brintalover
Nieuwe gebruiker
- Lid geworden
- 26 mei 2017
- Berichten
- 4
Hallo,
Wij hebben een MJOP (Meer Jarig Onderhouds Plan) voor een VvE (Vereniging van Eigenaren)
Nu wil ik daar graag zelf wat aan rekenen om te kijken of onze jaarlijkse contributie een beetje overeenkomt met de geplande uitgaven, en daarnaast hoeveel invloed inflatie en rente daarop kunnen hebben.
Daarvoor lijkt Excel me bij uitstek geschikt.
Door de uitgaves te delen door de cyclus (om de hoeveel jaar deze kostenpost terugkomt, bijvoorbeeld elke 8 jaar schilderen), krijg je een soort van jaarlijkse reservering. Tot zo ver alles prima.
Nu wil ik echter graag inflatie en rente toevoegen aan mijn formules, hoe doe ik dit?
Inflatie: De uitgaves worden elk jaar x% duurder. We gaan ervan uit dat de reserveringen ook stijgen met hetzelfde percentage.
Rente: De rente over opgebouwde het spaargeld.
Zeker bij posten met een lange cyclus, zoals het vervangen van de lift kunnen inflatie en rente een groot verschil maken. Ondanks dat de reserveringen ook stijgen, is bij hoge inflatie de reservering van jaar 1 veel te laag om 1/20 van de investering in jaar 20 te dekken, dat verschil moet dus worden gedekt door een hogere reservering dan de eerder genoemde simpele formule.
Bij voorkeur prop ik alles in 1 formule, met als inputvariabelen:
1) prijs investering
2) cyclus
3) inflatie
4) rente
en als output: Jaarlijkse reservering
Een andere oplossing die gebruik maakt van meerdere cellen zou ook al geweldig zijn.
Is er iemand die weet hoe dit moet en die mij hierbij wil helpen?
Wij hebben een MJOP (Meer Jarig Onderhouds Plan) voor een VvE (Vereniging van Eigenaren)
Nu wil ik daar graag zelf wat aan rekenen om te kijken of onze jaarlijkse contributie een beetje overeenkomt met de geplande uitgaven, en daarnaast hoeveel invloed inflatie en rente daarop kunnen hebben.
Daarvoor lijkt Excel me bij uitstek geschikt.
Door de uitgaves te delen door de cyclus (om de hoeveel jaar deze kostenpost terugkomt, bijvoorbeeld elke 8 jaar schilderen), krijg je een soort van jaarlijkse reservering. Tot zo ver alles prima.
Nu wil ik echter graag inflatie en rente toevoegen aan mijn formules, hoe doe ik dit?
Inflatie: De uitgaves worden elk jaar x% duurder. We gaan ervan uit dat de reserveringen ook stijgen met hetzelfde percentage.
Rente: De rente over opgebouwde het spaargeld.
Zeker bij posten met een lange cyclus, zoals het vervangen van de lift kunnen inflatie en rente een groot verschil maken. Ondanks dat de reserveringen ook stijgen, is bij hoge inflatie de reservering van jaar 1 veel te laag om 1/20 van de investering in jaar 20 te dekken, dat verschil moet dus worden gedekt door een hogere reservering dan de eerder genoemde simpele formule.
Bij voorkeur prop ik alles in 1 formule, met als inputvariabelen:
1) prijs investering
2) cyclus
3) inflatie
4) rente
en als output: Jaarlijkse reservering
Een andere oplossing die gebruik maakt van meerdere cellen zou ook al geweldig zijn.
Is er iemand die weet hoe dit moet en die mij hierbij wil helpen?