• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekenen aantal dagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

retrieverke

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2009
in werkmap "verhuur auto's" mag aantal dagen (Kolom F) slechts verschijnen als de einddatum gekend is. Hoe kan je dit oplossen? Ik heb voorlopig een formule gezet die enkel positieve waarden toont en een leeg veld als waarde negatief zou zijn.

In Kolom G moet je dan een formule bouwen die totale huurprijs berekent op basis van aantal dagen. Dus waar de waarde niet ingevuld is zou hij dat als 0 moeten herkennen.

Wie kan me helpen?

mvg,

Tommy

Bijlagen

Ehhhh.... denk ik te simpel? Of is het gewoon zoiets?
cel F16:
Code:
=ALS((C16-B16)>0;C16-B16;[B][COLOR="Blue"]0[/COLOR][/B])
cel G16:
Code:
=ALS(F16>0;$F16*(VERT.ZOEKEN($D16;$A$2:$C$8;3));[COLOR="blue"][B]0[/B][/COLOR])

Groet, Leo

Ehhhh.... denk ik te simpel? Of is het gewoon zoiets?
cel F16:
Code:
=ALS((C16-B16)>0;C16-B16;[B][COLOR="Blue"]0[/COLOR][/B])
cel G16:
Code:
=ALS(F16>0;$F16*(VERT.ZOEKEN($D16;$A$2:$C$8;3));[COLOR="blue"][B]0[/B][/COLOR])

Groet, Leo

Dat werkt inderdaad maar wat moet je doen als de waarde in F16 niet mag worden ingevuld als er geen einddatum is (en ik dus niet 0 als waarde mag laten verschijnen)?

verhuur auto's

ik heb een opzetje gemaakt.

laat maar eens weten, wat je er van vindt.

mijn gegevens heb ik in een apart werkblad gezet.

aanpassing (ik zie zojuist dat je zegt dat er in f16 geen nul mag komen te staan).
waarom niet?

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Bijlagen

Laatst bewerkt:
ik heb een opzetje gemaakt.

laat maar eens weten, wat je er van vindt.

mijn gegevens heb ik in een apart werkblad gezet.

aanpassing (ik zie zojuist dat je zegt dat er in f16 geen nul mag komen te staan).
waarom niet?

Oeldere

Beste, ook hier verschijnt 0 bij aantal dagen als er geen einddatum is. In de opgave stond echter dat het aantal dagen slechts mag verschijnen als de einddatum gekend is. Het probleem zit hem daar.

Als ik in F16 de formule zet: =ALS((C17-B17)>0;C17-B17;" ")
blijft het veld wel leeg maar geeft dit een conflict als ik in de volgende velden gebruik maak van de waarde uit F16.

klopt geeft wel het cijfer nul, maar daarmee zijn de vervolguitkomsten wel te gebruiken.

dus waarom mag er geen 0 komen te staan?

heb je ook de rest van de aanpassingen gezien?
kortingen laten opzoeken in tabel (daar wordt het bestand flexibeler van).

laat nog maar eens wat weten.

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

klopt geeft wel het cijfer nul, maar daarmee zijn de vervolguitkomsten wel te gebruiken.

dus waarom mag er geen 0 komen te staan?

heb je ook de rest van de aanpassingen gezien?
kortingen laten opzoeken in tabel (daar wordt het bestand flexibeler van).

laat nog maar eens wat weten.

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

De 0 mag er niet staan omdat de opgave in het handboek dat zo vermeld (althans zo interpreteer ik toch de opgave). Er staat letterlijk dat het aantal dagen slechts mag verschijnen als de einddatum gekend is.

Ook de kortingen in de tabel plaatsen is een niet toegelaten aanpassing vrees ik.

met vriendelijke groet,

Tommy

Beste, ook hier verschijnt 0 bij aantal dagen als er geen einddatum is. In de opgave stond echter dat het aantal dagen slechts mag verschijnen als de einddatum gekend is. Het probleem zit hem daar.

Als ik in F16 de formule zet: =ALS((C17-B17)>0;C17-B17;" ")
blijft het veld wel leeg maar geeft dit een conflict als ik in de volgende velden gebruik maak van de waarde uit F16.

Dat conflict is met een ALS-functie te ondervangen.
(zie bijlage).

Ik zie overigens aan je formule dat je met Lotus123 hebt gewerkt.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

schoolopgave ?

De 0 mag er niet staan omdat de opgave in het handboek dat zo vermeld (althans zo interpreteer ik toch de opgave). Er staat letterlijk dat het aantal dagen slechts mag verschijnen als de einddatum gekend is.

welk handboek?

is dit een schoolopgave?

Oeldere

welk handboek?

is dit een schoolopgave?

Oeldere

Ik heb een oplossing gevonden die werkt (zie attachment)! Opgave komt uit een handboek excel 2007 (uitgeverij de boeck, België)

Bijlagen

dit geeft nog geen oplossing als de auto op dezelfde dag wordt teruggebracht.

wat wordt er dan betaald?

Oeldere

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan