• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

berekene onregelmatigheidstoeslag tussen bepaalde uren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Trylogicazdl

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2012
Beste forum genoten,
Ik ben op dit moment een rooster aan het maken waarin ik behalve mijn werktijden ook mijn onregelmatigheidstoeslag wil berekenen per gewerkte dienst, niet het bedrag, maar de ort uren. Het berekenen van de gewone uren was geen probleem. Maar als ik tussen 06.00 uur en 07.00 uur wil berekenen dat ik 1 uur ort van 22% heb dan krijg ik dat niet voor elkaar. Ik heb op het web veel oplossingen (formules) gezocht maar niet gevonden, zouden jullie mij kunnen helpen? Ik heb een voorbeeld bestand bijgevoegd.

Ik ben zeer benieuwd naar de oplossingen die jullie aandragen :o

Bijlagen

Elke dienst heeft een code.
Maak 1 lijstje met codes en onregelmatigheidsuren die daarbij horen en haal daar de juiste gegevens uit op.
Zo gebruik je de meest simpele formules

Bestandje toegevoegd met willekeurige getallen in de tabel
Alleen cellen I9:K14 gevuld met formules.
(had even geen zin om alles precies uit te zoeken.)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi Popipipo,
Kun je mij ook uitleggen wat deze formule eigenlijk doet? Hij werkt prima, maar ik begrijp de logica er niet van.......:confused:

Code:
=[COLOR="#FF0000"]INDEX($AN$2:$AS$12[/COLOR];[COLOR="#0000FF"]MATCH($B9;$AN$1:$AS$1;0)[/COLOR];[COLOR="#008000"]MATCH(I$4;$AI$2:$AI$12;0))[/COLOR]

De 1e match (vergelijken) formule geeft een getal van de rij weer die over een komt met de gezochte waarde.
De 2e doet het met de kolom.
De uiteindelijke uitkomst is dus het kruispunt van deze 2 getallen en wel van het van het eerste gedeelte van de index formule.

ok, dat is duidelijk.
Maar wat eigenlijk de bedoeling is is het volgende:

Als ik op maandag een kb7 dienst heb dan moet de ort voor maandag uitgerekend worden. Als ik op zaterdag of zondag ook een kb7 dienst heb moeten de ort percentages voor zaterdag en zondag berekend worden.
Eigenlijk wil ik bereiken dat excel automatisch herkent op welke dag een bepaalde dienst wordt gewerkt en vervolgens de bijbehorende ort uitrekent. Is dat überhaupt mogelijk met formules?

Ik ben er vanuit gegaan dat een dienst op zaterdag een andere code heeft dan die zelfde dienst op maandag.
Nu wordt het dus een ander verhaal.

In mijn zoektocht naar een oplossing kwam ik op dit forum ook het volgende onderwerp tegen: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/556780-overuren-berekenen-formule-eenvoudiger-maken . Daarin wordt op een gegeven moment de volgende formule toegepast:

ALS(UUR($D22)*60+MINUUT($D22)<=22*60+0;$D22-$B22;0)

Kunnen we, om mijn probleem op te lossen iets met deze formule (of met de andere tips die in dit topic worden genoemd)?
De formule(s) moeten dan worden toegepast in de velden waar de ort van toepassing is
Zelf ben ik al aan het experimenteren, maar het vlot nog niet echt :(

Laatst bewerkt:
Hallo,

Is de vraag oplosbaar? sinds mijn laatste post heb ik geen reacties meer mogen ontvangen.....................:(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan