• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Begintijd, eindtijd en totaaltijd automatisch uit een overzicht halen excl. lunchtijd

• Onderwerp starter Onderwerp starter HJ25
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HJ25

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2013
Ik wil dat in bijgevoegd bestand automatisch de begin- eind- en totaaltijd ingevuld worden. Dit moet alleen ingevuld worden wanneer er iets in het overzicht ingevuld wordt. Wanneer er iets ingevuld is voor en na de cel met "Lunch" daarin dan moet de totaaltijd hier rekening mee houden. Hij moet dus de begintijd en eindtijd invullen, maar bij de totaaltijd moet hij de lunchtijd er vanaf halen.

Het liefst moet de lunchpauze verschoven kunnen worden, maar dan moet er bij de totaaltijd nog steeds rekening mee gehouden worden.
Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Bekijk bijlage Map123.xls

Laatst bewerkt:
HJ25

wat zou de uitkomst van de eerste regel moeten zijn?
Kun je dat in je voorbeeld aangeven?

Hoe bedoel je dat precies?
Excel moet gewoon kijken naar welke cellen op diezelfde rij ingevuld zijn en vervolgens kijken welke tijden hier bij horen en deze laten zien en vervolgens de totaaltijd uitrekenen.

Laatst bewerkt door een moderator:
vul regel 4 eens in zoals jij dat bedoelt en geef aan wat er dan onder begin- en eindtijd moet komen

Volgens mij moet je gewoon gebruik maken van =KLEINSTE(........... en =GROOTSTE(................

Bijlagen

Dit werkt helaas niet, omdat Excel zelf de begin en eindtijd die er boven staan moet pakken wanneer er iets ingevuld is

Dan zal je met een manueel ingevuld voorbeeldje moeten komen .

Bij deze een ingevuld voorbeeld. Rechts naast de tabel zijn de gegevens te zien die ingevoerd kunnen worden. Nu moet Excel zelf achteraan bij begintijd, eindtijd en totaaltijd aangeven dat (in het geval van de eerste regel) de begintijd 09:00 uur is, de eindtijd 17:00 uur is en dat de totaaltijd 17:00 - 09:00 - lunchtijd (dus 12:00 tot 13:00) en moet uiteindelijk dus uitkomen op 07:00 uren totaaltijd.

HJ25,

zie bijlage

Bijlagen

WOUW! Bijna perfect! Ik heb nog een paar voorbeeldregels er bij gemaakt om te laten zien wat soms ook voorkomt.
Is dit op te lossen zodat ook deze tijden goed aangegeven worden?

Alternatieve formules voor bepalen eerste en laatste ingevulde tijd:

Begintijd (plak op regel 4):
Code:
=INDEX($A$2:$K$2;VERGELIJKEN("*";A4:K4;0))
Eindtijd (plak op regel 4):
Code:
=INDEX($A$3:$K$3;VERGELIJKEN("*";A4:K4;-1))

Kan het voorkomen dat er een gat in de ingevulde uren zit, dus in het midden een uur niet ingevuld?
Als de lunch de eerste (of laatste) ingevulde tijd is, dan is die bepalend voor de begin (resp. eindtijd). Er zou dan dus een "gat" kunnen ontstaan, maar beter is om de lunch dan leeg te laten want ik neem aan dat er niet geluncht wordt en twee uur later begonnen met werk.

Kan het voorkomen dat er een gat in de ingevulde uren zit, dus in het midden een uur niet ingevuld?
Als de lunch de eerste (of laatste) ingevulde tijd is, dan is die bepalend voor de begin (resp. eindtijd). Er zou dan dus een "gat" kunnen ontstaan, maar beter is om de lunch dan leeg te laten want ik neem aan dat er niet geluncht wordt en twee uur later begonnen met werk.[/QUOTE]

Het kan zo zijn dat er bijvoorbeeld om 09:00 begonnen wordt en om 12:00 gestopt wordt, maar ook dat er om 13:00 pas begonnen wordt en om 17:00 gestopt wordt. Er wordt dan inderdaad niet geluncht! Daarnaast is het mogelijk dat de lunch een uur verplaatst wordt (bijvoorbeeld werken van 09:00 tot 13:00 en dan van 13:00 tot 14:00 lunch), of dat er zelf helemaal niet geluncht wordt (bijvoorbeeld dat er vanaf 10:00 tot 14:00 gewerkt wordt en dat er daarna niks meer gebeurd).

Als ik de formules die je aangaf invul komt er bij de bovenste het resultaat 0,375 uit en bij de onderste 0,708333. Hier gaat dus iets fout, zie bijlage.

Bijlagen

Nee hoor, gaat wel goed, je moet alleen de celopmaak wijzigen in "uu:mm" (staat nu op Standaard). Dit doe je door rechtermuisklik, Celeigenschappen, Getal, categorie: Tijd. Het decimale getal wat je nu ziet is de tijd als een fractie van een dag.

Hier nog een formule om "gaten" in het bereik af te dekken. Deze sommeert dus eigenlijk alleen de periodes dat er een letter is ingevuld (A, B1, B2 etc.)
Code:
=N4-M4-AANTAL.ALS(A4:K4;"Lunch")/24-AANTAL.ALS(VERSCHUIVING(A4;0;VERGELIJKEN("*";A4:K4;0);1;VERGELIJKEN("*";A4:K4;-1)-VERGELIJKEN("*";A4:K4;0));"="&"")/24

Formule bepaalt eerst het interval uit begintijd (M4) en eindtijd (N4), trekt daar het aantal lunches vanaf (-AANTAL.ALS(A4:K4;"Lunch")/24), en trekt het aantal lege cellen binnen het interval er vanaf. Probeer maar. Je kunt dus 's ochtends een paar uur invullen, al dan niet een lunch, en 's middags nog een uur. Het totaal ingevuld wordt weergegeven

PERFECT!!! Thanks!!

Fijn. Je kunt ook vrij eenvoudig het interval dat nu op 1 uur staat kleiner maken, bijvoorbeeld op 0,5 uur (dan moet je kolommen invoegen ergens in je bestaande kolommen), de kopjes aanpassen, en in de formules waar nu 24 staat (bij aftrekken lunchtijd en de "gaten") wijzigen in 48 (er zitten 48 halve uren in een dag).

Oke! Dat is hier niet van toepassing want ze willen juist niet met halve uren werken. Toch bedankt voor het melden! Wie weet heb ik het toch nog een keer nodig! ;)

Nog een laatste tip.
Als je niet geïnteresseerd bent in de begin- en eindtijd maar alleen in het aantal ingevulde uren, dan is deze formule prettiger:

Code:
=AANTAL.ALS(A4:K4;"*")/24-AANTAL.ALS(A4:K4;"Lunch")/24

of:
Code:
=AANTALARG(A4:K4)/24-AANTAL.ALS(A4:K4;"Lunch")/24

Telt het aantal ingevulde cellen in het bereik (hoeven niet aaneengesloten te zijn) en trekt het aantal lunches er vanaf.
Er zijn veel wegen die naar Rome leiden.

Haha ja inderdaad! Misschien kan ik deze formule nog wel in een ander overzicht gebruiken! Bedankt voor de tip!

@HJ25 Onnodige quotes verwijderd. Wanneer je direct reageert op een reactie is het niet nodig om dat bericht te quoten. Onnodig quoten heet dat, hetgeen niet gewenst is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan