Beoordeling van gemaakte database

Status
Niet open voor verdere reacties.
OctaFish,

Daar ben ik weer.
Bij het opslaan van de dbase in de bestandsindeling Access2000-2003 loop ik tegen het volgende probleem aan.

Quote "De opgegeven sorteervolgorde voor de database, Algemeen, wordt niet ondersteund door deze doelstelling voor databases" Unquote

In het forum vindt ik geen oplossing.
Ook googelen levert geen oplossing.

Wellicht heb jij een idee.

Jacob

Tuurlik: niet doen! Als je al een eind op dreef bent met je db en hij bevat allerlei kenmerken van 2010 (of hoger), dan verlies je al die aspecten als je teruggaat naar een oudere versie. Ben je veel verder van huis. Wat ik ook zei was: maak even een nieuwe db aan (2k3), maak daarin een formulier en zet daar alle knoppen op. Maakt niet uit of daar verder wat achter hangt of niet, al is het wel handig als je ook een keuzelijst wilt om records te zoeken, dat je er een tabel achter hebt zitten. In dat formulier ga je dan met <Alt>+<F11> naar het VBA venster, en als je slim bent geweest, en je geeft de knoppen in de tijdelijke db dezelfde naam als in je echte db, dan kun je in één keer alle code kopiëren en plakken, dan werken de knoppen gelijk.

OctaFish,

Ja, antwoorden goed lezen is ook iets waar ik aan zal werken. .
Ik kan weer verder met de cursus.
Bedankt voor je begeleiding so far en tot de volgende vraag.

Jacob

OctaFish,

Daar is ie weer.

Ik ben met hoofdstuk 7 bezig met de query en hij werkt.
Wat is dan de vraag zou je zeggen. Het volgende.

Wil dit nu wijzigen zodanig dat ik de jarige van volgende maand krijg.
Heb het volgende gevonden op het forum
http://www.helpmij.nl/forum /showthread.php/423896-Jarige-van-volgende-maand-weergeven?highlight=verjaardagen.

Als ik dit uitvoer krijg ik wel een nieuwe uitkomst maar dan
met de jarige van de vorige maand i.p.v. de volgende maand!
Waar gaat het mis.

JacobBekijk bijlage Access HelpMij 2003.zip

Laatst bewerkt:
Volgens mij moet je de query andersom opzetten. Haal de maand uit de geboortedatum en filter in het criteriaveld op de vorige, huidige of volgende maand. Voor de volgende maand krijg je dan zoiets.

Code:
SELECT tblLeden.Naam, tblLeden.Geboortedatum
FROM tblLeden
WHERE (((Month([Geboortedatum]))=IIf(Month(Date())=12,1,Month(Date())+1)));

Kan simpeler:
Code:
SELECT Naam, Geboortedatum FROM tblLeden WHERE Month(DateAdd("m",1,[Geboortedatum]))=Month(Date())+1;

Zo ver zou ik niet willen gaan :)

OctaFish,

De code zoals door jou aangegeven geeft de waarde van de huidige maand.

Zou de code zonder toevoeging van +1 niet de systeemdatum van de computer aan moeten geven?
Als ik de 1 weglaat krijg ik de vorige maand.

Op zich werkt de code wel.

Jacob

Kijk ik naar het eerste deel van het filter: Month(DateAdd("m",1,[Geboortedatum])) Dan zit daar een fout. Waarom wordt er één maand bij de geboortedatum opgeteld? Je wilt de mensen zien waarvan het filter op de volgende maand staat, niet de geboortedatum. De correcte (en veel simpelere) query is dus deze:
Code:
SELECT Naam, Geboortedatum FROM tblLeden WHERE Month([Geboortedatum])=Month(Date())+1

Ik begrijp het nog niet maar het werkt wel.

Tochga ik proberen om het ook te begrijpen.

Thanks
Jacob

En dat werkt bijzonder lekker als het december is. Month([Geboortedatum]) = 13 zal niet veel resultaten opleveren;)

Dan doen we het toch zo? Even een 5 gebruikt om bij Januari uit te komen.
Code:
SELECT Naam, Geboortedatum FROM tblLeden WHERE Month([Geboortedatum])=Month(DateAdd("m",5,Date()))

Volgens mij wil het kwartje niet vallen de TS wil de verjaardagen zijn van iedereen die volgende maand jarig is. En dat gebeurt in #25. Je kan berichten gewoon aanpassen hoef je niet eerst te verwijderen en dan een nieuw bericht te maken.
Code:
SELECT Naam,Geboortedatum FROM tblLeden WHERE Month([Geboortedatum])=IIf(Month(Date())=12,1,Month(Date())+1)

Laatst bewerkt:
Mijn kwartje valt prima en mijn formule werkt perfect.

Natuurlijk wie durft er aan te twijfelen? Is zeker de volgende maand?

Knipsel.JPG

Dit lijkt mij de verwachte uitkomst.
Knipsel1.JPG

Laatst bewerkt:
Ik begin langzaam aan je leesvermogen te twijfelen (zie ook het andere Access draadje waar je m.i. verkeerd leest).
Natuurlijk wie durft er aan te twijfelen? Is zeker de volgende maand?

Natuurlijk krijg ik andere antwoorden als jij.
Dan doen we het toch zo? Even een 5 gebruikt om bij Januari uit te komen.

Quote van de TS waar mijn reacties op gebaseerd zijn
Wil dit nu wijzigen zodanig dat ik de jarige van volgende maand krijg.

Dus wie er niet kan lezen of het juiste antwoord kan formuleren laat ik maar in het midden. Wel is aangetoond dat jouw oplossing nergens op slaat tenzij je elke maand de query wilt aanpassen. Maar dat is mijn bescheiden mening aangezien ik er toch niets van begrijp / niet kan lezen.

Ho ho, jij gaf aan dat mijn formule niet zou werken in Januari. Dus ik geef het voorbeeld zodanig dat hij nu, in Augustus, de verjaardagen laat zien van januari. Je mag ook wachten met een antwoord tot december, maar dat leek mij niet handig. Dus ik geef nota bene aan dat ik de waarde heb veranderd in 5, zodat hij een andere selectie laat zien. En dan ga je mij lopen vertellen dat mijn oplossing nergens op slaat? Volgens mij zoek je ruzie...

OctaFish en VenA

Wat betreft de discussie over de query geboortedata laat ik dit item even rusten en ga verder met het volgende onderdeel van de cursus hfdstk 7. :(

Query’s maken op basis van meerdere tabellen.

Ik ben nu al geruime tijd bezig om de query op basis van meerdere tabellen tevoorschijn te krijgen maar het lukt mij niet.
Waar gaat het mis?
Zouden jullie er voor mij eens naar willen kijken.

Ik werk met Office2010

Jacob

Bijlage: het oefenbestand met de gemaakte Query

NB: Als het handiger is om mijn vraag omtrent de cursus in een nieuw bericht te posten hoor ik dat graag.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan