• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekenen jaarlijkse reservering met rente en inflatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

brintalover

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 mei 2017
Berichten
4
Hallo,

Wij hebben een MJOP (Meer Jarig Onderhouds Plan) voor een VvE (Vereniging van Eigenaren)

Nu wil ik daar graag zelf wat aan rekenen om te kijken of onze jaarlijkse contributie een beetje overeenkomt met de geplande uitgaven, en daarnaast hoeveel invloed inflatie en rente daarop kunnen hebben.
Daarvoor lijkt Excel me bij uitstek geschikt.

Door de uitgaves te delen door de cyclus (om de hoeveel jaar deze kostenpost terugkomt, bijvoorbeeld elke 8 jaar schilderen), krijg je een soort van jaarlijkse reservering. Tot zo ver alles prima.

Nu wil ik echter graag inflatie en rente toevoegen aan mijn formules, hoe doe ik dit?

Inflatie: De uitgaves worden elk jaar x% duurder. We gaan ervan uit dat de reserveringen ook stijgen met hetzelfde percentage.
Rente: De rente over opgebouwde het spaargeld.

Zeker bij posten met een lange cyclus, zoals het vervangen van de lift kunnen inflatie en rente een groot verschil maken. Ondanks dat de reserveringen ook stijgen, is bij hoge inflatie de reservering van jaar 1 veel te laag om 1/20 van de investering in jaar 20 te dekken, dat verschil moet dus worden gedekt door een hogere reservering dan de eerder genoemde simpele formule.


Bij voorkeur prop ik alles in 1 formule, met als inputvariabelen:
1) prijs investering
2) cyclus
3) inflatie
4) rente
en als output: Jaarlijkse reservering

Een andere oplossing die gebruik maakt van meerdere cellen zou ook al geweldig zijn.

Is er iemand die weet hoe dit moet en die mij hierbij wil helpen?
 
Als de rente evenredig is aan de inflatie gaat er weinig mis.
Hoelang kun jij vooruit kijken bij rente en inflatie ? (ben je dik met de ECB ?)
 
Als de rente evenredig is aan de inflatie gaat er weinig mis.
Hoelang kun jij vooruit kijken bij rente en inflatie ? (ben je dik met de ECB ?)

Klopt, ik heb helaas ook geen glazen bol, maar vaak is de rente lager dan de inflatie (denk ik). Bovendien ben ik wel benieuwd naar de impact van een verschil tussen beiden op de benodigde reservering.
 
Ik ben geen boekhoudkundige, so correct me if i'm wrong, maar ik zie niet in waarom dit überhaupt nodig is.
Een balanspost "voorzieningen" wordt niet contant gemaakt door hiermee rekening te houden.
En de aanname dat rente vaak lager is dan inflatie is geheel afhankelijk van het risico wat je neemt. Immers als je het geld in een belegging hebt gestald levert het doorgaans meer op dan bewaren in een oude sok!

Verder heb je het over: 'toevoegen aan formules' en 'een eerder genoemde formule'.
Ik ben benieuwd of je dat even met ons wilt delen door een voorbeeld bestandje te posten van wat je hebt geprobeerd?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan