• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

berekenen opzegtermijn adhv leeftijd en dienstjaren

Status
Niet open voor verdere reacties.

hans1971

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2010
Berichten
52
Aanvullende vraag:
Hoe kan ik vervolgens het aantal weken terugrekenen naar een datum. Bijvoorbeeld: op 31-12-2011 is sprake van een opzegtermijn van 19 weken. Ik heb dan de exacte datum nodig 19 weken gelegen voor de datum van 31-12-2011. Is dit ook in een formule te vangen?

=====================


Graag wil ik in Excel (MS Excel 2010, Nederlandstalig) de opzegtermijn in weken berekenen aan de hand van leeftijd en aantal dienstjaren. De volgende regels zijn hierop van toepassing:

Voor elke 2 dienstjaren geldt 1 week opzegtermijn,met een minimum van 4 weken en een maximum van 13 weken. Daarnaast wordt de opzegtermijn verlengd met 1 week per vol dienstjaar na het bereiken van de 45 jarige leeftijd. Ook hierbij geldt een maximum van 13 weken. In totaal kan de opzegtermijn dus 26 weken bedragen.

Twee voorbeeldjes:
1. leeftijd 41 jaar, 14 dienstjaren (14 : 2 = 7. Opzegtermijn is 7 weken)
2. leeftijd 57 jaar, 36 dienstjaren (36 : 2 = 18. Opzegtermijn is echter max. 13 weken), tevens geldt: 57 - 45 = 12 dienstjaren boven de 45 jaar. Totale opzegtermijn bedraagt hiermee 13 + 12 = 25 weken.

Hoop hiermee een beeld te hebben gegeven van de situatie. Hoe kan ik dit het best aanpakken in Excel. Dit is waarschijnlijk een klus voor een zeer beoefende Excel gebruiker / formule expert. Ik ben benieuwd naar jullie reacties! Bij voorbaat dank.
 
Laatst bewerkt:
Onder welk CAO valt deze regeling, je opzegtermijn is afhankelijk van je leeftijd en dienstjaren????

Hier echter toch de oplossing.
 

Bijlagen

  • opzeg termijn.xls
    17 KB · Weergaven: 126
Het betreft een CAO in de foodsector, ben zelf niet blij met dit artikel,maar goed het is niet anders. De formule werkt perfect, zeker op de 2 voorbeelden die ik had gegeven, maar ondervangt helaas niet de volledige situatie. Ik heb de formule toegepast in mijn werkbestand en bij een aantal medewerkers is de uitkomst bijvoorbeeld 27 weken of hoger terwijl de totale opzegtermijn 26 weken mag bedragen. Bijvoorbeeld leeftijd 61 jaar en 31 dienstjaren geeft een opzegtermijn van 29 weken. Heb je nog een idee hoe dit in de formule opgevangen kan worden?
 
2e lid ook een min van 13 toegevoegd
Code:
=MIN(MAX(B2/2;4);13)+MIN(MAX((A2-45);0);13)
 
Geniaal, en wat eenvoudig eigenlijk! Super bedankt, de formule werkt nu perfect!
 
Aanvullende vraag:
Hoe kan ik vervolgens het aantal weken terugrekenen naar een datum. Bijvoorbeeld: op 31-12-2011 is sprake van een opzegtermijn van 19 weken. Ik heb dan de exacte datum nodig 19 weken gelegen voor de datum van 31-12-2011. Is dit ook in een formule te vangen?
 
hans1971,

Misschien simpel gedacht van mij maar als je 19 weken maal 7 doet en dit getal van de datum af haald, kom je volgens mij op de juiste datum.
Of zit er een meter naast?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan