• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bereken opeenvolgende gelijke producten

• Onderwerp starter Onderwerp starter MQBK
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MQBK

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2016
Beste,

Bijgevoegd treffen jullie een file aan waarin in kolom A de productcodes vermeld staan. Het is de bedoeling dat opeenvolgende gelijke producten gesommeerd worden in kolom B. Ter verduidelijking heb ik in kolom B de gevraagde resultaten (gedeeltelijk) ingevuld. Wellicht hebben jullie een (eenvoudige) oplossing.

Alvast bedankt!

Bijlagen

Probeer deze matrixformule eens (afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren):
Code:
B2: =ALS(A1<>A2;MIN(ALS(A2:A$1000<>A2;RIJ(2:$1000);AANTALARG(A:A)))-RIJ(2:$1000);"")
Eventueel de bereiken aanpassen aan eigen behoefte.

Laatst bewerkt:
Volgens mij kloppen de getallen in het voorbeeldje niet. Tenzij 060045FLAT bij 090090FLAT opgeteld moet worden.

Mijn voorkeur staat in het bestandje

Bijlagen

De mijne hier:
in B2 de matrixformule:

PHP:
=IF(A2<>A1;MATCH(0;N(A2:A$145=A2);0)-1;"")

Er zitten een paar foutjes in het voorbeeld ja. Heel scherp, had ik nog niet opgemerkt.

@snb, hoe telt deze de batchgrootte? Ik krijg allemaal 1'tjes...

Laatst bewerkt:
Een draaitabel is altijd de eenvoudigste oplossing, maar als je de aantallen binnen je bestand wil hebben zou ik gebruik maken van de aantallen.als functie.

Het aantal per batch kan je tellen met =AANTALLEN.ALS(A:A;A2)
Het volgnummer binnen een batch kan je bepalen met =AANTALLEN.ALS($A$2:A2;A2)
Wil je alleen voor volgnummer 1 het aantal per batch weten dan vraag je het volgnummer uit op 1 =ALS(AANTALLEN.ALS($A$2:A2;A2)=1;AANTALLEN.ALS(A:A;A2);"")

De functies moet je uiteraard doorvoeren.

Zie bijgevoegd voorbeeld.

succes er mee.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Welke ?
Uitgebreide feedback wordt gewaardeerd door helpers, meelezers en toekomstige bezoekers. Dit is tenslotte een forum.

Laatst bewerkt:
Ik heb beide matrixformules (AlexCEL en SNB) toegepast op de SQL-database en deze geven hetzelfde resultaat. Nogmaals bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan