• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bepalen van de RGB kleurencode

Status
Niet open voor verdere reacties.

Masjimo

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2010
Berichten
165
Ik ben een planning aan het maken en wil voor de verschillende activiteiten verschillende kleuren invoegen.

Op een werkblad met de standaardinstellingen wil ik per hoofd-activiteit een kleur kunnen selecteren. Vervolgens wil ik de RGB/code naast de ingekleurde cel plaatsen(zodat ik deze in VBA kan gebruiken voor het inkleuren van de verschillende balken van de activiteiten)

Hoe laat ik in cell B1 de RGB-code zien voor de kleur die ik in cell A1 heb geselecteerd?

Alvast bedankt voor de goeie tip!

Henk:confused:
 
Beste Masjimo ;)

Zie bestandje.

Kijk ook eens naar deze site

Groetjes Danny :thumb:
 

Bijlagen

  • RGB bepalen.xls
    35,5 KB · Weergaven: 489
Beste zapatr ;)

RGB-kleuren zijn op deze site enkele maanden geleden nog aan de orde geweest,
dus als je even gezocht had... zie hier:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/570401-RGB-kleur-direct-weergeven-in-Excel

Deze had ik ook zien staan, maar hij doet het omgekeerde :p
TS vraagt om de RGB waarden van een kleur en niet om de kleur van de RGB waarden.
Dus heeft TS misschien wel gezocht maar niet gevonden en jij TS zijn vraag niet goed gelezen.

Groetjes Danny. :thumb:
 
.....en jij TS zijn vraag niet goed gelezen.
Toch wel !
Wat ik vooral wilde dat de vragensteller las, is dat het weinig zin heeft om in vba-code de rgb-kleuren te gebruiken (want dat wil hij) als je er in Excel maar 56 kunt gebruiken. Het is daarom veel eenvoudiger om colorindex te gebruiken.
 
Beste zapatr ;)

Toch wel !
Wat ik vooral wilde dat de vragensteller las, is dat het weinig zin heeft om in vba-code de rgb-kleuren te gebruiken (want dat wil hij) als je er in Excel maar 56 kunt gebruiken. Het is daarom veel eenvoudiger om colorindex te gebruiken.

Dat is waar, maar dat vroeg hij niet.
Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk gaat hé ?
Dat moet hij ook weten wat de colorindex is van een kleur en dat kan hij in dit bestandje dan vinden.
Hier kan je goed zien aan de 56 kleuren die je kan gebruiken.
Kijk naar cel A3 en A4 en naar de colorindex in cel C3 en C4.

Groetjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • Kleurnummer herkennen van cel.xls
    31,5 KB · Weergaven: 281
@ Danny
Vermijd het gebruik van worksheetfunction in VBA indien er een VBA-alternatief is ;)
Code:
Sub test()
Dim rgb As String, r As String, g As String, b As String
rgb = showRGB(Range("A1"))
r = Val("&h" & Left(rgb, 2))
g = Val("&h" & Mid(rgb, 3, 2))
b = Val("&h" & Right(rgb, 2))
MsgBox r & vbTab & g & vbTab & b
End Sub
 
Beste Warme bakkertje ;)

@ Danny
Vermijd het gebruik van worksheetfunction in VBA indien er een VBA-alternatief is ;)
Code:
Sub test()
Dim rgb As String, r As String, g As String, b As String
rgb = showRGB(Range("A1"))
r = Val("&h" & Left(rgb, 2))
g = Val("&h" & Mid(rgb, 3, 2))
b = Val("&h" & Right(rgb, 2))
MsgBox r & vbTab & g & vbTab & b
End Sub

Bedankt voor de opmerking, maar het is een code die ik gevonden heb op het net en niet zelf in elkaar heb gestoken.

Groetjes Danny. :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan