bereik router

Status
Niet open voor verdere reacties.

pdek56

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 mei 2010
Ik heb een expedia box van kpn glasvezel, en ik probeer een laptop te gebruiken op 15 meter afstand vd router. Dit is circa 5 meter te ver. Wat kan ik doen om het bereik te vergroten ?

10 meter is (ook voor de binnenstad ;)) wel erg weining.
Er zijn wel antennes verkrijgbaar met hogere gevoeligheid. Je hebt dan een omni antenne met RP-TNC connector nodig.
De standaard antenne zit op 2 DBi. Een beetje goeie zit boven de 10 DBi.

Gr

Ik weet niet welke KPN doos jij hebt gehad, maar mijn TG789vn doet het draadloos tot ongeveer een metertje of 25 / 30
Komen er dikke betonnen vloeren, van de beneden verdieping naar de zolder in het gedrang, dan wordt de ontvangst iets minder, maar nog steeds blijft het werken.

Als het signaal niet door meerdere muren met gewapend beton gaat zou 15 meter prima moeten lukken. :)

Je kunt:
- een ander kanaal kiezen, 1, 6 of 11,
- de antenne(s) anders richten, *
- je router van de muur wegzetten.

* Als de buitenste streepjes de antennes zijn dan heb je zo:
| goede ontvangst |
-- slechte ontvangst --

De richting waarin de (staaf) antenne wijst heeft juist de slechtste ontvangst. Als de antenne recht omhoog staat is de ontvangst horizontaal het beste, als je omhoog goede ontvangst wilt leg dan de antenne plat.

Met inssider kun je het signaal live volgen:
http://www.metageek.net/products/inssider

En je ziet ook meteen op welk kanaal het het rustigste is. :)

Omdat de kanalen elkaar overlappen, moet je 4 kanalen van een ander kanaal wegblijven, 1, 5, 9 ,13 is dan ideaal. Maar omdat veel apparatuur standaard op 11 zit (Amerikaans) wordt het 1, 6 of 11.

Een kanaal delen is minder erg dan er 1 kanaal naast zitten!

Laatst bewerkt:
Ik heb laatst een soortgelijke situatie gezien waarbij de draadloze router in de meterkast zat, die van beton was, met een houten deur. Bereik op 15 meter was dramatisch (zomerhuisje achter de woning/tuin).
De oplossing heb ik gevonden in een range extender van Sitecom : http://www.sitecom.com/Wireless-Range-Extender-300N/WL-330/p/714
Deze kan je als een soort brug laten fungeren, je plaatst hem op een plek waar je nog wel bereik hebt (zoals ik lees op 10 meter van de Experia Box), hij pakt dat netwerk op en zendt het versterkt weer uit, zodat jij even verderop een veel beter bereik zult hebben.
Dit ding werkt met vrijwel alle draadloze netwerken, ook van andere merken dus, hij is betaalbaar, je hoeft niks aan je huidige netwerk te veranderen, en installatie was relatief eenvoudig en duidelijk.
Omdat de verbinding niet goed wilde werken met een bepaald ander stukje hardware in dat netwerk (lag aan de computer, NIET aan de range extender), heb ik de oplossing gevonden door deze range extender rechtstreeks op de netwerkkaart van de computer aan te sluiten met een UTP kabel. Sinds dien werkt het uitstekend. Voor de stabiliteit ook meteen het IP adres vast gezet, zowel in de router als in de computer. Ik kan dit ding aan iedereen van harte aanbevelen.

Succes :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan