Begint mijn laptop fan defect te worden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dawarfmaster

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2012
Berichten
7
Hallo iedereen,

Recentelijk is de fan die in mijn laptop zit een ander geluid aan het maken dan normaal, het lijkt erop dat de rotorbladen misschien niet helemaal vast meer zitten. Ik heb om dit op te lossen mijn fan eruit gehaald, schoongemaakt (alleen stof verwijdert) en teruggezet, helaas kwam het probleem weer na een paar uur terug. Dit probleem doet zich vooral voor als de fan veel moet ronddraaien en de fan doet gewoon normaal als ik geen intensieve programma's gebruik (zoals games).

Voor jullie informatie: Ik heb deze laptop al een lange tijd (2-3 jaar) en de fan is al een keer eerder vervangen (minder dan 1 jaar geleden) omdat die kapot ging, de huidige fan zit onder garantie maar het is belangrijk dat ik mijn laptop heb voor schoolwerk. Het duurt extreem lang (ik moest bijna 2 maanden wachten maar dat was zonder garantie) om een fan voor deze computer te krijgen omdat er weinig modellen van zijn verkocht, dus als iemand een oplossing heeft die ik thuis zelf kan doen zou ik dat graag willen horen.

De laptop die ik gebruik is een GE60 0NC-072NL.

Heeft iemand hier enig advies aan wat ik moet gaan doen? Hoe moet ik dit probleem aanpakken?

Alvast bedankt voor de hulp.
 
Je kunt proberen de ventilator te smeren met wat siliconenolie of iets dergelijks.
 
Een fan slijt door vuil op de lagers en onbalans op de schoepen door vuilaankoek. Als de lagers eenmaal geleden hebben, kun je het overlijden met smeren wel uitstellen, maar het is mijn ervaring dat je op termijn toch aan een nieuwe fan zult moeten.
Kijk eens wat er hier over lagers verteld wordt: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1028372//
 
Vaak kun je via eBay of Amazon wel aan een vervanged exemplaar komen maar daarvoor moet je het type/model-nummer van de fan weten.
Dit is meestal wel te zien door de bodemplaat van de laptop eraf te schroeven, het nummer wat je nodig hebt staat in het midden van de ventilator waar de schoepen aan zitten.
Dit opschrijven en even zoeken via Google..

Overigens is naaimachine-olie een beter middel dan siliconenhoudende smeermiddelen, deze vreten met name glij-lagers nog verder op..:thumb:
 
Weer wat geleerd :D. Ik lees idd. :
"Siliconenoliën:
Siliconenoliën worden gebruikt in instrumentlagers en andere lichtbelaste lagers, in het temperatuursgebied tussen -70 en +200°C. De smerende en corrosiewerende eigenschappen van deze oliën zijn beperkt. Fluorsiliconenoliën hebben eigenschappen die superieur zijn aan die van andere siliconenoliën."
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan