Beheer DocVariable vanuit document in sjabloon

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansFRAP

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
209
Problem
Binnen Word kan je werken met DocVariabele.
Met een beheer tooltje kan ik mailadressen beheren. Resultaat staat echter in het document.

Vraag
Ik zou graag stukje code hebben waarmee ik de wijzigingen in de variabele niet in het document maar in het onderliggende sjabloon kan opslaan, en wel zonder dat ik een sjabloon als los document moet openen.

(Wellicht is er een standaard functie voor het doorvoeren van deze variabelen naar sjabloon maar die is mij dus niet bekend.)
 
Ik snap je 'probleem' niet helemaal; je hebt het over een tool om email adressen te beheren. Doet die het niet meer? En waar komt die tool vandaan?
 
Dank voor snelle reaktie.

ok, hier extra toelichting.

Ik heb een Word-sjabloon om standaard communicatie mee op te stellen. Wordt dan een soort info bulletin. Dit bulletin kan voor diverse doelgroepen gebruikt worden. Derhalve naar verschillende groepen worden verzonden. Ik heb ± 20 beheerders die zo'n bulletin mogen samenstellen en versturen.
In het sjabloon zitten DocVariabelen. Elke beheerder heeft 3 variabelen. MailAan, MailCC, MailCC.
Ik heb in het lint van het sjabloon de optie: MailBeheer opgenomen. Door deze aan te klikken verschijnt een dialoog met 3-tekstvakken: Aan, CC, BCC (maillijstBeheerTool).
Het sjabloon bevat derhalve diverse maillijsten die standaard bij het samenstellen van het bulletin worden uitgelezen. Is het bulletin gereed dan wordt het in een mail geplaatst. Vak Aan, CC, BCC en onderwerp zijn per beheerder gevuld met standaard tekst.
Het bulletin is nu gebaseerd op het onderliggende sjabloon. Indien beheerder zijn maillijst wil aanpassen kan dat dus in Outlook maar dat moet dan elke keer opnieuw gebeuren. Je wilt dat slechts eenmalig aanpassen. Je wilt echter niet dat elke beheerder het basis sjabloon gaat openen en bewerken. Zeker niet als dit sjabloon op een SharePoint site is geplaatst.

Kortom op moment dat een beheerder zijn maillijst met MaillijstBeheerTool heeft geopend wil je de wijzigingen niet zozeer in het het document opslaan maar in het sjabloon zodat hij de bijgewerkte lijsten bij een volgend bulletin direct in Outlook ziet verschijnen.

Docvariabelen beheren in een document lukt me wel. Maar hoe krijg ik die wijzigingen nu in het onderliggende sjabloon.

Hoop dat dit mijn vraag meer verduidelijkt.
 
Ik heb voor ons brievensysteem iets vergelijkbaars gemaakt, maar ik sla de persoonlijke data niet in de onderliggende sjabloon op (begrijp ik goed dat je 20 beheerders x 3 DocVariables = 60 DocVariables hebt?) maar in een eigen ini bestandje in de persoonlijke map. Op die manier heeft elke gebruiker zijn eigen dataset en hoef je niet te rommelen in een sjabloon.
 
:) werken met een ini file deed ik 20 jaar geleden al. 'GetprivateprofileString' was wel een handige functie.
Maar . . . . . .

Wanneer je een Word-sjabloon maakt en daar in docvars opneemt dan zijn die in sjabloon gerelateerde documenten aanroepbaar. Sterker nog die zijn te muteren. Dan moet het toch ook mogelijk zijn om die mutaties in het sjabloon op te slaan?

Word.JPG
 
Je kunt alleen zaken in een Word document opslaan als dat geopend is. Je moet een sjabloon daar niet voor misbruiken lijkt mij. Ik hou in ieder geval,altijd de gebruikersgegevens buiten de sjablonen. En met een ini bestand kunnen ze desnoods zelf de parameters aanpassen. Ofwel in de ini file, ofwel via het menu. Het werkt simpel, snel en betrouwbaar. Wat wil je nog meer? :).
 
Wellicht de meest simpele oplossing door Jeroen Kok aangeleverd.

ActiveDocument.AttachedTemplate.Variables(xxx).Value = ActiveDocument.Variables(xxx).Text
ActiveDocument.AttachedTemplate.Save

(Zal item sluiten, kan weer verder :) )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan