bepaalde getallen reeks uit een nummer filteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stubbe57

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2012
Beste forum lezers.

Ik heb een vraag,

In een database heb ik een numeriek veld ons dossiernummer 13012345 ( 13=jaar, 01=maand en 2345 = dossiernummer )
Nu wil ik in een query een selectie maken op welke alleen de eerste 4 getallen gebruikt 1301 om een bepaalde periode te kunnen opvragen.
Heb al gekeken en gezocht in het forum maar niet iets kunnen vinden waar ik wat mee kan.

Weet iemand hoe ik dit in een query moet doen. Het van .. tot weet ik maar niet hoe ik op de eerste 4 getallen kan zoeken.
Een andere optie die ik bekeken heb is op er 2 x 4 getallen van te maken , maar dat liet niet lekker.

Alvast bedankt,

Gr. Jan

Dat kun je heel simpel doen met Left([veldnaam];4)

Hallo Michel,

Ik kom er nog niet helemaal uit , hoe en waar zet ik dit in de query.

Bijgaand de query waar het om zou gaan

gr.

Jan

Bijlagen

• Naamloos.png
    Naamloos.png
    58 KB · Weergaven: 57
dit voorbeeld is duidelijker

Bijlagen

• voorbeeld 2.png
    voorbeeld 2.png
    53,4 KB · Weergaven: 50
In een nieuw veld, zou ik zeggen. Maar ik krijg de indruk dat je er op wilt filteren?

klopt er moet op jaar/maand periodes gefilterd kunnen worden bv 1301 t/m 1303

ik heb het nu zo dat ik als het rapport gedraaid moet gaan worden de benodigde periode pas ingevoerd wordt ...

Waar ik nu mee zit is waar en hoe ik jouw oplossing kwijt moet ..

ben heel de dag bezig geweest maar krijg het niet voor elkaar ...

Het zal best niet moeilijk zijn maar ik krijg het niet werkend ..

Maak eens een voorbeeldje, dat werkt wat makkelijker voor ons. Anders moeten we zelf tabellen gaan maken en vullen, en dat is zonde van onze tijd.

Kwestie van een kopie maken, en vullen met wat dummy data. De vervolgens comprimeren en zippen, dan kan je hem posten. We hebben maar een paar records nodig om een. Oplossing te bedenken.

Hallo Michel,

Bijgaand de uitgeklede versie van mijn database.

er staan 3 dossiers in 2 met 1301xxxx en 1 met 1302xxxx ( 13 voor 2013 en 01 voor jan en 02 voor feb )

Er staat in de querys qr totaal 2 welke naar dossiernummers vraagt.

Wat ik wil is dat ik kan zoeken op een range van records door alleen de eerste 4 cijfers van de serie van 8 te hoeven invoeren.

Jij had me de left functie opgegeven, maar nogmaals ik krijg dat niet voor elkaar.

Hopelijk kun je hier wat mee

Alvas heel hartelijk dank

gr.

Jan

Bijlagen

Dit is de query die dat doet. Overigens vraag ik me af waarom je de tabel [tb line] er bij hebt staan; daar staat nu naar één veld in, en dat staat dus ook in [tb statistics]. Je wint er dus niks mee om die tabel er bij te zetten. En waarom twee outer joins? Volgens mij is de query gewoon te maken met inner joins.

Code:
[SELECT [tb statistics].ref_no, [tb statistics].box_owner, [tb statistics].shipped, [tb statistics].selected, [tb statistics].inspected, [tb statistics].placards, [tb statistics].un, [tb statistics].cat_0, [tb statistics].cat_I, [tb statistics].cat_II, [tb statistics].cat_III, [tb statistics].cat_IV, [tb hoofdscherm].dossier, [tb hoofdscherm].eta, [tb hoofdscherm].boot, [tb hoofdscherm].dossier
FROM [tb hoofdscherm] INNER JOIN [tb statistics] ON [tb hoofdscherm].ref_no = [tb statistics].ref_no
WHERE (((Left([dossier],4))=[Typ de eerste 4 cijfers van het dossier]));

Hallo Michel,

Bedankt het werkt.

Ik heb het een klein beetje aangepast, daar jouw versie ik maar 1 periode kon opvragen en ik soms ook periodes van 2 of 3 maanden nodig heb.

Maar nogmaals hartelijk dank voor je tijd, en ik kan hier mee verder.

Gr.

Jan

ps zal hem meteen deze vraag als beantwoord en afgewerkt zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan