bouw je een VB formulier om de gegevens te muteren. Maar dat is een heel andere weg dan een db maken in Access...

Perfect.
Nu weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben en hoeveel tijd ik er waarschijnlijk aan kwijt ben.
Dank jullie wel.

Erik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan