• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Benoemd gebied "database" geeft problemen in 365

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Berichten
1.233
Ik heb een vlookup gebaseerd op een named range "database"
In 2016 geen probleem
In 365 krijg je de melding "#name". Gebied hernoemen helpt.
Lijkt me gek, "database" heeft/had altijd een speiale betekenis in Excel.
Wat is de oorzaak?
 
Het gaat niet om een tikfout, "Database" bestond en werd ingevoerd met F3.
Maar in 365 is er blijkbaar een probleem met deze naam. Niet in 2016.
 
Hoi,
Bij mij werkt dat ook in Excel 365. Bezorg misschien even een tot de essentie gereduceerd voorbeeldbestandje.
Groetjes, F. ;)
 
Database heeft volgens mij nog nooit een bijzondere betekenis gehad in Excel. Kan je dat nader verklaren? Werk je lokaal met XL-2016 en online in 365?
 
Database heeft volgens mij nog nooit een bijzondere betekenis gehad in Excel. Kan je dat nader verklaren? Werk je lokaal met XL-2016 en online in 365?

Inderdaad lokaal in 2016 en online in 365
Die "#Name" fout werd getoond in het dialoogvenster voor de vlookup functie. Ik heb toen de naam van de brontabel laten wijzigen en geen probleem meer.


Database: jij bent denk ik van een jongere generatie :)
Als je in Excel 2003 een pivot table maakte vanop een ander blad dan de gegevenstabel, stelde de wizard automatisch voor als bron het benoemd gebied "database" te gebruiken.
Als je die naam gebruikt in Excel UK of NL en daarna opent in FR, heb ik al gemerkt dat die naam automatisch naar FR wordt vertaald. Wat niet gebeurt met andere gedefinieerde namen.
Als je in de huidige versies een draaitabel maakt met de 2003 Wizard (om 2 niet-gekoppelde draaitabellen gebaserd op dezelfde bron te maken) stelt die Wizard ook automatisch "Database" als bron voor
 
Waar heb je het nu over XL-2003? en je plaatst een .XLSX? Het zal best dat er in software van 50 jaar geleden zaken anders waren dan nu.
 
Oei, dat is een groot rekenfout dunkt me @VenA.
 
Waar heb je het nu over XL-2003? en je plaatst een .XLSX? Het zal best dat er in software van 50 jaar geleden zaken anders waren dan nu.

In Excel 2003 kon je bij het maken van 2 pivot tables gebaseerd op dezelfde bron kiezen of je die al dan niet wou koppelen. In de moderne versies zit deze keuze niet meer zichtbaar in, maar kan je ze nog altijd maken door de wizard van 2003 in werkbalk snelle toegang te installeren. Als je bvb in de ene PT datums wil groeperen en in de andere niet (gebaseerd op zelfde data source).
Of als je wil werken met meervoudige samenvoegbereiken. Dat waren best nuttige opties die Microsoft tegenwoordig verstopt. Wie dat nooit heeft gebruikt in 2003 weet niet eens dat dit bestaat.
MS heeft wel eens vaker nuttige dingen in nieuwe versie weggelaten hé. Macro recorder in PWT, kalender control in Access, knop om sheet aan het einde van excelbestand toe te voegen,...
En ja... 50 jaar geleden... Zo oud ben ik nu ook weer niet :)
 
Hey,
Nu maar hopen dat dit niet in strijd is met de privacywetgeving
Héél kleine kans, denk ik zo... tenzij: enkel een klein beetje van je eigen privacy opgegeven (je namenlijst vertelt me namelijk weer wat over je interessesfeer, maar mij verbazen doet hij niet)

Maar goed, je probleem dus. Je bestand werkt bij mij, zonder enige ingreep, onmiddellijk goed met Excel 365. De enige andere waarover ik beschik is Excel 2007, en zoals verwacht ook hier geen probleem.
Je (en je locatie) kennende had ik al zo een vermoeden dat je mogelijk met een anderstalige versie aan de slag was. MS doet inderdaad soms rare dingen, dus ik vroeg me af of daar misschien een mogelijke oorzaak zat. Anders weet ik het heus niet, vooral omdat ik onmogelijk dezelfde fout kan triggeren.

By the way, diezelfde draaitabel-wizard is nog steeds zonder kunstgrepen beschikbaar hoor, ook in Excel 365:
PT-wizard Excel 365.jpg

Groetjes,
F.
 
Database werd (ook) door Excel gebruikt (Advanced Filter) als een 'hidden name' (nu is dat _FilterDatabase).
Andere 'oude' gebruikte namen zijn Extract, Criteria, Print_Titles, Print_Area
Deze worden inderdaad in tegenstelling tot andere namen vertaald.
 
Enigmasmurf, tekst was in FR maar Excel in UK. Dus ligt niet aan de taal. Misschien één of andere instelling in 365. Gebruik het zelf niet, te vaak problemen met Internet connectie hier. En ja, geen probleem met die bejaarde maar wijze wizard in 365 :)
 
Database werd (ook) door Excel gebruikt (Advanced Filter) als een 'hidden name' (nu is dat _FilterDatabase).
Andere 'oude' gebruikte namen zijn Extract, Criteria, Print_Titles, Print_Area
Deze worden inderdaad in tegenstelling tot andere namen vertaald.

Inderdaad, juist daarom vind ik het raar dat een dergelijke naam problemen oplevert in een recente versie
 
Overigens is het natuurlijk niet nodig om de naam Database te gebruiken als die naar een tabel verwijst, je kunt ook de naam van de tabel Table_BD gebruiken. De ID kolom is dan simpel Table_BD[ID], heb je de ID naam ook niet meer nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan