• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bereiknaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

empredt

Verenigingslid
Lid geworden
14 okt 2005
Ik heb een bestand met meerdere bladen.
Blad 1 "Namen" heeft in kolom B de voornamen van de kinderen in een bepaalde klas.
Blad 2 "Bespreking" heeft voor elk kind een ruimte ('bereik') met de naam van dat kind via =Namen!B<zoveel>, dus bv "Jan_bespr"
Blad 3 "Afspraken" idem, en dan dus "Jan_Afspraak"
In het naamvak (linksboven) vind ik dus kind1_bespr, kind2-bespr, kind3_bespr, kind1_Afspraak, kind2_Afspraak, kind3_Afspraak enz
Zo kan ik dus van het ene kind naar het andere springen, ook van het ene werkblad naar het andere.

Probleem: nieuw schooljaar, andere kinderen, nieuwe namen. Maar in het naamvak staan nog steeds de 'oude' namen.
Hoe kan ik in 1 keer alle nieuwe namen niet alleen in het bereik krijgen (dat lukt immers gewoon via =Namen!b<zoveel>), maar ook in het naamvak, de naam van het bereik dus.
De werkbladen zijn (deels) wel beveiligd, maar dat maakt geloof ik geen verschil op dit punt.

Hopelijk begrijpelijke taal?

Empredt

Je zult ofwel alle namen opnieuw moeten definiëren,
ofwel via een macro de namen aan een bereik toewijzen (is er per kind-per werkblad 1 cel?)
In het laatste geval moet je dan al wel de namen ergens in het werkblad hebben staan.

Bereik per-kind-per-werkblad is wel 10x40 cellen. En ca 30 kinderen per werkblad. En er zijn 4 van dit soort werkblade. In principe moet ik dus een 120 namen veranderen, handmatig. Niet lastig, wel tijdrovend.

Geen probleem om de namen ergens op zo'n werkblad te plaatsen (gekoppeld aan het werkblad "Namen", lijkt mij)
Maar hoe ziet een macro er uit, die zo'n bereik moet 'ver-noemen'? Want dat lijkt me een prima oplossing.

Empredt

Laatst bewerkt:
Even handmatig opnemen, dan zie je hoe die er uit komt te zien.
Daarna via een lus het aantal malen dat er kinderen zijn laten doorlopen.
Eenzelfde bereik kan meerdere namen hebben, dus je zult eerst alle namen moeten wissen.

Vertel eens: waar in het werkblad moet voor elke kind het bereik komen?
En waar staan de namen van de kinderen?

De naam van het kind staat ergens binnen het bereik in 1 cel.

In werkblad "Bespreking" staan de namen in kolom E, de cellen 2,34,71 enz.
Op dit moment niet in een strakke afstand van elkaar, soms 32, soms 37 , soms 39.
Maar dat is bij te stellen natuurlijk (kwestie van lijntjes die ik kan veranderen).
In werkblad "Afspraken" staan de namen in de kolommen H, R en AB, te beginnen bij 1 en per 47 omhoog naar1082 (Afspraak-1 en Afspraak-2 staan onder elkaar, maar als apart bereik).

In werkblad "vertrouwelijk" idem: hier staan de namen in dezelfde kolommen, maar nu per 26 omhoog tot 324.

Empredt

Ik bedoel niet waar de namen in het bereik komen te staan,
maar waar de namen moeten worden opgehaald om ze aan het bereik toe te kennen!
En verder moet precies bekend zijn van waar tot waar het bereik van elk kind loopt.
Je hebt het over een bereik van 10 bij 20 (rijen x kolommen of andersom?). Bestaat bereik1 dan uit B2:AN41 ? Indien niet, waar staat het dan wel, en waar begint het 2e, 3e enz. bereik?

Nog een bijkomende vraag:
Is het wel zo dat je het gehele bereik van 10 rijen x 40 kolommen de naam van de leerling hebt gegeven, of slechts 1 cel? Controleer dat door in het menu te kiezen: Invoegen - Naam - Definiëren en te kijken welke bereik er bij elke naam staat.
In de tijd die we nu bezig zijn, had je overigens die 120 namen al lang handmatig kunnen vastleggen.

Namen staan in werkblad "Namen" in kolom B. Dus in b3, b4 b5 enz.

In het werkblad "Bespreking" (de slordigste van alle 3) zijn de bereiken van de eersten:

$ A $ 1 : $ J $ 32
$ A $ 34 : $ K $ 68
$ A $ 70 : $ L $ 106
$ A $109 : $ J $ 143
Correct zou zijn A:J en per 32 omhoog. Dat kan ik in orde maken.
De naam van het kind staat steeds in kolom E, dus E2, E35 enz

In de beide andere werkbladen is het wat netter, maar zelfde principe.

Empredt.

reactie op "handmatig allang klaar':
je hebt gelijk.
Maar er zijn 8 groepen op de school (ik maak dit voor de school van m'n dochter), en ik heb nog maar 3 groepen klaar..... En het gaat om de totale registratie van sommen, opstellen, toetsen en zo.
Mijn opzet is: vul cijfer in, en er komt ergens Goed/Voldoende/onvoldoende te staan, of zwak, matig of goed, of verder/nogmaals/extra-hulp.
En zo nog een aantal zaken.
Eventueel kan ik je een excel-bestand toezenden op je prive-email. Praat misschien ook wat gemakkelijker.
Laat maar weten, eventueel op mijn email: fokko.helder@wolmail.nl

Empredt.

empredt zei:
In het werkblad "Bespreking" (de slordigste van alle 3) zijn de bereiken van de eersten:
$ A $ 1 : $ J $ 32
$ A $ 34 : $ K $ 68
$ A $ 70 : $ L $ 106
$ A $109 : $ J $ 143

Als ik van die bereiken uit zou moeten gaan voor een macro, is daar geen loop van te maken,
daarvoor lopen de bereiken te veel uiteen.
Correct zou zijn A:J en per 32 omhoog. Dat kan ik in orde maken.
De naam van het kind staat steeds in kolom E, dus E2, E35 enz
Het zijn dus 32 rijen x 10 kolommen met 1 rij tussenruimte.
Wil je aub mijn vraag van 21.00 uur nog beantwoorden?

Laatst bewerkt:
reactie op 21.00 uur:

elk bereik (bv A1:J32) heeft ALS GEHEEL de naam van het kind, dat in cel E(2) staat vermeld.
Eventueel kan ik de bereiken aan elkaar plakken, dus de volgende laten beginnen in A33 enz.

Empredt

Het is een heel gepuzzel. Nog enkele vragen:
Zijn de bladen Bespreking en Afspraken de enige bladen waarin die bereiken moeten worden gemaakt of zijn er nog meerdere bladen?
Zijn de werkbladen Bespreking en Afspraken ook werkelijk Blad2 en Blad3? Om dat te weten: klik met de rechtermuisknop op de tab van een werkblad, kies "Programmacode weergeven" en kijk in de linkerkolom of daar staat: "Blad2 (Bespreking)" en "Blad3 (Afspraken)".
Moet de indeling worden als volgt (in beide bladen):
kind 1 => A1:J32
kind 2 => A34:J65
kind 3 => A67:J98
enz.?
(dus telkens 1 lege rij tussen de bereiken?)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan