beperken toegangsrechten op pc buurjongen

Status
Niet open voor verdere reacties.

waterkonijn

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2001
Goede middag

Mijn 12 jarige buurjongen heeft de gewoonte om zijn pc regelmatig op hol te krijgen, vooral door het verplaatsen van programmas en het verwijderen van spelletjes en het zoeken naar internet terwijl er geen internet is. Ik heb in het afgelopen half jaar 2x XP Home opnieuw moeten installeren. Zelfs de veilige modus bood gisteren geen soelaas, maar gelukkig wel de recover cd. De PC lag al een maandje plat....

Ik voel er veel voor om zijn PC op slot te gooien via een beperkt account middels start/conf. scherm/gebr. accounts/nw account aanmaken en vervolgens de onderdelen "programmas en hardware installeren" en "wijzigingen voor het hele systeem aanbrengen" aan te vinken.
Zijn vader (die alleen de aan- en uitknop weet te vinden) vindt dit best, en ik ben altijd bereid om als administrator even wat te installeren.
Het betreft een P4 van de Aldi, 40 G, 512mb, XP home NL.

Is dit een goede optie, of zijn er andere mogelijkheden?
Hij is al vermanend toegesproken, maar de verwachting is dat het effect snel verloren gaat.

Bedankt voor de tips.

Math Wenders

Mja, uit ervaring kan ik zeggen dat hoe meer je ze beperkt hoe meer ze proberen dit te omzeilen. Ikzelf ben voorstander voor het "pruts maar aan" principe, daar leren ze het meeste van. Met een recovery CD is het terugzetten van XP op een PC 10 minuutjes werk.

Tiborv

Bedankt voor je reactie. Ik besef het gevaar, maar ik heb liever dat hij de talenten binnen haalt via een computer rijbewijs of iets dergelijks dan via prutsen. De recovery CD kwam pas na anderhalf uur boven water, inderdaad vervolgens 10 minuten werk, maar de schrik zat er goed in met een blauw scherm, een doorlopende schijfcontrole met verdwenen bestanden en niet werkende opties met F8.

Misschien moet ik de blokkade tijdelijk toepassen, en (deels) vrijgeven wanneer hij serieuzer is geworden.

In ieder geval, bedankt.

Math Wenders

Geplaatst door mathwenders
Tiborv

Bedankt voor je reactie. Ik besef het gevaar, maar ik heb liever dat hij de talenten binnen haalt via een computer rijbewijs of iets dergelijks dan via prutsen. De recovery CD kwam pas na anderhalf uur boven water, inderdaad vervolgens 10 minuten werk, maar de schrik zat er goed in met een blauw scherm, een doorlopende schijfcontrole met verdwenen bestanden en niet werkende opties met F8.

Misschien moet ik de blokkade tijdelijk toepassen, en (deels) vrijgeven wanneer hij serieuzer is geworden.

In ieder geval, bedankt.

Math Wenders

Ik ben het met Tiborv eens. Lekker aanprutsen is dé manier om te leren. Dingen die ik op die manier heb geleerd en nog steeds leer staan niet in een computerrijbewijs. Dus misschien is het handig als je met ghost een image te maken dat je dan weer makkelijk terug zet en dan kan hij weer opnieuw beginnen.

Ik besef het gevaar, maar ik heb liever dat hij de talenten binnen haalt via een computer rijbewijs of iets dergelijks dan via prutsen.

Van die computerrijbewijzen leer je helemaal niks :(
van ''Prusten'' leer je veel meer van, ik ervaar het zelf:D

Ik heb in het afgelopen half jaar 2x XP Home opnieuw moeten installeren.

Dat valt eigenlijk nog wel mee :)

Laatst bewerkt:
Geplaatst door krugar

Van die computerrijbewijzen leer je helemaal niks :(
van ''Prusten'' leer je veel meer van, ik ervaar het zelf:D

idd
icon10.gif
icon10.gif

Mijn lieve dochter (11) kan leuk met een PC omgaan, ze mag doen wat ze wil en daardoor heeft ze snel geleerd wat wel en wat niet kan. Verprutst zij het (eigen pc, dat wel ;)) dan pakt ze een bootable CD met daarop een image en zet, zonder hulp van mij, een image terug.

Bedankt voor de reacties.

Overwegende dat:
- er via ghost een image gemaakt kan worden
- er een recovery cd aanwezig is
kan XP inderdaad simpel terug gezet worden. Moet dan wel helaas ghost op de kop tikken.

Ik hoop alleen dat dit geen vrijbrief voor hem gaat worden om maar raak te prutsen, omdat hij toch "geholpen" wordt...

Wat ik met rijbewijs bedoel is het volgende. Nooit werd er enig document gemaakt, terwijl ms office volledig geinstalleerd werd. Onder spelletjes zag ik word terug, de printer heette plotseling fax en ook de toegang tot de bios was ontdekt.... Voor zijn ouders had hij verzwegen dat de pc er al een maand uit lag. De recovery cd kwam na 1,5 uur boven water (had ik zelf aan moeten denken, grr).
Prutsen is oke mits je weet wat je doet, of al enige vaardigheden hebt, of wat naslagwerk hebt of een goed forum weet. Zo heb ik het tenminste geleerd.
Maar hernoemen / installeren / onvolledig verwijderen of teveel verwijderen is vragen om.

Goed, wat mij betreft is de discussie gesloten. Ik zal de pc tijdelijk op slot zetten als stok achter de deur, en onverwijld op zoek gaan naar ghost.
Na een image maken, zal ik de pc "vrij"geven, hopenlijk zit de schrik er dan wat in.

En vervolgens zal ik toch maar wekelijks een uurtje reserveren om hem -zonder rijbewijs- wegwijs te maken.

Bedankt voor het meedenken.

groetjes

Math Wenders

Ik zou nog steeds zeggen laat maar aanklooien. En als ik jou was zou ik wel even de BIOS beveiligen...:D

Ik had pas op mijn 18e een pc gekocht, toendertijd 1000 guldens.
pentium 3, cd brander....was in die tijd heel wat...heel trots dus.

Ik had er alleen de balle verstand van...dus buuf geregeld langs geweest ff formateren, makkie met windows ME :-)

NU heb ik van mijzelf al heel wat geleerd, door alsmaar uit te proberen :D
En uiteindelijk vond ik ook dit forum, bied echt heel wat uitkomst...dus mijn motto is, klooi gerust aan, maar zorg wel dat je altijd iemand kent die het weer op kan lossen, is voor alle 2 leuk :-)

Greetz

Heel simpel.
Niets is zo vervelend om bestanden (en voor die leeftijd doel ik dan op Savegames) kwijt te raken.
en met een brak systeem heeft hij alleen zichzelf.
beveilig het bios en installeer alleen windows voor hem als hij het systeem omzeep helpt.

Afhankelijk of pa en ma op die bak werken (als ik jou post zo lees lijkt het me niet) die bestanden veilig stellen door eventueel een combinatie van hidden partities en accounts.

Laat hem verder lekker aanklooien als hij je vraagt om het systeem te repareren heb je volgende week nog wel tijd :) Laat hem er bij zitten terwijl je installeerd en deinstalleerd (leert hij iig de goede manier)

Afschermen betekend dat je voor elk wissewasje langs moet komen namelijk.

Zelf heb ik ook van dat soort mensen. kneem altijd een unattended bootable cd mee druk die erin en in no-time is windows er opnieuw op. geen eigen instellingen of documenten terughalen maar gewoon windows er weer kaal op.

Daarna kunnen ze zelf weer office e.d. installeren (2 keer uitleggen hoe en ze kunnen het zelf)

In no time hebben ze zich allerlij vaardigheden aangeprut.... leerd en word de benodigde ondersteuning steeds minder :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan