• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bepalen maximale neerslag

Status
Niet open voor verdere reacties.

kassie21

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2009
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, ik wil met behulp van excel berekenen hoeveel neerslag er maximaal per dag kan vallen.
Hiervoor heb ik de volgende gegevens de maanden het aantal dagen per maand en de maximale neerslag in die maand.
Nu wil ik berekenen hoeveel neerslag er in die specifieke maand valt per dag.
Dus als invoer geef ik de maand op en de maximale neerslag in die maand en als uitkomst wil ik de gemiddelde neerslag per dag.

Waarschijnlijk is het zeer gemakkelijk ik zie alleen even de oplossing niet.

Alvast vriendelijk bedankt!

Hallo Kassie21,

Geef eens een vb bestandje, zodat we daarop kunnen voortborduren.

Thx,

Joske

Als je de dagnummers (1 t/m 31) in cel A2 t/m A32 hebt staan en de maximale regenval in B2:B32, is de eenvoudigste oplossing: =GEMIDDELDE(B2:B32).

Maar dan heb je een probleem als de maand maar 30 dagen heeft of als er een dag geen berekening heeft plaatsgevonden.
Daarom is een iets ingewikkelder formule:
=SOM(B2:B32)/AANTAL.ALS(B2:B32;"<>''")
Deze formule berekent het gemiddelde van de neerslag voor zover er een getal in de cel staat van het bereik (B2:B32). Is de inhoud van een cel leeg, dan wordt deze niet als gemiddelde meegenomen. Is de neerslag nul, dan wordt deze wel meegenomen in het gemiddelde!

Gerard

Formule voor C23 :

Code:
=VERT.ZOEKEN(B23;$B$2:$D$14;3;0)/VERT.ZOEKEN(B23;$B$2:$D$14;2;0)

Joske

Formule voor C23 :

Code:
=VERT.ZOEKEN(B23;$B$2:$D$14;3;0)/VERT.ZOEKEN(B23;$B$2:$D$14;2;0)

Joske

Dat is wat ik zoek erg bedankt!

Nog een vraagje om de formule wat beter te begrijpen, waar staat ;3;0 en 2;0 voor aan het einde van de formule? :o

Nog een vraagje om de formule wat beter te begrijpen, waar staat ;3;0 en 2;0 voor aan het einde van de formule? :o

;3 is de te zoeken waarde = 3 de kolom of 2de kolom dus hoeveelheid neerslag (3de kolom) en dagen (2de kolom).
;0 is de juiste waarde moet gevonden worden en geen benadering.

Zet je de vraag nog op opgelost (rechts onderaan)

Thx,

Joske :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan