• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bereken leeftijd op basis van geb.dat.

Status
Niet open voor verdere reacties.

VTeun

Banned
Lid geworden
17 feb 2003
Hoi,

Ik zit met twee problemen

In een personeelslijst wil ik de leeftijd berekenen aan de hand van de in kolom 'Geb_dat' ingevoerde geboortedatum.
Dat gaat goed ...... tot de dag waarop betreffende medewerker jarig is. De leeftijd is op de dag van zijn/haar verjaardag niet correct, want een 'jaar' te jong. Pas de dag daarna wordt de leeftijd in jaren goed berekend
Ik gebruik de volgende formule, waarbij in K4 de geb.dat. staat
=RECHTS(JAAR(NU()-K4);2)

Tweede probleem is, dat ik met de uitkomst niet kan 'rekenen' in een formule.
Ik wil de gemiddelde leeftijd van alle medewerkers berekenen; #deel/0! is het bekende resultaat.
Met =JAAR(VANDAAG())-JAAR(K4) kan ik wel rekenen, maar de leeftijd is dan altijd een jaar te hoog, behalve op de dag van de verjaardag .... !!!!

Graag jullie hulp, Teun

Laatst bewerkt:
Met de functie DATUMVERSCHIL zouden beide problemen opgelost moeten zijn:

=DATUMVERSCHIL(geb_datum;VANDAAG();"y")

Engelse versie:

=DATEDIF(geb_datum,TODAY(),"y")

Yep ....

Hoi Ingrid,

Perfect.

Weet jij hoe het kan, dat deze functie niet voorkomt bij de functielijst Excel2000??

Teun

Vraag het eens aan Microsoft, zelf in de Help is die functie niet te vinden (tenzij in Excel 2000), maar zolang het werkt kunnen we er maar beter gebruik van maken zeker.

Meer uitleg over die functie kan je vinden op de site van Chip Pearson. Let wel op bij de vertaling, enkel de naam van de functie wordt vertaald, niet de code voor jaar (y).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan