• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Behoud van data per dag

• Onderwerp starter Onderwerp starter LDG
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LDG

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2013
Ik wil automatisch gegevens koppelen aan VANDAAG(), maar ik zou die gegevens ook morgen willen behouden.
Alles wat ik invoer op VANDAAG is morgen weer verdwenen en ik wil de data van vandaag ook morgen willen behouden.

Ik zoek me suf, kan iemand helpen?
Waarvoor dank.

Ludo

Bijlagen

Gebruik dan niet de VANDAAG() functie in de cel waar de datum van vandaag moet komen maar de toetscombinatie CTRL+; dan in de volgende/voorliggende cellen gewoon 1 optellen of 1 aftrekken:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoe verwerk ik die dan in een formule?
Ik bedoel vandaag komen alle gegevens binnen en die staan gekoppeld aan de datum van vandaag, maar de gegevens van gisteren zijn verdwenen of staan op 0 of op foumelding omdat "vandaag" voorbij is.

In principe komen er elke dag gevens binnen die morgen moeten behouden blijven. Als het voor enkelen zou gaan doe ik die manueel wel, maar er zijn over de 700 gegevens die gekoppeld zijn.

Ik heb geen idee wat je bedoelt.
In je voorbeeld document verdwijnt helemaal niets.
Gegevens verdwijnen niet zomaar.

Neen het is niet eenvoudig uit te leggen:
Misschien op deze manier:

In cel A1 komt elke dag een ander cijfer te staan. Dat is data entry van een ander blad. Nu wil ik dat automatisch koppelen met cellen die gerelateerd zijn aan datums, per dag een andere datum, in een andere cel, om daar later een grafiek te kunnen uit trekken.
Dus wat ik zoek is een formule die gaat kijken welke dag het vandaag is en daar de gegevens uit cel A1 in plaatst.
Die gegevens uit cel A1 zijn morgen veranderd en moeten gekoppeld worden met een cel de de volgende datum omhelst, enz.
Dus iedere cel (1 per dag van de maand) zou de gegevens uit cel A1 moeten opslaan (of weergeven) ook van de voorbije dagen.

In je voorbeeld document is er maar 1 blad en geen formules.
Dat schiet dus niet op qua voorbeeld.

Als je alle data ergens opslaat op een ander tabblad kan je die altijd terugvinden. Je doet iets met data entry, dus ik verwacht ook een database

Nog steeds maar 1 blad en geen formules.
B6 = 14, B7 en B8 zijn leeg.

Klopt! cel a1 is een dagelijks gemiddelde van alle 700 verkopers, dat zijn 3000 cellen, en die staan op een ander tab blad, ik weet niet in hoeverre dit relevant kan zijn om een formule te vinden gerelateerd aan cel A1.

Uiteraard zijn de cellen B6, B7 en B8 leeg omdat ik niet weet wat ik daar moet in plaatsen, daarom de hulp gevraagd op het forum hier.

De formule die ik gebruikte (en die niet werkt voor wat ik eigenlijk zoek): =als(vandaag()=B6;A1)

Mat andere woorden, voor de dag van vandaag werkt die en voor alle andere dagen staat er ONWAAR, dus ik had gehoopt om in plaats van "ONWAAR" op 30/7, nu 14 te zien.
Als ik dit overzicht van een hele maand kan bewaren kan ik er een grafiek van maken.
Uiteraard is de data niet verdewenen maar met "ONWAAR" in alle voorgaande datumcellen kan ik geen grafiek opmaken.

Zie bijlage.
Als de waarde in cel A1 wordt gewijzigd wordt de datum van vandaag opgezocht in rij 4 en de bijbehorende waarde van de verkopen in rij 6 geplaatst.

Bijlagen

Maak in je datablad 2 kolommen

[TABLE="class: grid, width: 119"]
[TR]
[TD="align: center"]Datum
[/TD]
[TD="align: center"]Verkopen[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"]30/Jul[/TD]
[TD="align: center"]14[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"]31/Jul[/TD]
[TD="align: center"]16
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: right"]01/Aug[/TD]
[TD]tbd[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Laatst bewerkt:
Dat klopt maar wat staat er in B6 ?
Is dat de data van de resultaten van gisteren? Neen want de datum boven B6 is niet meer de datum van vandaag en daar gaat het om, ik wil de data van gisteren ook nog zien staan, ook als het het vandaag.

Maak in je datablad 2 kolommen

[TABLE="class: grid, width: 500"]
[TR]
[TD="align: center"]Datum
[/TD]
[TD="width: 64, align: center"]Verkopen[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"]30/Jul[/TD]
[TD="align: center"]14[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"]31/Jul[/TD]
[TD="align: center"]16[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"]01/Aug[/TD]
[TD="align: center"]tbd[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

De cellen onder "verkopen" dien ik dan handmatig in te vullen?

ja
of anders
VBA code schrijven

Dat is nu de uitdaging van het vinden van een formule want er staan mij dagelijks zo'n 60 gemiddelden te wachten en als ik die automatisch konlaten verlopen wordt ik weer gelukkig :-)
Wat is VBA ???

VBA is Visual Basic for Applications..
Een programmeertaal die in excel achter de schermen loopt.
Met VBA kan je bijna alles programmeren wat niet met formules lukt.
Hier kan je lezen hoe je VBA activeert, zie https://wellsr.com/vba/excel/enable-developer-tab/
Je komt in de VBA-editor door de (linker)ALT+F11 in te toetsen.

Jouw probleem is makkelijk op te lossen met VBA.

Geef eens een klein anoniem voorbeeldje hoe die dump eruit ziet.
En hoe die in een tabel met datums eruit moet komen te zien.
Er zijn hier voldoende helpers die dat kunnen oplossen met VBA.

Laatst bewerkt:
Ik ben hoogbejaard en totaal geen idee waarover het gaat, ik ben pas enkele jaren met PC aan't leren werken.
Ik dacht dat "Helmij.nl" ging over leden helpen.
Neem mij niet kwalijk, maar toen ik mijn kinderen heb leren auto rijden ben ik er naast gaan zitten en hen functioneel geholpen, en niet gezegd; "daar staat het stuur en daar de pedaals, trek uw plan".
Ik zal deze vraag afsluiten aangezien het onmogelijk blijkt dit in een formule te gieten.
Met dank aan iedereen en nog een prettige zondag toegewenst.

kijk eens naar de functie gemiddelden.als() dan kun je van verschillende cirteria gemiddelden berekenen. Dus een celverwijzing voor de cel met de gewenste datum en een verwijzing naar een cel voor en bepaald product. (neem aan dat die 60 gemiddelden over producten of personen gaan)

Ik dacht dat "Helmij.nl" ging over leden helpen.
Het bericht in #17 stuur ik naar alle jong- en hoogbejaarden die vragen wat VBA is.
Dat die vervolgens daar niets mee doen.
En dan zeggen dat ze niet geholpen worden.
Is niet correct.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan