Hoi Titto,
Mijn website bestaat uit allemaal losse pagina's veronderstel ik.
Dat klopt, het zijn allemaal losse html-pagina's; met uitzondering van het forum, dat wordt met phpBB aangedreven.
Maar ik ga even wat zeiksnorren.
Een sterrensysteem
Bij een sterrensysteem is mijn ervaring (ook bij drukbezochte sites), dat
eigenlijk maar heel weinig mensen reageren. En wat zegt het als er in een maand bv. 3 mensen reageerden met 1+4+5 sterren?
- Dat komt uit op een gemiddelde van 3,3. Als je 5 sterren hebt, moet dat dus afgerond worden op 3 sterren (tenzij je ook halve sterren in je resultaten laat zien). De onoplettende bezoeker, die niet naar het aantal stemmers kijkt, zal dan denken ""mmm, matig dus".
- Maar de ene 1-ster-stemmer kan een zeiksnor geweest zijn, die altijd overal wat op aan te merken heeft. Of iemand die er helemaal niet geweest is, en vervelend wil doen. Of iemand die een nare ervaring had (bv. rumoerige andere hotelgasten), terwijl de eigenaar weet dat dat de laatste 2 jaar maar één keer is gebeurd. De gemiddelde score van 3 sterren zegt in dit geval dus helemaal niets over de kwaliteit van het hotel!
- Waarom altijd zo weinig reageerders, vraag ik me wel eens af. Maar dat is eigenlijk wel logisch: mensen gaan niet achteraf (na hun bezoek aan een stad / verblijfsmogelijkheid /activiteit) naar een site zoeken om daar sterren te gaan geven. Als mensen de site zoeken / bezoeken, doen ze dat vooral vooraf: om zich te oriënteren op wat een plaats te bieden heeft. Maar op dat moment kunnen ze nog geen sterren uitdelen!
- En ook bij heel veel stemmers weet je nog niet om welke reden een stemmer zijn/haar aantal sterren gaf. Dat kan heel verschillend liggen bij hetzelfde onderwerp. Wie erg tevreden was met een goedkoop hotel met uitzicht van de kamer op een binnenplaats, scoort tegenovergesteld aan iemand die juist hoopte op een mooi uitzicht waar ook best wat meer voor betaald mocht worden. Ook dan zegt een gemiddelde score niet zoveel.
- Ik zie dat er een poll op de site staat, dat is eigenlijk een 2-sterren systeem: ja of nee. Hoe zijn je ervaringen daarmee? Veel pollers?
Een reactie-mogelijkheid
Op andere sites zie ook
erg weinig reacties van bezoekers die ergens naar toe zijn geweest. *) Hier zal hetzelfde spelen: men gaat vooraf naar een informatie-website, en niet achteraf.
- Misschien ook achteraf, als men heel boos was omdat de info niet klopte met wat men meegemaakt heeft. Of omdat men juist erg tevreden was met de tips. Reacties vallen dan ook vaak in de extremen: de middenmoot van mensen ("ach, gewoon, het was zo ongeveer zoals we ons hadden voorgesteld") heeft niet zo´n behoefte om zich in te spannen om een reactie over hun verblijf te schrijven. Bovendien: de vakantie is voorbij, het hoofd staat weer naar andere dingen.
- En ook hier kunnen de resultaten heel wisselvallig en willekeurig zijn. Bv. iemand schrijft over een "erg slechte bediening". Iemand anders vindt van niet. Wat kan ik hiermee? Er kan bv. aan de hand zijn dat er op dinsdag een slordige ober werkte, en op woensdag niet. Of dat de goede/slechte ober er intussen al lang niet meer werkt.
- Of "we moesten wel 1,5 uur wachten op onze bestelling". Maar het was ook superdruk, en er was niet tevoren gereserveerd - dat wordt er niet bij verteld. En ook niet dat net die middag 1 van de 3 koks ziek geworden was, en de reserve-kok toevallig de stad uit was.
- Bij een ander restaurant vertelt iemand "vlotte bediening, niets op aan te merken". Maar wat er niet bij verteld wordt: het was toen ook niet druk, half België zat TV te kijken naar een voetbalwedstrijd en de andere helft naar een songfestival.
- Als ik op basis van deze twee reacties mijn keus ga maken voor het vlotte restaurant, kan ik wel eens lelijk moeten wachten!
- Ook speelt nog: krijgt een restaurant een bericht dat er iets over gezegd is, en de kans om te reageren? Als een eigenaar merkt dat er op je site volgens hem onzin over z'n restaurant wordt beweerd, zal die het niet leuk vinden. Dan ontstaat er een welles-niets toestand: jij kan niet beoordelen wie er gelijk heeft, en de bezoeker van de site ook niet. Dan zouden alle twee de reacties er af moeten (en hou je weinig over). En als de boze restaurantbaas ook nog sponsor van de site is, oei!
Vandaar vraag ik me af hoe zinnig het is om de site te gaan inrichten op een sterrensysteem en reactie-mogelijkheid. Er zou best eens kunnen blijken dat al het werk dat ervoor verzet is, in de praktijk erg weinig oplevert.
Om de kwaliteit van de site te verhogen, denk ik dat je je beter kan richten op de geboden informatie zelf. Daar kan je allerlei extra dingen bij vermelden waar mensen iets aan hebben. Bv.: "kinderstoel wel/niet aanwezig", "rolstoeltoegankelijk met gehandicaptentoilet", "wel/niet parkeergelegenheid", "peuterspeelhoek", en bv. de aanwezigheid van slecht-weer-voorzieningen als "ruime bar", "verwarmde serre met uitzicht op zee", "ping-pong tafel aanwezig", enz.
- Hiermee kan je zover gaan als je zelf wilt, en je kan een checklist maken van de gegevens die je nodig hebt. Of met een groep vrijwilligers de stad in om de antwoorden uit te vinden.
- Op deze manier is bv. deze site tot stand gekomen (wel met professionele ondersteuning en een cursus vooraf over hoe de gegevens verzameld moesten worden).
Je kunt ook eerst uitproberen wat er met een reactie-mogelijkheid aan resultaten geboekt kan worden:
- Je hebt al een forum. Als je de onderwerpen op een pagina waar je reacties bij wilt hebben een link geeft naar hetzelfde (aan te maken) onderwerp op het forum, kan men zijn reactie kwijt zonder dat je er een heel nieuw systeem voor moet gaan bouwen.
- Voor een systeem waarbij je op een pagina zelf per onderwerp kunt reageren, zal je inderdaad aangewezen zijn op php. Het makkelijkst is dan om de site om te bouwen tot php-site met een al bestaand Content Management Systeem (CMS), zoals Joomla (DutchJoomla) of Wordpress (nl.wordpress).
- Die hebben al een reactie-mogelijkheid ingebouwd (of kan je er makkelijk met een plug-in bijzetten; ook voor sterrensystemen zijn er vast wel plug-ins; even Google op loslaten), en via het beheersysteem kan je aangeven dat je vooraf een reactie wilt goedkeuren voordat ie op de site geplaatst mag worden.
- Maar zo'n CMS kan altijd nog; ik zou eerst eens kijken of het met links naar het forum een beetje begint te lopen.
Met vriendelijke groet,
CSShunter
*) Ik heb wel eens een paar hotel-overzichtswebsite bekeken, waar men ook reacties kon geven. Als ik het aantal reacties per jaar vergelijk met het aantal overnachtingen dat er geweest moet zijn, kom ik warm in de buurt van de 0%.