• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bereik draaitabel wijzigt spontaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

BetsyH

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2007
Ik heb een Excel2007 bestand met 3 draaitabellen. Twee wijzen naar gegevensblad 1 en de derde naar gegevensblad2 (met relatie weinig data).
Gegevens worden steeds naar het gegevensblad1 ingelezen van een CSV bestand.
Dat werkt allemaal goed, maar als ik voor de draaitabel op vernieuwen druk wordt het gegevensbereik spontaan gewijzigd (minder kolommen). Als ik vervolgens het bereik weer opnieuw instel is de draaitabel weer OK.
Dit probleem doet zich niet voor voor de draaitabel die naar gegevensblad 2 verwijst.

Telkens als ik opnieuw inlees, ook al blijft de CSV file gelijk, krijg ik hetzelfde probleem.

Ook het benoemen van het bereik helpt niet. Het is niet zo dat het benoemde bereik wijzigt, dat heb ik in Namen-beheren gecontroleerd. Maar het bereik dat op gegevensblad1 staat gestippeld is toch weer kleiner.

Wie weet raad?
:(

Beste Betsy,

Alhoewel ik met 2003 en 2000 werk, toch een vraag. Bewerk jij het CSV-bestand in de zin dat je kolommen tussenvoegt voor eigen berekeningen?
Als dat zo is, dan moet je alleen kolommen toevoegen rechts van het geïmporteerde CSV-bestand.

RIchard

Ook ooit eens voorgehad, en had toen niet de tijd om ter degen een oplossing te zoeken.

Heb het toen opgelost om na elke nieuwe import het bereik dat nodig was voor de draaitabel een naam te geven via VBA, niet via dynamische bereiken.
In die applicatie kwam het niet op 1 lijn VBA code meer of minder aan, zodoende was dit het eenvoudigste.

Voor de volledigheid meld ik ook nog dat ik toen ook de structuur van de draaitabel via VBA opgebouwde, maar ik weet niet of die code nodig was om het vermelde probleem op te lossen.

Bedankt voor de snelle reacties
Ik voeg geen kolommen toe. Zelfs als de CSV gelijk blijft en ik voor de draaitabel op vernieuwen druk gaat het fout en wordt het bereik door Excel gewijzigd.
Het gegevensblad2 bevat slechts een gefilterde set van de oorspronkelijk ingelezen CSV data met minder kolommen.
Ik kan in de diverse boeken niets vinden dat de draaitabellen in een werkboek steeds moeten uitgaan van dezelfde basisset?

Kan je misschien het bestand even posten? Wel even zippen of rarren ervoor.

Helaas maar het bevat teveel gevoelige info, maar in iedergeval bedankt.
Ik heb een extra boek in VS besteld. Ik hoop dat het daarmee lukt het probleem te doorgronden. Ik zal dan het resultaat melden.

Er is ook geen mogelijk om een testbestand aan te maken dat wel de karakteristieken heeft van het bestand maar dat geen gevoelige data bevat?

Probleem opgelost

Sorry voor de late response, maar ik was een aantal dagen weg.
Het probleem is inmiddels opgelost doordat ik all draaitabellen vanaf dezelfde werksheet mmak en daarbij ook nog maar een range toepas.
Ik weet vrijwel zeker dat dit het probleem was omdat ik de fout nog een keer heb teruggehaald door weer verschillende ranges voor de draaitabel te grbruiken afhankelijk van het werblad.
waarschijnlijk kan excel daar niet goed tegen.

Er is ook geen mogelijk om een testbestand aan te maken dat wel de karakteristieken heeft van het bestand maar dat geen gevoelige data bevat?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan