• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bepaalde periode!

• Onderwerp starter Onderwerp starter bpmc
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

bpmc

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2006
Hello all,

In een bepaalde reeks komen diverse strings voorbij. Een aantal strings zijn hetzelfde, echter de periode en/of het ordernummer kunnen afwijkend zijn. Stel ik wil alleen die strings zien die een volgordernr 1 in 200604 hebben met daarbij de strings die hetzelfde zijn maar een ander ordernummer hebben. In het bijgevoegde bestand heb ik het eindresultaat (in rood) staan. Deze wil ik middels een formule/aantal formules laten verschijnen.

Groeten,

Bert

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bert,

Ik denk dat je iets met een draaitabel kunt proberen, maar ik ben daar onvoldoende in thuis om het voorbeeld uit te werken.

Rob

Jan van Asseldonk zei:
Probeer het eens met autofilter.
Te vinden onder data, filter, autofilter

Bedankt, maar . . . .

Ik wil juist de "string"met volgordernr 1 in periode 200604 zien EN dezelfde "strings" in dezelfde periode of een andere cq. eerdere. De string met volgordenr 1 in een andere periode dan 200604 (en de daarbijbehorende strings) NIET!

=als(a2=a$2;a2;"") ?

rdg1314 zei:
=als(a2=a$2;a2;"") ?

Hey Rob,

Dit werkt alleen bij de eerste twee data-lijnen. Ik wil dat ook graag (in het voorbeeld) bij regel 8,9,10,11 en 12. Regel 8 heeft een oorsprong in 200604 net als regel 10. De tussenliggende regels zijn HISTORIE die ik dan ook graag zou willen zien.
Als ik de formule nu "doorkopieer" naar beneden, dan blijven de cellen leeg!

Volgens mij kijkt deze formule niet naar kolom C waar de periode in staat.....

Laatst bewerkt:
Bert,

Nieuwe poging: =ALS(OF(A2=A$2;LINKS(C2;4)=LINKS(C$2;4);A2=A1)=WAAR;"#";"")
Ik krijg dan de regels 1, 2, 5 en 7 t/m 12.

Als dit je bedoeling is, is het opgelost. Geef je anders nog eens een voorzet? Misschien moet je anders ook denken aan een extra kenmerk per rij.

Groet,

rdg1314 zei:
Bert,

Nieuwe poging: =ALS(OF(A2=A$2;LINKS(C2;4)=LINKS(C$2;4);A2=A1)=WAAR;"#";"")
Ik krijg dan de regels 1, 2, 5 en 7 t/m 12.

Als dit je bedoeling is, is het opgelost. Geef je anders nog eens een voorzet? Misschien moet je anders ook denken aan een extra kenmerk per rij.

Groet,

Rob,

Thanx.

Echter regel 5 en 7 zouden NIET zichtbaar moeten zijn.
  1. De periode is niet 200604
  2. De regel heeft niets te maken met een string waarvan de oorsprong in 200604 ligt

Zou je nog een poging kunnen doen?

Bert,

Met =ALS(OF(A8=A$2;LINKS(C8;4)=LINKS(C$2;4))=WAAR;"#";"") krijg ik 2, 3, 8, 10 en 11.

Groet,

rdg1314 zei:
Bert,

Met =ALS(OF(A8=A$2;LINKS(C8;4)=LINKS(C$2;4))=WAAR;"#";"") krijg ik 2, 3, 8, 10 en 11.

Groet,

Ik denk dat je er bijna bent.

Ik heb A8 en C8 FF vervangen door A2 resp. C2.

Dan zie ik ook 2, 3, 8, 10 en 11.

Maar, waarom zie ik 9 niet? Deze string heeft met regel 8 te maken (oorsprong in 200604), terwijl regel 11 wel zichtbaar is (zelfde scenario)
Echter, regel 12 zou ook zichtbaar moeten zijn..

Ik weet er dus te weinig van af laat dat duidelijkzijn, anders vraag ik het hier niet.
Toch een brutale vraag; waar is de check/link in je formule om te kijken of 200604 als parameter meegenomen wordt?

Bert,

Op rij 9 heb ik "200507" dus die past niet in 2006.

Met "LINKS(C8;4)=LINKS(C$2;4)" wordt alles van 2006 meegenomen, dus de eerste vier posities van het jaartal.

"Ik weet er dus te weinig van af laat dat duidelijkzijn, anders vraag ik het hier niet.", stel je. Ook als je er wel meer vanaf weet, kun je hier vragen stellen als je een keer vastzit bij het zoeken naar een oplossing. Dat kan iedereen gebeuren. Immers, ook al weet je veel, er zijn altijd mensen die meer weten en bereid zijn hun kennis te delen.

Groet,

rdg1314 zei:
Bert,

Op rij 9 heb ik "200507" dus die past niet in 2006.

Met "LINKS(C8;4)=LINKS(C$2;4)" wordt alles van 2006 meegenomen, dus de eerste vier posities van het jaartal.

"Ik weet er dus te weinig van af laat dat duidelijkzijn, anders vraag ik het hier niet.", stel je. Ook als je er wel meer vanaf weet, kun je hier vragen stellen als je een keer vastzit bij het zoeken naar een oplossing. Dat kan iedereen gebeuren. Immers, ook al weet je veel, er zijn altijd mensen die meer weten en bereid zijn hun kennis te delen.

Groet,

Bedankt weer voor je uitleg en voor je tijd die je er inmiddels in gestoken hebt.

Wat ik vergeten was te melden (!!!) , de terugkijkperiode is maximaal 1 jaar. Dus in deze gevallen wat ontstaan is in 200604 mag maximaal in 200505 (of later) voor komen!

Dit om het nog FF complexer te maken

Bert,

Met =ALS((C$2-C2)/12<>0;"#";"") krijg ik 4 t/m 7, 9, 11 en 12. Hiermee test ik alleen nog maar op het verschil in datum.

Misschien handig de volgende keer je probleem eerst goed te overdenken, dan is de oplossing vaak een fluitje van een cent.

Groet,

rdg1314 zei:
Bert,

Met =ALS((C$2-C2)/12<>0;"#";"") krijg ik 4 t/m 7, 9, 11 en 12. Hiermee test ik alleen nog maar op het verschil in datum.

Misschien handig de volgende keer je probleem eerst goed te overdenken, dan is de oplossing vaak een fluitje van een cent.

Groet,

Hmmm....

Morgen ben ik er FF tussenuit. Mocht ik nog assistentie nodig hebben dan meld ik me weer. Nogmaals bedankt.

Hallo Rob,

Inderdaad, regels 4,5,67,9,11 en 12 zijn zichtbaar.....

Ik ben niet helemaal kompleet in mijn vraagstelling geweest ::confused:

Ik zou graag alleen de regels 2,3 en 8 tot en met 12 willen zien, omdat:

1. regel 2 als periode 200604 heeft EN volgordenr. 1 heeft
  2. regel 3 dezelfde string als regel 2 heeft EN binnen een periode van 12 maanden zit
  3. regel 8 als periode 200604 heeft EN volgordenr. 1 heeft
  4. regel 9 dezelfde string heeft als regel 8 EN binnen een periode van 12 maanden zit t.o.v. regel 8
  5. regel 10 als periode 200604 heeft EN volgordenr 1 heeft.
  6. regel 11 en 12 dezelfde string hebben EN binnen een periode van 12 maanden zit t.o.v. regel 10

Kortom, heet gaat om regels die een periode hebben van 200604 EN volgordenr. 1
EN regels die een periode hebben van 200505 tot en met 200604 die dezelfde string hebben als de regel in 200604 EN volgordenr. 1

Bert,

Je verhaal klopt niet, want die volgorde 1 komt veel minder voor. Met deze formule =ALS(OF(EN(C2=C$2;E2=E$2)=WAAR;EN(((C$2-C2)/12)>=0;A2=A1;E2=E$2)=WAAR)=WAAR;"#";"") krijg ik slechts 2, 8 en 10, omdat deze ook volgorde 1 hebben. In de bijlage zie je dit terug.

Lees ik over iets heen?

Groet,

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Rob,

In alle snelheid van handelen is waarschijnlijk niet duidelijk geworden, dat in het bestand(JE) na iedere verandering van string de check opnieuw moet plaatsvinden In de kolom Extra staat een "@" om aan te geven welke lijnen wel en welke NIET middels een hekje zichtbaar moeten worden.

Dus wanneer de eerste lijn behorende bij een string (volgordenr. 1) in 200604 valt dan moeten de volgende lijnen ook zichtbaar worden. Ligt de eerste lijn niet in 200604 dan niet.

Ik hoop dat je hier weer wat verder mee komt......

Bijlagen

Bert,

In je laatste voorbeeld werkt: =ALS(OF(EN(C2=200604;E2=1)=WAAR;EN(A2=A1;E2<>1;L1="#")=WAAR)=WAAR;"#";""). Voorwaarde is dus dat de strings onder elkaar staan. De lege rijen (witregels) waren handig voor de verwerking, maar zijn niet noodzakelijk.

Volgens mij is je vraag hiermee opgelost. Meld jij hem af?

Groet en prettig weekend,

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Rob,

Ik ben er zeer tevreden mee!

BEDANKT!

Detail; ligt de periode buiten een jaar (dus b.v. 200408 in vergelijking tot 200604 = > 12 maanden) dan komt die lijn toch naar voren.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan