Bereken software

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jessehuta

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2013
Goedemiddag, bestaat er een (online) software/programmatje waarmee ik de binnenmaten van een bestelbus kan invoeren en dat ik dan de maten van een doos in kan voeren en dat dan die software/programmatje mij dan zegt hoeveel van die dozen met die maten er in die bestelbus passen. Dit bespaart mij veel tijd.

Weet iemand zoiets of kan diegene voor mij iets in Excel ofzo maken?

Ik hoor graag van u!

Alvast bedankt!
Jesse

Heel simpel. De inhoud van de bus delen door de inhoud van een doos. Dan krijg je het aantal dozen. Te maken in Excel.

Daar heb je toch geen aparte software voor nodig? Dat is een simpele berekening die je zo in Excel kunt doen. Hieronder even terug naar school met wiskunde voor inhoudsberekening ;)

Laadruimte in centimeters:
(150 x 200 x 250) / 1000 = 7500 Liter

Dozen in centimeters:
(40 x 30 x 50) / 1000 = 60 liter

7500 / 60 = 125 dozen.

Laatst bewerkt:
Dat zou inderdaad gaan gelden als je ook rekening moet houden met het maximale laadvermogen in kilo's van de bestelbus en de dozen allen van een verschillend gewicht zijn. Het voorbeeld gaat enkel uit van aantal en volume.

Los van dat laatste, denk ik toch dat TS wel een punt heeft met zijn vraag naar een progje / tooltje. Er is / zijn namelijk nog een variabele / meerdere variabelen waarmee mogelijk 'ernstig' rekening moet worden gehouden en die zich in een eenvoudig wiskundig sommetje niet zomaar laat 'meenemen':

Het rekenvoorbeeld hierboven gaat uit van de ideale situatie dat linksom of rechtsom een x-tal dozen naast elkaar kunnen staan (B) en dan ook nog eens in de lengte en hoogte en wel zodanig dat de volledige netto laadcapaciteit van een theoretisch voertuig gevuld kan worden met die dozen. Realiteit zal zijn dat je natuurlijk net zal zien dat één doos van een zodanig formaat is dat je er niet in de lengte / breedte / hoogte zoveel kan plaatsen dat de netto capaciteit volledig benut gaat worden.

M.a.w. een progje / tooltje bevat waarschijnlijk nog een paar mogelijke variabelen (vrij in te voeren door de user) die het rekenkundig model toch wel ietwat gecompliceerder gaat maken.

En dat zijn dus de extra punten van het knapsack probleem :)

Knapsack heeft niks van doen met gewichten, maar met afmetingen en volumes. De aangedragen formules in Excel zijn enkel een grove benadering en de uitkomst kan onder specifieke omstandigheden behoorlijk afwijken van de praktijk. Of dit bruikbaar is kan TS maar beter proefondervindelijk vaststellen.

Voorbeeld:
Langwerpige dozen 10x10x101 en een laadruimte van 100x100x200. In jullie berekening kun je er 198 dozen in kwijt. In de praktijk helaas maar 100 (+ een paar die je schuin in de lege ruimte kunt proppen).

Oeps, ik had het berichtje m.b.t. het Knapsackprobleem niet gelezen.

[edit] net even die wiki pagina aangeklikt, ja............ doei, ik heb donderdagvond tegen elven meer te doen (slaapvoorbereiding) dan een kleine roman te gaan lezen. ;) :D [end edit]

Laatst bewerkt:
Knapsack heeft niks van doen met gewichten, maar met afmetingen en volumes

Klopt, maar in het geval van de bestelbus zou dat een bijkomende variabele zijn.

Om het simpel te houden:

als één doos Y kilo weegt dan is het idd. Y * kwantiteit = totaal en die uitkomst vergelijkt ts met het laadvermogen (= dus idd. vrij simpel)
Rest nog het volume probleem m.b.t. het naast elkaar zetten. Da's een kwestie van idd. even rustig bekijken wat de l b en h van 1 doos is en dat even bezien in het licht van de laadruimte. (efficiënt kunnen benutten van de l b en h van de laadruimte.)

Theoretisch is dus het e.e.a zelfs uit het hoofd te berekenen, (zonder rekenmachine), maar wel met gebruikmaking van een meetlatje en een trekweegveer.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan