• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekenen formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

Slensor

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2017
Berichten
6
Hallo iedereen.
Ik zit al een tijdje vast in een taak voor het berekenen van volgende opdracht:

Elke patiënt die de kiné-praktijk bezoekt, wordt ingeschreven in de lijst.
Er wordt ook vermeld hoeveel bezoeken hij moet afleggen (Aantal Bezoeken) en wat de prijs per consultatie zal bedragen.
Na elk bezoek plaatst de kinesist een sterretje.

De patiënten moeten slechts betalen op het einde van de behandelingenreeks.
Anders moet er niets verschijnen...

Merk op dat de eerste patiënt 6 keer geweest is alhoewel het Aantal Bezoeken gelijk is aan 5. Zorg dat het juiste bedrag berekend wordt.

Client Aantal Afgelegde bezoeken Prijs per Te
Naam Bezoeken B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 Consultatie Betalen
Willems 5 * * * * * * 4,00 EUR
Overduin 10 * * * * * * * * * * 5,00 EUR
Jannes 9 * * * * * * 13,00 EUR
Schelle 6 * * * * * * 6,00 EUR
Vressen 3 * * * 13,00 EUR

Iemand die hiermee kan helpen? Ik weet gedeeltelijke forumules, maar krijg ze gewoon niet samengevoegd in één samenhangende formule. Zo weet ik dat ik met de formule: =AANTAL.ALS(C19:M19;"$") uitkom op het juiste cijfer ik heb al verschillende dingen geprobeerd met formules om dit dan te koppelen met het >= teken om aan te geven dat het groter dan of gelijk moet zijn in cel B5 en dit dan te vermenigvuldigen met N19. Maar krijg het dus niet deftig gekoppeld.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Plaats ff een voorbeeld bestandje , dan is het makkelijker te begrijpen en dan daarop een formule aan toe te voegen.
 
Welkom op het forum.

Je kunt hier een representatief voorbeeldbestandje plaatsen (via "ga geavanceerd"), wat voor iedereen wel zo makkelijk werkt.

Maar misschien kun je met dit voorbeeldje van het gebruik van >= al verder: =AANTAL.ALS(C19:M19;">="&A1)
 
In N19 en kopiëren naaar beneden:
Code:
=AANTAL.ALS(C19:L19;"*")*M19
Ik heb "juiste bedrag" geïnterpreteerd als het tarief maal het aantal werkelijke bezoeken.

Edit: toevallig is "*" ook een wildcard, dus alles wat ingevuld wordt, wordt meegeteld.
Als je alleen * wilt tellen, moet je "*" vervangen door "~*".
 

Bijlagen

  • Werken met functies MB.xlsx
    30,3 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Hm :eek: , na nog een keer lezen, denk ik dat dit beter is (nu wel met "~*", dus er mag alleen een sterretje ingevuld worden):

Code:
=ALS(AANTAL.ALS(C19:L19;"~*")>=B19;AANTAL.ALS(C19:L19;"~*")*M19;"")
 
Dank je wel! Dat was hem inderdaad. Had hier echt nooit zelf opgekomen :D
 
Mooi! :cool:
Kun je dit onderwerp in post #1 dan nog even markeren als "opgelost"?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan