bepaalde rekenwaarden uit tabel informatie halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

haarenm

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2003
Berichten
8
Ik heb een tabel met hierin de volgende kolommen :

naam
week (week nummer)
post (post nummer)

voorbeeld van vulling :

naam week post
a 44 110.10
a 44 120.10
a 44 110.10
b 45 130.20
b 45 110.10

nu wil ik hieruit 2 waarden krijgen namelijk het totaal aantal records voor week en de waarde voor het aantal unieke postnummers binnen de records

week heeft hier dan de waarde 5, post heeft hier dan de waarde 3.

deze waarden wil ik om een dusdanige manier in de database beschikbaar krijgen dat ik hiervan weer eenvoudig een tabel kan maken.

Ik heb nog geen kennis van VBA. Hoe krijg ik dit simpel voor elkaar ?

alvast bedankt
 
Doen we in twee stappen.
Eerst het totaal aantal records, dat is simpel:
DCount("week","tblJouwTabel")

Dan het aantal unieke waarden voor post, dat is ook niet zo moeilijk. Hiervoor maak je eerst een query:

SELECT DISTINCT tblJouwTabel.post
FROM tblJouwTabel
Noem deze query bijvoorbeeld qryJouwQuery.

Vervolgens kun je het aantal unieke posten als volgt ophalen:
DCount("post","qryJouwQuery")
 
Bedankt voor deze reactie, ik zag echter dat ik een fout in mijn vraag heb gezet ik moet het aantal unieke posten per week per naam weten. Heb je hier ook een goede oplossing voor ?

alvast bedankt
 
Dat kun je met één query opvragen:

SELECT tblJouwTabel.week, tblJouwTabel.naam, tblJouwTabel.post, Count(tblJouwTabel.post) AS AantalPosten
FROM tblJouwTabel
GROUP BY tblJouwTabel.week, tblJouwTabel.naam, tblJouwTabel.post;
 
Bedankt Bartuls voor de informatie, dit werkt ook, maar nu loop ik tegen het probleem aan dat ik met deze waarden moet gaan rekenen.

Door een relatie die er ligt naar een andere tabel heb ik nu de volgende informaties beschikbaar middels een aantal query's (aantal dagen, aantal posten, dit per week en voor iedere ploeg).

nu dacht ik door de volgende query een overzicht te krijgen per week per ploeg metdaarin de waarde van aantal posten / aantal dagen. Echter ik krijg een tabel hieruit met talloze records en niet met wat ik dacht per week een record met hierin de waarden voor iedere ploeg. Zelfs als ik een group by do krijg ik nog meer records dan wat ik verwacht. Enig idee wat ik verkeerd doe ?

SELECT [801 post count].[countofpost1]/[801 day count].[sumofcountofpost] AS [Ploeg 801], [802 post count].[countofpost1]/[802 day count].[sumofcountofpost] AS [Ploeg 802], [821 post count].[countofpost1]/[821 day count].[sumofcountofpost] AS [Ploeg 821], [822 post count].[countofpost1]/[822 day count].[sumofcountofpost] AS [Ploeg 822]
FROM 822, [822 day count], [822 Post count], 821, [821 day count], [821 post count], 801, [801 day count], [801 post count], 802, [802 day count], [802 post count]
GROUP BY [801 post count].[countofpost1]/[801 day count].[sumofcountofpost], [802 post count].[countofpost1]/[802 day count].[sumofcountofpost], [821 post count].[countofpost1]/[821 day count].[sumofcountofpost], [822 post count].[countofpost1]/[822 day count].[sumofcountofpost];

met vriendelijke groeten,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan