Waarde opzoeken via DLookUp

jacw

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2006
Goedemiddag,

Ik heb een tabel “periode” met de volgende veldnamen [begin datum] [eind datum] [periode]

Nu heb ik ook een formulier “werken” gemaakt met de velden: [datum] [route] [aantal uur] en [periode]

Het formulier werkt goed (diverse relaties gemaakt 1 op veel), alleen ik moet via een keuzelijst de juiste periode kiezen, graag wil ik dat automatiseren door in het formulier een standaarwaarde te creëren. Ik kom dan uit bij DLookUP, wat ik ook probeer krijg het niet voor elkaar.
Code:
=DLookUp("[datum]";"tblPeriode";"now() >= [Begin datum] And Date() <= [Eind datum]")

Wie kan mij op weg helpen met de juiste code.

Met vriendelijke groet,

JacW

Zoals je strings moet omsluiten met aanhalingstekens, moet je datums omsluiten met hekjes.
De opbouw van je conditie is bovendien niet juist. Zoals je hem nu opgebouwd hebt, wordt gekeken naar de strings '[Begin datum]' en '[Eind datum]'. Variabelen zoals die datums moet je buiten de conditie-string halen op op de waarde te kunnen selecteren.
En: je wil een periode ophalen geen datum.
Tot slot is het vreemd dat je de ene keer met now() vergelijkt en de andere keer met date(). De tijd is denk ik niet relevant.

Probeer eens:

Code:
=DLookUp("[periode]";"tblPeriode";"Date() >= #" & [Begin datum] & "# And Date() <= #" & [Eind datum] & "#")

Succes niet gegarandeerd, want niet getest. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat je de begin- en einddatum even in US-formaat moet zetten.
Veldnamen met spaties zijn trouwens niet handig en begin- en einddatum zijn in het Nederlands sowieso 1 woord.

Verder heb ik niets op te merken 🤣

Heel erg bedankt voor je reactie, qua Nederlands heb je helemaal gelijk (Soms een drama).
Ik ben een amateur met het bouwen en hou me ben soms chaotische in het bouwen van een applicatie.
Ik heb het bestand bijgevoegd en laten openen op het formulier waar ik graag de periode als standaard waarde wil hebben ingevoegd, met als bron de [datum] in het formulier.

Alvast heel erg bedankt,
JacW

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan