• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

% berekenen met een negatieve waarde

• Onderwerp starter Onderwerp starter vrouw
  • Startdatum Startdatum

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Hallo,

Ik wil graag het percentage zien dat de inkoop is van 2025.

De inkoop is een inport van een ander bestand vandaar dat dit negatief is maar feitelijk is het een normaal (positief) getal.

Ik had al gevonden dat je met =(-1*B2) de waarde vannegatief naar positief maakt.
Verder met de formule =(-1*B2)=B2/A2*100 lukt het me niet.

Hoe los ik dit op?

Bijlagen

Probeer deze eens.
Code:
=-B2/A2*100

Of maak gebruik van onderstaande formule met een cel opmaak van percentage.
Daarmee voorkom je ook dat als de input per ongeluk positief is niet negatief gaat worden.
=ABS(B2/A2)

Bijlagen

Thanks voor de snelle hulp.
Formule van Peter59 werkt prima voor mij, die van Popipo komt op 0 uit😎

Als ik de formule doortrek krijg ik #DIV/0! bij de berekening van de %

1751802232211.png

Popipo komt op 0 uit
In mijn bestandje zie ik toch duidelijk 30% staan
Laat je bestandje (geen schermafdruk) eens zien waar dat gebeurt.

1751802872563.png

1751802836506.png

Bijlagen

• 1751802814241.png
    1751802814241.png
    4 KB · Weergaven: 1
ik vroeg om een EXCEL BESTAND!!!!!

Ik denk dat het probleem ligt aan je celformaat.

Ja klopt, die stond op Number en nu op Percentage en dan geeft ie dat juist weer

heb je ook een oplossing voor dat #DIV/0!?

Gaaf, bedankt.

Ik ga ermee aan de slag👍

Aan foto's kunnen wij niet zien waarom het bij jou niet goed gaat.
Foto's en plaatjes gebruik je voor vragen op een fotoshopforum

Oke, excuus ik dacht dat alle info in de screendump staat 😎
En ik ben bang dat ik allerlei ellende binnen kan halen met downloaden.

Bijlagen

Dan b.v. deze
Code:
=ALS(A3=0;"";ABS(B3/A3))

Als je het voorbeeldje uit #14 meteen in de vraagstelling had geplaatst dan had je het juiste antwoord al in #2 en/of #3 gekregen en waren er dus geen 14 reacties nodig geweest.

Dat zijn dan steeds situaties die pas ontstaan als.... en nadat.
Ik heb geen glazen bol en zeker niet met Excel waar iedere keer wel weer iets mee gebeurd als je iets wil.

Ik ben zeker geen pro hierin en vraag gewoon om hulp.

Waar ik steeds tegenaan loop in dit forum is dat ik een situatie heb in een bepaald bestand wat ik niet kan delen ivm gevoelige informatie.

Omdat in dat bestand weer formules staan naar een ander bestand kan ik dat dus ook weer niet zomaar delen.

Als ik een bestand maak om hier wel te delen is dat toch weer anders daardoor en loop je dus weer vast nadat je denkt dat je geholpen bent, sorry daarvoor.

Ik begrijp heus wel dat jullie willen helpen en daarvoor de juiste info nodig hebben maar soms lukt dat even niet en heb je ook daarbij hulp nodig, nogmaals excuus

Geen zorgen hoor, echt geen excuses nodig.
Het is juist begrijpelijk dat je niet zomaar alles kunt delen vanwege gevoelige info.
Ik herken ook wel wat je zegt: zodra je een bestand namaakt om te delen, werkt het ineens net even anders… en dan loop je toch weer vast.
Frustrerend, vooral als je gewoon om hulp vraagt.
Wat misschien nog handig is om te noemen: als je werkt met gekoppelde bestanden, kun je in sommige gevallen Power Query gebruiken om gegevens in te laden.
Dat maakt het vaak wat stabieler en je kunt dan makkelijker een los voorbeeldje maken, zonder de echte bronbestanden te hoeven tonen. Geen must hoor, gewoon een tip als het je iets lijkt.
En nogmaals, het is helemaal oké dat het niet altijd lukt om alles meteen duidelijk te maken, dat hoort erbij.
We denken gewoon met je mee waar mogelijk.

Terug
Bovenaan Onderaan