Bekabeling Cat5e Cat6 of Cat7 ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pzelf

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 feb 2003
Ons bedrijf wil haar bestaande netwerkbekabeling (coax) vervangen door bekabeling die sneller efficienter en meer op de toekomst is voorbereid.
We hebben gesprekken gehad met diverse partners en bekabelings bedrijven. Deze adviseren ons echter steeds anders, waardoor het voor ons niet duidelijker word welke keuze nu de beste is.

Ik zal proberen een korte profielschets van ons bedrijf te geven:
We zijn een Architektenburo met 2 vestigingen. Een hoofdvestiging in Maastricht, en eentje in Waardenburg.
Op de hoofdvestiging staan zon 35 tot 40 werkstations welke gekoppeld zijn met onze 2 servers.
De nieuwe netwerkbekabeling zal zowel voor data als telefonie worden ingezet en onze werkstations zijn voorzien van netwerkadapters met RJ45 aansluiting.
75% van de mensen werkt met relatief kleine bestanden (tot 5MB) en 25% met grote tot zeer grote bestanden (tussen de 80 en 250MB)

Mijn vraag is nu voor welk soort bekabeling kunnen we het beste kiezen?
Diverse gesrekpartners raden ons allen verschillende typen kabel aan: zowel Cat5e als Cat6 en Cat7 bekabeling is ons aangeraden.
Kunt U mij de voor en nadelen van elk type schetsen, of mij wat meer info laten toekomen over de verschillende bekabelings typen?

Mijns inziens is het toch zo dat als ik 20 stations met Cat 5e (100Mbps) bekabeling aansluit op een Gigabit switch, de capaciteit van de switch uiteindelijk bepaald hoe snel mijn netwerk is!? Waarom zou ik dan kiezen voor de duurdere Cat 6 (of Cat 7) kabel?
Tevens vraag ik me af of Cat6 en Cat7 kabel volledig ondersteund word door computerfabrikanten zoals 3 Com ect.

Bij voorbaat hartelijk dank!

Laatst bewerkt door een moderator:
Zover als ik weet is cat 5e (later Cat6) alleen nodig als je een Gigabit netwerk wilt opzetten. Voor een 'normaal' 100 Mbit netwerk voldoet cat5 prima.
Ligt er dus aan of jullie inderdaad aan 100 Mbit voldoende hebben of tzt naar Gbit willen.

Nico :)

Wanneer je een Cisco 48 poorts 100Mbit switch neemt (Cisco Catalyst 3550 48 EMI Switch of Cisco Catalyst 3550 48 SMI) en je sluit de servers en de werkstations daar op aan met een Cat 5(e) bekabeling heb je een mooi netwerk.
Hoe dat met voice over IP zit weet ik niet. Maar dat zal wel een los netwerk zijn.

Mijns inziens is het toch zo dat als ik 20 stations met Cat 5e (100Mbps)
bekabeling aansluit op een Gigabit switch, de capaciteit van de switch
uiteindelijk bepaald hoe snel mijn netwerk is!? Waarom zou ik dan kiezen voor de
duurdere Cat 6 (of Cat 7) kabel?

Je hebt geen Gigabit switch nodig om 20 100Mbit werkstations op aan te sluiten. Met een 100Mbit switch heeft elk werkstation een 100Mbit verbinding. Snel zat. Je zou alleen wel kunnen denken aan een switch met 2 gigabit verbindingen voor eventuele uitbreiding. Dan kun je de switches daarmee met elkaar verbinden.

Cat 6 of 7 lijkt mij wat overdreven voor werkstations.

Voor wat info over de verschillende CAT # bekabelingen: http://searchnetworking.techtarget.com/sDefinition/0,,sid7_gci211752,00.html

Geplaatst door buick
Zover als ik weet is cat 5e (later Cat6) alleen nodig als je een Gigabit netwerk wilt opzetten. Voor een 'normaal' 100 Mbit netwerk voldoet cat5 prima.
Ligt er dus aan of jullie inderdaad aan 100 Mbit voldoende hebben of tzt naar Gbit willen.

Nico :)

CAT 5 is voor 100Mbps en 1000Mbps.
CAT 5e is alleen voor 100 Mbps.

;)

CAT5 is op dit moment geschikt voor de geschetste situatie. Toch zou ik persoonlijk kiezen voor een CAT6 of zelfs CAT7, tenzij het bijna zeker is dat er binnen een aantal jaar een verhuizing naar een ander pand noodzakelijk is.

Met CAT6 of CAT7 ben je alvast op de toekomst voorbereid. Nu werken architekten nog vooral met 2-dimensionale tekeningen, maar later wellicht met 3D-tekeningen die, uiteraard, grotere bestanden vereisen en dus een sneller netwerk.

Een mix kan natuurlijk ook. Diegene die gebruik maken van grotere bestanden worden in 1 kantoorruimte gezet en deze ruimte krijgt een CAT6 of CAT7 bekabeling. De rest, die dus geen grote bestanden verwerken, worden aangesloten via CAT5 bekabeling.

Als je de gebruikers van grote bestanden dan direct op een GIGA-switch aansluit (met bijbehorende netwerkkaartjes) ben je helemaal klaar voor de toekomst. De andere gebruikers worden dan op een 100Mbit switch aangesloten. Dit is snel zat voor KA (kantoor applicatie) netwerkjes.

Geplaatst door RGTMO

CAT 5 is voor 100Mbps en 1000Mbps.
CAT 5e is alleen voor 100 Mbps.

;)

Nee hoor,

Cat 5 is voor snelheden tot 100Mbps
Cat 5e is voor snelheden tot 1000Mbps.

<a href="http://infolab.kub.nl/edu/telematica/scripties01/groep12/hs3-netwerk.htm">Info</a>

Mvg.

Telefonie vraag

Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden!

Het is alweer iets duidelijker voor me geworden, maar nog niet alle vragen die ik heb zijn beantwoord.

Zo vraag ik me af op het een probleem oplevert dat Cat6 en Cat7 kabels nog geen oficieele standaard zijn!?

Ook vraag ik me af wat een betere keuze is: voice over IP OF aparte kabels laten trekken voor telefonie!?

(kan voice over IP trouwens alleen met Cat6 en Cat7 kabels, of ook met Cat5? )

100 Mbit /cat5 is genoeg voor VoIP omdat VoIp niet erg veel constante bandbreedte gebruikt en ook omdat als je met VoIp werkt, je ook met QOS werkt, zodat de Voice pakketten altijd voorrang krijgen boven de normale pakketten. Ik meen zelfs dat VoIp standaard rond 90 Kbps komtdus zelfs met een 10 Mbit zit je ruimschoots.

Btw VoIp heeft veel voordelen boven standaard telefonie zoals call management via de pc en bv koppelen van een login aan een telefoonnummer (dus niet plaatsgebonden)

Nico

Mod edit

Na 8 jaar zou je eerder denken dat kabels aan vervanging toe zijn.

@Heideman:welkom op Helpmij.nl

Oude topics mogen in ruste blijven.Graag in vervolg naar de houdbaarheidsdatum kijken.;)

Derhalve een
slotje.gif

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan