Paar duizend dia's ontramen en weer inramen in raampjes zonder glas is niet niks! Moet dan ook zulke raampjes aanschaffen, want glas eruit en dia weer in hetzelfde raampje past niet.
Klopt, en ik heb hetzelfde probleem. Maar het kost mij geen cent, en eigenlijk ook niet zo super veel tijd. Ik maak een dia open, haal het glas er uit, en vervolgens doe ik de dia er weer in. Dan scannen, en dan kan, wat mij betreft, de dia naar het gemeente archief. Ik heb hem nu immers digitaal, en kan er nu van alles op loslaten om hem te verbeteren/op te knappen.
Het kost totaal geen extra tijd, want in de tijd dat een dia gescand wordt, maak ik de volgende dia klaar. En met een paar extra raampjes die wél passen kun je ze allemaal wel scannen.
Uit de door jou aangehaalde website:
"
here you get a max 7200dpi scanning resolution and infrared dust removal. If you only shoot 35mm transparencies and negatives, this is the best scan quality you can get"
En dat is dus géén bespreking van die HP, maar van de door mij aanbevolen Plustek

.
Maar ik heb makkelijk praten, want ik heb de beste scanner ooit gemaakt (voor een betaalbare prijs), die jammer genoeg al járen niet meer gemaakt/verkocht wordt door Nikon. Sterker nog: ik kreeg hem met drivers voor W98, en dat was het. Ze hebben voor volgende versies zelfs de software nooit meer geupdate, waardoor het ding jaren werkloos in de kast heeft gestaan. Tot ik VueScan ontdekte, die drivers voor de meest exotische scanners ondersteund. Dus nu ben ik weer lekker onder Windows 10/11 aan het scannen geslagen.
Waar jij (denk ik) op moet letten, is waarvoor je eigenlijk aan het scannen bent. Organiseer je nog steeds dia-avondjes (ik moet er niet aan denken; bovendien zit ik dan na 5 minuten al alleen in de zaal) en moet je je dia's dus fysiek houden, of wil je alles digitaal hebben zodat je er allerlei leuke dingen mee kan doen, waaronder bijvoorbeeld ook mooie digitale presentatie/filmpjes met muziek etc. maken.
In het laatste geval zou ik de kwaliteit van de scans voorop stellen, en dan komt m.i. alleen de Plustek in aanmerking.