• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bereik vastzetten in formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Teebee

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2006
Hallo,

wie kan mij helpen met een bereik in een formule te blokkeren, zodat als ik rijen verwijder, dat hij nog steeds hetzelfde aantal rijen berekent.

=AANTAL.LEGE.CELLEN(B4:B20)

als ik nu 4 rijen verwijder wordt it bereik B4:B16 en dat zou B20 moeten blijven.

mvg,
TB

Werk met dollartekers.

Een dollarteken voor de letter zet de kolom vast.

Een dollarteken voor een cijfer zet de rij vast.

Voor jouw vraag dient het dus te worden:

=AANTAL.LEGE.CELLEN(B$4:B$20)

Probleem is dat ie dan de formule aanpast op deze wijze. Doe drie rijen weg en hij maakt er B4:B17 of B$14:B$17 van

Met een celverwijzing en de functie indirect is hier waarschijnlijk wel iets voor te maken.

Maar waarom is dit voor jou een probleem dan?

Het voordeel van deze werkwijze (van excel) is dat je niet per ongeluk nieuwe data in je reeks krijgt bijgevoegd.

Namelijk de data die in de (nieuwe) cellen B18 t/m B20 staan.

Deze stonden voor het verwijzen in de cellen B21 en B23.

In de "oude" formule nam je deze cellen (b21 en B23) ook niet mee.

Er wordt vanuit een ander programma rijen verwijderd en toegevoegd, waardoor dit probleem zich niet voordoet.

Daarom maakt het niet uit wat er in de andere rijen staan, want die zullen er normaal gezien niet zijn.

Laatst bewerkt:
Als de rijen in een ander programma wordt verwijdert doet het probleem zich in excel niet voor (of begrijp ik je nu verkeerd)!!!

Waarschijnlijk wordt je met een voorbeeldbestandje ontdaan van gevoelige info beter geholpen.

ik bedoelde dus dat via een zelf gemaakt programma rijen worden verwijderd en toegevoegd in een excel bestand waar deze formule instaat, zodat als er rijen toegevoegd/verwijderd worden dit toch geen invloed heeft op de formule.

dus ik werk met een exe bestand in het xls bestand. enkel in het xls bestand staat deze formule (=AANTAL.LEGE.CELLEN($B$4:$B$100))

Doet deze dan wat je voor ogen hebt?

Code:
=AANTAL.LEGE.CELLEN(INDIRECT("$B$4:$B"&100))

Ja, Cobbe, deze oplossing werkt perfect.

Beide bedankt voor het meedenken.

Code:
dus ik werk met een exe bestand in het xls bestand.

Wat is een exe bestand in een xls bestand.

een tabblad / werkboek / opstartbestand?

Een in visual basic geprogrammeerde toepassing die vanuit deze toepassing in het excel bestand zit te werken, zonder gebruik te maken van excel zelf. Misschien allemaal wat onduidelijk geweest.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan