• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

berekend veld in draaitabel geeft rare uitkomst

Status
Niet open voor verdere reacties.

tartuffe2

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2016
Hallo

Ik wil de leeftijd van leden berekenen op een bepaald moment via een berekend veld in een draaitabel. De twee velden die gebruikt worden zijn 'geboortejaar' (numeriek, bv 1972) en 'datum' (datum, bv 07/08/2007). De formule die ik gebruik is: =JAAR(Datum )-Geboortejaar. Buiten de draaitabel werkt die perfect. In de draaitabel krijg ik vreemde cijfers (zie afbeelding). Hoe komt dat en hoe dat rechtzetten?
Bedankt.
Romeodraai.png

Je kan hier ook gewoon een excelbestand plaatsen. Wat je wil kan niet in een draaitabel. Wat je precies wil bereiken is mij niet duidelijk. Alle datums vallen in 2007 en het geboortejaar staat logischerwijs vast.

ik kan ook geen precieze uitleg geven waarom je zo'n eindresultaat bekomt
Amellal komt 5 keer voor en heeft als geboortejaar 1972, 5 * 1972 = 9860, dus ???
Bovendien wil je toch geen som denk ik, eerder een gemiddelde, een minimum of een maximum.

Verstandigst/minst foutgevoelig is gewoon die formule in je tabel te zetten, zoals je ook al aangaf, en dan het resultaat gepast verwerken in je draaitabel.

Bedankt voor uw reacties.
Dit is een tabel met atletiek prestaties (volgens geslacht, leeftijdscategorie, prestatie, geboortejaar van de atleet, datum van de prestatie (allemaal in 2007). Een atleet kan dus meerdere keren voorkomen. Ik wil gewoon de leeftijd in jaren hebben (bv 45 jaar). Als ik dat doe buiten een draaitabel, dan gaat het perfect.
Ik heb nu 4 rijen van Amellal verwijderd zodat die nog maar één keer voorkomt, en .. dan krijg ik 35. Het probleem is blijkbaar dat er achter Amellal meerdere rijen schuilen en door een voor mij onbekende reden slaat excel dan tilt.
Als ik het gemiddelde wil gebruiken ipv de som, dan krijg ik "gemiddelde, std deviaties worden niet ondersteund wanneer een draaitabelrapport berekende items bevat".
Toch raar dat niemand blijkbaar een uitleg heeft over dit punt in 2021, of dat het nergens gedocumenteerd is. Excel bestaat al zeker 25 jaar.

ik ben jaren terug afgestapt van berekende velden, correctie, eigenlijk ben ik nooit ingestapt.
Inderdaad, de getallen stemmen niet overeen met de verwachtingen.

Dat gemiddelden niet ondersteund worden, tja, als je verder leest, dan heeft 1 en ander meer te maken met welk gemiddelde je eigenlijk wenst, is het een gewogen gemiddelde of wat ?
Dus, ik zoek er niets meer achter, zet alle cijfertjes klaar in je gegevenstabel en laat de draaitabel dan simpelweg haar werk doen.

Poging mijnerzijds in bijlage met draaitabel en extra kolom (leeftijd) in je gegevenstabel.

Bijlagen

Zelfs de GGD werkt alleen met invariante gegevens: geboortejaar; leeftijd lijkt me 100% redundant.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zoals ik het lees wil TS per (leeftijds)categorie een overzicht van de leeftijden binnen die categorie (op een specifieke datum in 2007)...

Maar goed, paar opties nu dus. Mag Romeo bepalen wat hij mee doet.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan