beheer materiaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

yentldj

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2013
dag allemaal

ik heb enkele materialen met een vervaldatum.

de producten bevinden zich op meerdere plaatsen.

ik zou graag in access een tabel maken met alle producten in (dit kan ik). maar zou graag op deze producten kunnen klikken zodat er een nieuw venster opent (eventueel in een andere database)met alle vervaldata.

ik zou ook graag iets hebben als er iets verplaatst wordt dat de vervaldatum bijgewerkt wordt

lukt dit met access? het is ook goed als dat in de groene tekstkleur kan. of is er een ander (gratis) programma hiervoor?

groetjes

Hoi,
Ik wil wel een programma maken (gratis), maar dan graag een duidelijke uitleg (functioneel ontwerpje) en eventueel wat je al hebt in access (zonder gevoelige informatie)
Ingeval interesse kan je mij een mailtje sturen (klik op gast0660)
Voor het ogenblik is je uitleg nogal vaag: materialen, producten, producten op meerdere plaatsen???

ik ben bij het rode kruis we hebben verschillende tassen en koffers waar hetzelfde inzit. sommige producten met vervaldatum (verschillende vervaldatum). soms zitten dezelfde producten in verschillende tassen (in andere aantallen en met andere vervaldata). we hebben 2 stocks en verplaatsen vanuit deze stocks altijd de producten met de snelste vervaldatum.
indien u meer wilt weten kan je me altijd contacteren

groetjes

en eigenlijk zou ik alleen producten moeten kunnen verplaatsen van de ene stock naar de andere. en dan van die andere naar de koffers

groetjes

maar zou graag op deze producten kunnen klikken zodat er een nieuw venster opent (eventueel in een andere database)met alle vervaldata.
Je wilt, vanuit een geopende tabel, een 'nieuw venster' openen? Wat bedoel je met vensters?
In Access werk je met formulieren, die je baseert op tabellen. Een formulier zou in jouw geval gebaseerd zijn op de tabel Producten, en, als ik je vraag goed lees, een subformulier bevatten waarin je per product de vervaldata kunt zien en muteren. Nergens voor nodig om daar een ander formulier voor te openen, al kan dat uiteraard meer dan prima, als je dat toch wilt.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 'eventueel in andere database. Je data staat ofwel in meerdere databases, ofwel in één database. In het eerste geval kun je makkelijk koppelen in je hoofddatabase, dus dat is geen enkel probleem. In het gebruik merk je niet dat je met tabellen uit andere databases werkt.

Je mag van mij best met dotchie in zee gaan, maar die wil volgens mij alleen maar (leren) programmeren; wat ik van 'm gezien heb zijn zelfstandige programma's waar je niks zelf aan kan verbouwen. Het zou mijn keuze niet zijn; hou het allemaal lekker in je eigen database en onderhoud dat ook zelf.

@ dotchijack: ik heb het al vaker gezegd: het is een Access forum, dus mensen willen een Access oplossing. Voor VB en weet ik welke andere talen je beheerst, is een eigen forum met eigen vragen.

Laatst bewerkt:
dus wat ik wil is op het product klikken en dat er dan een lijst(blad ofzo) opent met hoeveel stuks op welke data vervallen.

ik zou dan ook nog graag een melding krijgen als er iets vervallen is.

groetjes

Als je met een subformulier werkt, hoeft dat allemaal niet (ergens op klikken): je ziet het gelijk al. Dus waarom een apart formulier (we hebben het hier over formulieren, niet over 'lijsten'. Al zou je daar een query mee kunnen bedoelen?) openen?
Een melding wordt lastig, maar niet onmogelijk. Zelf lijkt mij een formulier dat bij het starten van de db controleert welke producten vervallen zijn genoeg; heb ik al een paar keer gemaakt ook voor bedrijven. Je koppelt zo'n automatisch startformulier aan een query die controleert welke records vervallen binnen de controleperiode. Zijn er geen records, dan verschijnt het formulier niet (zinloos dan ook) en zijn er wél vervallen producten, dan zie je als eerste het formulier met de lijst van die producten. En kun je vervolgacties nemen.

Post in ieder geval een voorbeeldje (zonder bedrijfsinformatie; gooi er wat dummyrecords in) zodat we kunnen zien wat de bedoeling is.

ik heb het subformulier bekeken idd heel handig maar mij hebben ze geleerd eerst een tabel aan te maken en dan een formulier klopt dit?

https://onedrive.live.com/redir?res...81&authkey=!AHgXEUQuvi33on8&ithint=file,accdb
dit is wat ik zou willen ik heb 1 probleem: hoe moet ik in mijn subformulier een extra record aanmaken met de vervaldatum vn hetzelfde product? (zonder dat dit versprinkt?)

ik zou ook graag een verzamelquery maken waarin alle materialen onder elkaar staan als dit mogelijk is?

kan u mij ook zeggen hoe ik de query met de vervallen data moet aanmaken?

groetjes en alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Ja, dat zie je goed. Sterker nog: maak eerst alle tabellen voordat je aan formulieren begint. En zorg er ook voor dat de relaties goed zijn en Referentiële Integriteit goed is ingesteld.
Maar het is net als het bouwen van een huis: je zorgt eerst voor het fundament (je tabellen) voordat je aan de kamers (formulieren) begint.

Ik heb al mijn tabellen gemaakt (zonder gegevens in)maak ik nu mijn formulieren en subformulieren?

Is het dan eventueel mogelijk om meerdere vervaldata onder elkaar te zetten in subformulieren?

Aan een database zonder gegevns zie je niet zoveel; ik zou op zijn minst overal ook wat (dummy) records invoeren zodat je op de formulieren ggevns kunt zien. Hoe weet je anders of je de juiste gegevens ziet?

Is het mogelijk voor de verschillende vervaldata van 1 product in het subformulier onder elkaar te plaatsen?

Moet ik hiervoor een aanpassing maken in mijn tabellen?

Je hebt alleen de tabel [Plaats] met wat data gevuld, maar niet de tabellen waar je resultaten van wilt zien, zoals de tabel [vervaldata]. Dat zou ik zeker eerst doen, want zoals ik al zei: zonder data zie je niks. En weet je dus ook niet of alles werkt zoals je dat verwacht. Maar afgezien daarvan: je tabellenkoppelingen deugen nog niet. In de tabellen heb je om te beginnen geen sleutelvelden gedefinieerd, en die heb je echt nodig. Daarnaast moet je, als je tabellen gaat koppelen, altijd dat sleutelveld als verwijzing gebruiken. Maar die heb je dus nog niet :).

Gebruik voor die sleutels velden die uniek zijn; je hebt nu Autonummervelden in de tabellen gezet en die werken prima als sleutel. Maar geef ze dan ook herkenbare namen; sleutelvelden die allemaal ID heten? Zelf hanteer ik de strategie om de functie van de tabel als naam+ID te kiezen voor de sleutel, en functie + _ID als verwijzing. Dus je krijgt in de tabel tProducten (geef tabellen altijd een herkenbaar voorvoegsel zoals tNaam of tblNaam; daarmee maak je onderscheid tussen queries op dezelfde tabel die dan qNaam of qryNaam heten) een veld ProductID en in de tabel tVervalData een veld Product_ID.

Als dat gedaan is, kijken we naar de volgende stap :). Oh ja: koppelingen moeten Referentiële Integriteit hebben, anders zijn ze volslagen nutteloos. Kun je ze echt net zo goed weglaten.

Je tabellen zijn nu beter, maar koppelen gaat nog steeds niet. D.w.z.: je hebt de tabellen gekoppeld, maar Referentiële integriteit is nog onmogelijk. De huidige relaties zijn dus waardeloos. En dat bedoel ik dan ook letterlijk: ze hebben geen enkele waarde! Je kunt net zo goed het veld [Producten] uit [Producten] koppelen aan [Vervaldatum] uit [Vervaldata]. Die koppeling doet namelijk net zo veel (helemaal niks dus). De reden dat RI niet lukt komt omdat de records in [VervalData] waarden bevatten die niet in de andere tabellen staan. Exact dus de reden dat RI niet werkt. Pas de records aan, en RI is geen probleem meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan