• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Behoud van volgorde bij kopieren kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Theleo

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2005
Beste Helpmij mensen,

Ik zit met de volgende kwestie.

Ik heb een excelbestand, bestaande uit 26 kolommen, en 2200 rijen.
In dit bestand, zijn klantgegevens opgenomen. De eerste kolom betreft klantnummer, de 2e kolom betreft klantnaam, en de 3e kolom betreft Opmerkingen over deze klanten. Ik alle andere kolommen staan allerhande cijfers.

Nu het probleem. Elke maand ontvang ik een update van dit bestand. In alle kolommen hebben dan wijzigingen plaatsgevonden, in het nieuwe bestand staat echter nooit een kolom OPMERKINGEN.

Mijn vraag is nu, of het mogelijk is, dat ik de kolom met Opmerkingen vanuit het oude naar het nieuwe bestand kan kopieren met behoud van de volgorde. Ik wil dus dat de juiste opmerking weer achter de juiste klant komt te staan, ondanks dat de volgorde en klantnamen veranderd is.

Is dit mogelijk?

m.vr.gr.

maak een nieuw excelbestand (of een tabblad) waarin je alle klantnummers zet. laat dan mert de functie vert.zoeken de juiste gegevens uit het andere bestand halen. worden deze gegevens gewijzigd dan zal het in je nieuwe bestand mee wijzigen. De kolom opmerkingen staan in het eerste exel bestan en die wijzigen dus niet mee

Maar is het in dat geval niet zo, dat ik gewoon alle gegevens bij de opmerkingen zoek en die erachter zet?

Dat is namelijk niet de bedoeling. Ik moet als het ware die ene kolom uit het oude bestand kopieren naar het nieuwe en wil dat de volgorde dan behouden blijft.

De klantnummers kunnen ook niet oplopend gesorteerd worden, omdat dan de klantnamen niet meer in alfabetische volgorde staan, en dat is en vereiste ofniet?

Maargoed, ik ga dit eerst eens proberen. Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
het hoeft niet gesorteerd te zijn maar ik nam wel aan dat alle klantnummers maar 1 keer voorkomen dus uniek zijn.

Maak van je nieuwe bestan eerst een kopie om onderstaan macro tetesten.
Pas daartoe de namen aan.

Sub C_Copy()
'Run deze macro vanuit je oude versie
'Je nieuwste versie moet geopend zijn.
'Vul hieronder de juiste naam in van het nieuwe werkboek en tabblad.
Application.Workbooks("Nieuwste").Sheets("Blad1").Activate
Columns("C:C").Insert Shift:=xlToRight
Range("C2").Select
Range("C2").Formula = "=VLOOKUP(RC[-2],'[test-Luc.xls]Blad1'!R2C1:R9C3,3,0)"
Selection.AutoFill Destination:=Range("C2:C2200"), Type:=xlFillDefault
Range("C2:C2200").Select
Range("C1").Select
Range("A1").Select
End Sub

excel geeft een fout aan in de volgende regel":

Application.Workbooks("Nieuwste").Sheets("Blad1").Activate

Naam van blad en werkmap is goed ingevoerd naar mijn weten...

En je hebt beide Woorkbooks geopend?

Zo ja, wat is detekst van de foutmelding.

Ja beide workbooks zijn geopend

"Fout 9 tijdens uitvoering

Het subscript valt buiten het bereik"

Dat betekent dat "Nieuwste" of "Blad1" of "test_luc" niet vervangen zijn door jouw Bestandsnaam en/of Bladnaam.

Kom je er niet uit.
Vermeldt dan even De bestandsnamen en Bladnamen
van je oude en nieuwe bestand.

Oke daar zat in ieder geval een fout, de macro loopt nu wel maar de uitwerking klopt nog niet.

In het nieuwe bestand wordt een Kolom C toegevoegd, in elke cel is #N/B te lezen...

In de macro staat een regel met daari VLOOLUP.
Hier staat ook "test-Luc.xls"
Bij jouw aanpassing moet je .xls laten staan,dus alleen test-Luc vervangen.

Trouwens die kolom C moest toc toegevoegd woorden om daar je oude Opmerkingen te plaatsen.

Als nu weer gaat testen moet je die kolom C eerst Verwijderen.

Ik kom er nog steeds niet uit helaas. Ik zet hierbeneden de namen neer van het oude en het nieuwe bestand.

Naam nieuwe bestand: 200502p_21122810_Adviesteam 1_TEST

Bladnaam: PO_21122810

Naam oude bestand: Portefeuille_Q1

Bladnaam: AMP_21122810

Hopelijk nu meer succes.

Sub C_Copy()
'Run deze macro vanuit je oude versie
'Je nieuwste versie moet geopend zijn.
Application.Workbooks("200502p_Adviesteam 1_TEST").Sheets("PO_21122810").Activate
Columns("C:C").Insert Shift:=xlToRight
Range("C2").Select
Range("C2").Formula = "=VLOOKUP(RC[-2],'[Portefeuille_Q1.xls]AMP_21122819'!R2C1:R9C3,3,0)"
Selection.AutoFill Destination:=Range("C2:C2200"), Type:=xlFillDefault
Range("C2:C2200").Select
Range("C1").Select
Range("A1").Select
End Sub

Ja geweldig, hij doet het. Hartstikke bedankt!!

Stel dat ik zoiets dergelijks ook met een andere kolom wil doen (bijv. D) kan ik dan in jou macro gewoon alle C’s door D’s veranderen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan