behouden beginsituatie (layout) bij navigeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

jackfish

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2010
Ik heb gezocht doch niet gevonden en wie mag ik bedanken voor het antwoord?

In mijn bestand heb ik 3 sheets. Daarvan zou ik graag na bewerking de wenselijke beginsituatie (layout) behouden. In die beginsituatie (layout) zijn alle drie de sheets maximaal naar boven gescrold en is de cel "A5" geselecteerd.

Ofwel ik werk de rijen van sheet1 af. Dan klik ik op sheet2 en werk daarin. Als ik terugkeer naar sheet1 zou die (weliswaar bewerkt) maar in de beginsituatie moeten openen. En zo ook voor de andere sheets.

Als het excelbestand is opgeslagen en later opnieuw wordt geopend zou ik graag altijd sheet1 met de cel "A5" in beeld willen krijgen. Ongeacht waar men was toen het bestand werd opgeslagen.

Alvast dank voor het meedenken; Jackfish

Zet de volgende code op elk werkblad waarvan je wilt dat deze op A5 begint.

Met VBA.

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
Range("A5").Select
End Sub

Je bent me net voor Jan.
Maar ik wilde hetzelfde doen in Worksheet_Deactivate()

@edmoor, Bedankt voor de tip (wist niet dat dit ook mogelijk was).

@jackfish Visual Basic is iets anders dan Visual Basic for Applications, VBA is programmeren binnen Office applicaties. Verplaatst naar juiste sectie.

Dank allen voor de snelle reacties en excuses huijb voor mijn vergissing.

De code van Janzwart werkt goed bij het openen van de sheets. Met de code van edmoor krijg ik echter een foutmelding 'Methode select van klasse range is mislukt'.
op de ingevoerde code.
Private Sub Worksheet_Deactivate()
Range("A5").Select
End Sub

Is het ook mogelijk, als het excelbestand is opgeslagen en later opnieuw wordt geopend altijd sheet1 met de cel "A5" in beeld wordt gekregen? Ongeacht waar men was toen het bestand werd opgeslagen?

bij voorbaat dank, jackfish

Ja, dat kan in de Worksheet_Open sectie.

De Worksheet_Deactivate zou afhankelijk kunnen zijn van de Office versie.
Ik heb Office 2010.

Dit lijkt me voldoende voor alle sheets:

Code:
Private Sub Workbook_SheetActivate(ByVal Sh As Object)
Sh.Range("A5").Select
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan