Bepaalde kleuren worden fout weergegeven

• Onderwerp starter Onderwerp starter peer
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

peer

Helpmij.nl boekhouder
Lid geworden
18 jul 2002
Bepaalde kleuren in de vensters van programma's die normaal grijs moeten zijn worden geel weergegeven. Voor de rest lijken echter alle kleuren goed over te komen. Bij de pijlen van de afbeelding staat een voorbeeld.

Ik heb een ander beeldscherm ter controle op de computer gehad en dan zijn de aangeduide vensterbalken wel goed (= grijs) weergegeven. Het ligt dus aan het scherm en niet aan de drivers, videokaart, of de instellingen van het beeldschem/bureaublad etc. Met allebei de schermen via het scherm-menu eerst alle settings gereset zodat ze beiden dezelfde waarden hadden.

Het scherm is een Acer AL1916 en het andere scherm waarmee is getest is ook een acer (AL1716)

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Bijlagen

• bureaublad.JPG
    bureaublad.JPG
    90 KB · Weergaven: 34
Misschien is de inkt op?

(grapje.....)

Waar je eens naar zou kunnen kijken zijn de kleurinstellingen in het onscreen menu van de TFT. Wellicht staan die bij de probleemmonitor (zelfs op "standaard" zoals je schrijft) voor een juiste kleurweergave te hoog en is bijstelling naar beneden een optie? Het zijn verschillende type monitoren dus wie weet heeft Acer bij de een een nieuwere techniek toegepast dan bij de andere waardoor instelling "naar beneden" nodig is?
't is natuurlijk maar een gokje....................

Daar heb ik al mee geëxperimenteerd, maar ik zal er nog eens naar kijken. Wat ik overigens vreemd vind is dat het lijkt alsof de rest van de kleuren wel goed worden weergegeven.

Bij de Windowsinstellingen staat niet geel als selectiekleur voor dát type balken?

Daar heb ik ook al gekeken, maar dan zouden die op de andere monitor ook in het geel moeten worden weergegeven omdat het dan dus om Windows-instellingen gaat.

Toen ik 't bericht verzond realiseerde ik mij dat ik een "stomme" opmerking maakte.
Idd. die conclusie had ik moeten trekken.
Dan houd je mogelijk alleen nog maar over dat van de ene monitor Acer kennelijk de RGB waarden beter voor elkaar heeft dan bij de ander.

Hoe zit 't met foto's / filmpjes / webweergave van grafische zaken? (Voor zover je dat hebt vergeleken)

Deze huidige monitor is ook altijd goed geweest tot enkele weken geleden. Het is volgens mij ontstaan nadat de monitor niet meer wilde opstarten. Dat heb ik in het verleden ook wel eens gehad en dat kon opgelost worden door de monitor uit te zetten (stroom er helemaal af) de videokabel los te halen en daarna weer aanzetten en de videokabel weer aansluiten of iets in die richting. Ik weet niet meer precies in welke volgorde ik dat heb gedaan. (Ik heb hier in het verleden wel eens een vraag over gesteld op Helpmij en toen een dergelijk antwoord gekregen waarmee het probleem werd opgelost.)

Edit: voor zover ik kan nagaan zien foto's en film er goed uit, maar dat kan natuurlijk bedrieglijk zijn.

Laatst bewerkt:
In dat geval moet ik even passen. Dat lijkt mij mogelijk iets van toeval / niet logisch / er moet wat anders aan de hand zijn en als we op dergelijke terreinen zijn aanbeland moet ik mij terugtrekken want dat worden dan toevalstreffers.

En ik begin, bij het kritisch bekijken van foto's toch te twijfelen of die nog wel helemaal goed worden weergegeven...

Dan mogelijk toch de inkt op? (Monitor loopt op zijn laatste beentjes?)

Hij valt nog tot begin januari 2009 in de garantie. Kan de monitor opsturen ter analyse/reparatie/vervanging (dan ben ik hem minstens 14 dagen kwijt), dus ik dacht ik waag eerst hier een poging.

Ik wacht nog even af of er meer reacties komen en tot zover bedankt voor het meedenken.

Deze huidige monitor is ook altijd goed geweest tot enkele weken geleden. Het is volgens mij ontstaan nadat de monitor niet meer wilde opstarten. Dat heb ik in het verleden ook wel eens gehad en dat kon opgelost worden door de monitor uit te zetten (stroom er helemaal af) de videokabel los te halen en daarna weer aanzetten en de videokabel weer aansluiten of iets in die richting. Ik weet niet meer precies in welke volgorde ik dat heb gedaan. (Ik heb hier in het verleden wel eens een vraag over gesteld op Helpmij en toen een dergelijk antwoord gekregen waarmee het probleem werd opgelost.)

Edit: voor zover ik kan nagaan zien foto's en film er goed uit, maar dat kan natuurlijk bedrieglijk zijn.

Je kan proberen een reset te doen, alle kabels van de monitor uitpluggen en dan de power button circa 15-20 seconden indrukken... de statische lading verdwijnt dan, dit zou misschien kunnen helpen aangezien je aangeeft dit al eens eerder heeft gewerkt...
succes!

Dat was volgens mij inderdaad wat ik toen ook eens heb gedaan. Ik ga dat straks eens proberen wanneer ik thuis ben. Laat dan nog weten of het heeft geholpen.

Edit: het gaat toch alleen over de monitor en ik moet ook de power er af halen voordat ik de aan/uit knop ingedrukt houd?

Laatst bewerkt:
stekker uit het stopcontact van de monitor en de ander uit de systeemkast, zodat de monitor geen verbinding heeft met stroom en pc kast... succes!

Zojuist geprobeerd, maar het heeft niet geholpen helaas...:(

Misschien is er iemand die nog een suggestie heeft, maar ik zet de vraag toch maar op opgelost. Zoals het er nu naar uitziet wordt het opsturen en laten nakijken omdat er nog garantie op zit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan