beheerdersaccount - account met beperkte mogelijkheden

Status
Niet open voor verdere reacties.

patte2k

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2002
vraagje ivm de beveiliging van documenten:

kan een beheerdersaccount in de map 'mijn documenten' van een account met beperkte mogelijkheden zonder hiervoor het paswoord te moeten verwijderen van die account met beperkte mogelijkheden?

met andere woorden, als je een account met beperkte mogelijkheden hebt, kan er dan iemand (zonder dat je het doorhebt) in je map 'mijn documenten' ?

Volgens mij wel. Je kan het zelf even uittesten (als je een account hebt met beperkte rechten en een beheerdersaccount). Doe dit dan via de harde schijf en via de account met beheerdersrechten (je kan het ook andersom proberen).
Start->Deze Computer->[je hardeschijf]->Documents and Settings->[gebruikersaccount]->Mijn documenten (of documenten van [gebruikersnaam]. Kijk of je daar in kan komen. Bij sommige computers staan de mappen van de gebruikers ook bij deze computer. Dit kan je volgens mij instellen. Ik zou alleen niet weten hoe:confused:

Ik hoop dat het duidelijk is.

Heb je XP Pro of Home? Als je Pro hebt kun je heel gemakkelijk instellen welke gebruikers er in welke mappen kunnen..

Maar volgens mij kan een computerbeheerder standaard in de mappen van andere gebruikers kijken, tenzij er een wachtwoord op staat, al is dat wel te omzeilen.

Probeer het eens uit, maak eventueel een extra test-account aan waar je een wachtwoord op zet.

-Rodin

ik heb XP home,

ik heb het geprobeerd met een test-account, maar dan lijkt het me dat je enkel in de mappen kan van een account met beperkte mogelijkheden door dat wachtwoord te verwijderen, en dan aan te melden zonder dat je een wachtwoord hoeft in te geven.

Hmm ok.. dacht ik eigenlijk al..

Het blijft mogelijk hoor, als je computerbeheerder bent. Het wordt echter wel veel ingewikkelder. Zoek eerst eens op een programma wat ACL's (Acces Control Lists.. zegmaar een lijst waarin staat welke gebruiker bij het bestand mag en wat ermee mag doen) kan aanpassen, want ik kan er niet zo snel eentje verzinnen.

Mocht je dat niet kunnen vinden kan het altijd nog handmatig..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan