• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bereik grafiek tot laatst gevulde cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

barbaar

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2008
Berichten
54
Beste allemaal, ik heb weer 3 vraagjes, ditmaal over grafieken, en ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen :eek:

Vraag 1: Ik probeer een grafiek te maken waarbij het bereik de laatst gevulde cel is in een kolom. Ik heb een voorbeeldje bijgevoegd. Hierin zie je dat als er lege cellen meegenomen worden, het bereik aan de linkerkant van de grafiek er niet helemaal super uit ziet. Ik vroeg me af hoe dit te verhelpen is.

Vraag 2: Is het mogelijk om via een macro automatisch een nieuwe reeks toe te voegen als er een nieuw product bijkomt? Dit gebeurt namelijk ook automatisch op dit moment.

Vraag 3: Is het eventueel mogelijk om via een dropdown box een product te selecteren ipv alles door elkaar? En zo ja, is het dan ook mogelijk een horizontale lijn in te voegen die overeenkomt met een bepaalde waarde (staat niet in dit voorbeeld bestandje).

Alvast bedankt! :thumb:
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xls
    21,5 KB · Weergaven: 49
Dat is allemaal mogelijk! onderdeel 1 moet door middel van een naam aan te maken en dan in die naam de fuctie verschuiving gebruiken

onderdeel 2 zou misschien met een macro kunnen maar waaram datgene niet gebruiken als een formule, want hoe zou een macro immers kunnen weten dat er een nieuw product is! Als je het eerste uitvoert dan kan dat ook in combinatie met de grafiek werken waardoor je gewoon al oneindig veel tabellen in het voor kan maken!

Vraag 3 begrijp ik niet helemaal, waarvan wil je een dropdownlist maken?
 
Dat is allemaal mogelijk! onderdeel 1 moet door middel van een naam aan te maken en dan in die naam de fuctie verschuiving gebruiken

onderdeel 2 zou misschien met een macro kunnen maar waaram datgene niet gebruiken als een formule, want hoe zou een macro immers kunnen weten dat er een nieuw product is! Als je het eerste uitvoert dan kan dat ook in combinatie met de grafiek werken waardoor je gewoon al oneindig veel tabellen in het voor kan maken!

Vraag 3 begrijp ik niet helemaal, waarvan wil je een dropdownlist maken?

Nou klinkt veel belovend Tim ;) Ik weet ook dat het mogelijk is, maar weet niet hoe ik het moet realiseren. Ook ben ik nog geen tutorials tegengekomen die dit behandelen (ik ben nog niet helemaal klaar met zoeken verder).

Voor vraag 3 heb ik wel een soort voorbeeldje gevonden inmiddels. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om dit te implementeren (mede ook door vraag 1 waarschijnlijk). Ik zal even een screenshotje maken en het bestandje toevoegen.

2z8183n.jpg


Ik zou dit dus ook willen implementeren, maar kom er niet uit.
 

Bijlagen

  • Forecasting_Workbook_Aid.xls
    94,5 KB · Weergaven: 22
dat drop down listje is een besturingselement. Kun je oproepen door beeld-->werkbalken-->werkset besturingselementen te kiezen.
Je kunt nu verschillende zaken toevoegen.
Nu kom ik er alleen niet helemaal uit hoe je bijvoorbeeld kunt zeggen. Ik wil alleen de lijn van bier zien of alleen de lijn van water. Want dat is de bedoeling denk ik. Die horizontale lijn moet ook mogelijk zijn. Zo`n soort lijn zie je in het voorbeeld van barbaar.

Misschien heb ik nu allemaal dingen lopen roepen die al bekend waren. Maar misschien is het weer een mooie voorzet voor iemand anders.

Groeten,
Dop
 
misschien heb je iets aan dit voorbeeldje.

In kolom O staan enkele hulpcellen.
In de grafiek verwijs ik naar een gedefinieerde naam, kijk maar bij invoegen > naam > definieeren, daar staat de formule.

Voor een rechte lijn kan je het beste bij alle x-waardes allemaal dezelfde y-waardes zetten. Als je deze meeneemt in een bereik zal je een rechte lijn krijgen (grafiektype lijn)
 

Bijlagen

  • voorbeeld babo.xls
    22 KB · Weergaven: 75
Hoi Bob, hier heb ik zeker wat aan, dank je! :thumb

Heb echter 1 vraagje. Er staan nu waarden in kolom O. Waar staan die getallen in het vet voor?

Nu nog een horizontale lijn erin. Weet je toevallig ook hoe dat moet?
 
Hoi Bob, hier heb ik zeker wat aan, dank je! :thumb

Heb echter 1 vraagje. Er staan nu waarden in kolom O. Waar staan die getallen in het vet voor?

Nu nog een horizontale lijn erin. Weet je toevallig ook hoe dat moet?

Die bovenste (1 of 2) is gekoppeld aan het besturingselement met de keuze bier/water.
bier >> 1
water >> 2
het getal er onder gebruik ik in de verschuiving formule. Het verschilt 6 (7-1), en dit is gelijk aan het aantal kolommen verschil tussen kolom H en B.

voor de rechte lijn, zie reactie hierboven, waarbij je de gedefinieerde naam die je hebt kan gebruiken. Je kan verschuiving gebruiken vanaf dat bereik.
 
Helaas, ik moet dit topic weer omhoog schoppen. Ik krijg het namelijk niet voor elkaar om het zelfde in te voegen op mijn documentje.

Probleem 1: Het invoegen van het bereik van de namen bij het definiëren hiervan past niet. Hiervoor wil ik de eerste waarden uit de tabel van rij 6 (net als in het voorbeeld van bandito bob) van het voorraadscherm pakken. Deze namen komen overeen met de gegevens in het tabblad data. Ik weet niet of deze hiervoor ook selecteerbaar zijn, maar ga er niet vanuit vanwege de andere gegevens die nog ingevuld moeten worden.

Probleem 2: In het voorbeeld van Bandito Bob wordt er uit een willekeurige kolom een reeks data gepakt. Ik zou juist graag willen dat de grafiek de data laat zien van het bijbehorende product.

Verder snap ik ook niet heel veel van de gegevens in kolom O in het voorbeeld van bandito bob :eek:

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen, ik heb helaas (nog) een gebrek aan kennis hierover :(

Het bijbehorende voorbeeldje van mijn bestandje is hier te downloaden:
http://www.2shared.com/file/3396745/a5a64db7/grafiekprobleem.html

Alvast bedankt :thumb:
 
Helaas, ik moet dit topic weer omhoog schoppen. Ik krijg het namelijk niet voor elkaar om het zelfde in te voegen op mijn documentje.

Probleem 1: Het invoegen van het bereik van de namen bij het definiëren hiervan past niet. Hiervoor wil ik de eerste waarden uit de tabel van rij 6 (net als in het voorbeeld van bandito bob) van het voorraadscherm pakken. Deze namen komen overeen met de gegevens in het tabblad data. Ik weet niet of deze hiervoor ook selecteerbaar zijn, maar ga er niet vanuit vanwege de andere gegevens die nog ingevuld moeten worden.

Probleem 2: In het voorbeeld van Bandito Bob wordt er uit een willekeurige kolom een reeks data gepakt. Ik zou juist graag willen dat de grafiek de data laat zien van het bijbehorende product.

Verder snap ik ook niet heel veel van de gegevens in kolom O in het voorbeeld van bandito bob :eek:

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen, ik heb helaas (nog) een gebrek aan kennis hierover :(

Het bijbehorende voorbeeldje van mijn bestandje is hier te downloaden:
http://www.2shared.com/file/3396745/a5a64db7/grafiekprobleem.html

Alvast bedankt :thumb:
Ik snap je vragen niet goed, maar ik heb nog een keer een voorbeeldje gemaakt.
Je kan kiezen tussen de verschillende slippers, waarna automatisch de data komen op de x-as, en de totaal hoeveelheid op de y-as. ik hoop dat je hier wat mee kan.
De werking is hetzelfde als eerder uitgelegd.
Als je eens goed kijkt bij invoegen > namen > definieeren, dan zal je er samen met F1 (help) hoop ik uit moeten kunnen komen.

Misschien kan je nog wat leren bij een excel cursus, b.v. www.excellerend.nl is een prima gratis site om een goede excel basis te leren.

p.s. kijk ook eens hier: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=353172 of http://users.pandora.be/ingrid/excel/namen.htm#formule misschien heb je wat aan die uitleg.
 

Bijlagen

  • grafiekprobleem babo.zip
    83,6 KB · Weergaven: 43
Paul,

Bedankt voor de hulp :thumb:

Het is me nu gelukt :)

bedankt voor je advies
worshippy.gif
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan