tranceftw
Gebruiker
- Lid geworden
- 6 apr 2009
Ik ben wat aan het leren werken met java maar nu ben ik op een probleem gestoten. Het is de bedoeling dat ik geen gebruik maak van ArrayList of arrays in het algemeen.
Dit is de klasse Wedstrijdoverzicht
Dit is de klasse Speler
De bedoeling is om een methode te maken die een bepaalde speler eruit kan kiezen en de naam ervan kan veranderen. Ik heb deze methode al gemaakt in de klasse Speler, dus moet hij alleen nog opgeroepen worden vanuit de klasse Lijst. Wat mij hierbij dus niet lukt is om een bepaalde speler te selecteren. Ik wil dus dat er niet in de broncode van die methode staat van welke speler de naam wordt veranderd, maar dat je dat nog moet ingeven als parameter ofzo als je de methode oproept, wanneer je een instantie hebt gemaakt van Lijst(ik werk met Bleuj).
Dit is mijn eerste vraag op dit forum
Het zou heel vriendelijk zijn als ik geholpen werd. Bijna iedereen op dit forum kan dit waarschijnlijk oplossen aangezien ik nog maar een echte beginner ben
groetjes
Dit is de klasse Wedstrijdoverzicht
Code:
public class Wedstrijdoverzicht
{
private Speler speler1;
private Speler speler2;
private Speler speler3;
private Speler speler4;
private Speler speler5;
private String overzichtspeler1;
private String overzichtspeler2;
private String overzichtspeler3;
private String overzichtspeler4;
private String overzichtspeler5;
public Wedstrijdoverzicht(String speler1, String speler2, String speler3, String speler4, String speler5)
{
this.speler1 = new Speler(speler1);
this.speler2 = new Speler(speler2);
this.speler3 = new Speler(speler3);
this.speler4 = new Speler(speler4);
this.speler5 = new Speler(speler5);
overzichtspeler1 = this.speler1.getName() + ": " + this.speler1.getPunten() + " punten";
overzichtspeler2 = this.speler2.getName() + ": " + this.speler2.getPunten() + " punten";
overzichtspeler3 = this.speler3.getName() + ": " + this.speler3.getPunten() + " punten";
overzichtspeler4 = this.speler4.getName() + ": " + this.speler4.getPunten() + " punten";
overzichtspeler5 = this.speler5.getName() + ": " + this.speler5.getPunten() + " punten";
}
public void drukLijstAf()
{
System.out.println("De volgende spelers doen mee aan het tornooi. Ernaast staan hun punten!");
System.out.println(overzichtspeler1);
System.out.println(overzichtspeler2);
System.out.println(overzichtspeler3);
System.out.println(overzichtspeler4);
System.out.println(overzichtspeler5);
}
}
Dit is de klasse Speler
Code:
public class Speler
{
private String naam;
private int punten;
public Speler(String geefNaam)
{
naam = geefNaam;
punten = 0;
}
public String getName()
{
return naam;
}
public int getPunten()
{
return punten;
}
public void voegPuntToe()
{
punten++;
}
public void voegPuntenToe(int aantalPunten)
{
punten = punten + aantalPunten;
}
public void veranderNaam(String replacementNaam)
{
naam = replacementNaam;
}
}
De bedoeling is om een methode te maken die een bepaalde speler eruit kan kiezen en de naam ervan kan veranderen. Ik heb deze methode al gemaakt in de klasse Speler, dus moet hij alleen nog opgeroepen worden vanuit de klasse Lijst. Wat mij hierbij dus niet lukt is om een bepaalde speler te selecteren. Ik wil dus dat er niet in de broncode van die methode staat van welke speler de naam wordt veranderd, maar dat je dat nog moet ingeven als parameter ofzo als je de methode oproept, wanneer je een instantie hebt gemaakt van Lijst(ik werk met Bleuj).
Dit is mijn eerste vraag op dit forum

Het zou heel vriendelijk zijn als ik geholpen werd. Bijna iedereen op dit forum kan dit waarschijnlijk oplossen aangezien ik nog maar een echte beginner ben
groetjes