• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bepaalde gegevens selecteren en pareto maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Royke007

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2010
Berichten
132
Hallo allemaal,

Aangezien mijn werkgever weet dat ik graag met Excel hobby heeft hij mij gevraagd een document te schrijven in Excel.
Dit is een inspection datasheet waarin alle inspectiedata wordt weergegeven. De bedoeling is dat ik per maand moet aantonen wat de forcast, aantallen OK en NOK delen zijn.
Ik ben al zo ver dat ik de aantal inspecties per maand erin heb staan. Vanaf hier zit ik vast.

Ik moet dus nu per maand de forcast hebben. Deze moet ik er per dag inzetten en per dag bijhouden hoeveel OK en NOK ik heb. Dit gaat helaas niet om aantal inspecties maar om aantal producten
In de bijlage heb ik een voorbeeld staan wat ik moet hebben. In tabblad formules heb ik 1 formule staan die werkt voor de aantal inspecties per maand. bv: =AANTAL.ALS(Data!F:F;"januari")
Ik was een beetje in de veronderstelling dat als ik de cellen in de formule zet die verwijzen naar de forcast, OK of NOK dat deze wel zou werken, maar helaas. =aantal,als(Data!F:F;"januari":"!E:E;"OK")

En tegelijkertijd moet deze data in het tabblad Dashboard komen

Wie kan mij helpen dit voor elkaar te krijgen?

Alvast bedankt

Roy
 

Bijlagen

  • Testdata1.xlsx
    22,8 KB · Weergaven: 20
Kijk eens naar aantallen.als IPV aantal.als
 
Dank voor de tip, maar helaas blijven de aantallen op 0 staan.

Ik moet op een of andere manier een verwijzing hebben naar de maand in kolom B in tabblad Data vanuit tabblad formules cel C4 (even als voorbeeld). Ik moet dit kunnen toepassen op alle cellen in tabblad formules.

Gr,

Roy
 
kijk eens of dit je verder brengt
 

Bijlagen

  • Testdata1 (hs).xlsx
    22,7 KB · Weergaven: 16
Haije, dit is helemaal perfect. Dank je wel.:thumb:

Dat ik daar zelf niet op ben gekomen om er een tabel van te maken.

Gr,

Roy
 
Nu dit werkt werkt het volgende niet meer.

BV
In cel B5 heb ik een datum staan zeg 01-02-2022. helemaal rechts in het document heb ik een formule staan =datum(B5) met cel eigenschappen op aangepast en dan mmmm. Nu is het probleem dat alle cellen dan januari aangeven ipv de maand die het eigenlijk moet zijn. Maak ik er 02-02-2022 van blijft dit ook januari Hoe dan dat? want 01-02-2022 is bij mij nog altijd februari. Ik heb al meerdere opties geprobeerd maar het lukt me maar niet om het op de juiste maand te krijgen.

Ik moet namelijk een maand hebben staan om deze formule te laten werken =SOMMEN.ALS(Tabel1[Amount OK];Tabel1[Inspection Date];C$2). In inspection Date staat de datum namelijk als bv 02-02-2022. Deze formule ziet namelijk alleen het woord januari, februari enz enz. Of kan ik mijn formule zo aanpassen dat deze ook een echte datum kan herkennen met alleen januari of alleen februari?

Mvg

Roy
 
Laatst bewerkt:
Code:
=TEKST(B5;"mmmm")
Probeer het eens met deze formule.
 
Hallo popipipo

Nee werkt niet. Ook al heb ik nog niks ingevuld komt er meteen januari te staan. En vul ik wel een datum in van bv maart of april dan blijft er januari staan

Maar toch bedankt, iedere tip is altijd welkom

Mvg

Roy
 
Bekijk nu dit bestandje eens.
 

Bijlagen

  • Testdata2.xlsx
    24,4 KB · Weergaven: 7
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan