Berekend veld

• Onderwerp starter Onderwerp starter tkint
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tkint

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2011
Beste,

In het bestand in bijlage wil ik van de tabel Studenten een query maken met een berekend veld op basis van het veld geslacht. Ik wil in plaats van Man of Vrouw de letters M of V.
Bij het aanmaken van het berekend veld MV gaat het fout. Ik gebruik daarvoor de volgende uitdrukking MV:IIf([Geslacht]=Man,"M","V"). Access aanvaardt deze syntax niet. Ik heb de komma's al vervangen door ; maar ik krijg #Fout als resultaat in de gegevensweergave. Is dit een bug in Access 2016 of wat doe ik fout?

Bijlagen

Moet het woord Man daar niet ook tussen quotes?
Code:
IIf([Geslacht]="Man","M","V")

Of misschien:
Code:
Left([Geslacht],1)

Laatst bewerkt:
Beste,

Ik kan het momenteel niet uitproberen want ik maak een backup van mijn HD. Ik denk dat ik bij het zoeken naar een oplossing Man tussen quotes heb gezet maar dat het probleem bleef. Maar ik probeer het straks.

Groeten

Beste,

Bij de IIf-instructie moet je ; gebruiken alhoewel in de voorbeelden op help-pagina's in de instructie komma's worden gebruikt. Achter de aanduiding Man of Vrouw zitten de waarden -1 en 0.
Met de instructie IIf([Geslacht]=-1;"M";"V") krijg ik het gewenste resultaat.

Laatst bewerkt:
tkint zei:
... alhoewel in de voorbeelden op help-pagina's in de instructie komma's worden gebruikt.
De meeste pagina's met hulp zijn Engelstalig, en dan krijg je de komma en niet de puntkomma als scheidingsteken. Als je de expressie opbouwt met de functie Opbouwen heb je nooit problemen, want die gebruikt automatisch de juiste syntax. Dat jouw eerste aanpak niet werkte had niks te maken met quootjes, maar met het feit dat je een Ja/Nee veld gebruikt voor het geslacht. Overigens een techniek waar je tegenwoordig de bietenbak mee opgaat, omdat het aantal officiële geslachten ondertussen wel wat hoger is. Genderneutraal bijvoorbeeld kan jij nu al niet meer aan. Dus ik zou daar vanaf stappen, en een gewone keuzelijst gebruiken.
Een Ja/Nee veld kan je gebruiken met de 'uitkomsten' TRUE/FALSE, YES/NO en -1/0. De laatste variant gebruik je als je wilt rekenen met het veld. Vandaar dat jouw nieuwe formule wél werkt, omdat je nu de echte waarde gebruikt. Maar ik raad je dus aan om er een gewone keuzelijst van te maken met de waarden 1;Man;2;Vrouw;3;Gender Neutraal;4;Overige. Die keuzelijst stel je dan in op 2 kolommen waarvan je de kolombreedten instelt op 0;4. En dan kom je een heel eind.

Beste OctaFish,

In de helppagina's van Microsoft Access Nederlands (via het internet) gebruiken ze een komma in de voorbeelden. Bedankt voor de tip om de opbouwfunctie te gebruiken en een keuzelijst in een tekstveld te maken. Kan je van dit laatste een beperkt voorbeeldbestand doorsturen?

Beste OctaFish,

Ik heb zelf een voorbeeldbestand in elkaar geknutseld op basis van jouw tips en het functioneert.

Geen probleem. De nieuwe oplossing zit in je db.

Bijlagen

Beste OctaFish,

Bedankt om het bestand "Beregoed" aan te passen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan