• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekenen van de dagmediaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

jense01

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2014
Beste excelkenners,

Ik zou graag nog eens beroep willen doen op jullie kennis.
Ik tracht mijn vraag duidelijk te maken aan de hand van volgend voorbeeld:
RIJ KOLOM A KOLOM B
1 2013/01/01 waarde 1
2 2013/01/01 waarde 2
3 2013/01/02 waarde 3
4 2013/01/02 waarde 4
5 2013/01/02 waarde 5
6 ....

Nu wil ik de mediaan per dag berekenen. Ik weet dat dit manueel te doen is met behulp van de formule 'mediaan', maar aangezien mijn dataset enkele duizende waarden bevat is dit belachelijk veel manueel werk. Is dit op een of andere manier te automatiseren? Een bijkomende moeilijkheid is dat het aantal waarden per dag verschillend is.

hartelijk dank voor de hulp!
jense01

Wat je zou kunnen doen is het volgende:

Werken met een hulpkolom

Selecteer alle gegevens (dus de datums) en plak deze in een lege kolom (zorg ervoor dat je een koptekst hebt bijv. 'Datum')
Selecteer alle gekopieerde gegevens in de nieuwe kolom
Ga naar het tabblad gegevens en kies voor duplicaten verwijderen.

Nu blijven alleen de unieke datums over.

Stel dat dit in kolom E is dan is E1 de koptekst 'Datum' en F1 wordt de koptekst 'Mediaan'

In cel F2 gebruik je dan de volgende formule die je moet bevestigen met CTRL SHIFT ENTER

Code:
=MEDIAAN(ALS($A$2:$A$11=E2;$B$2:$B$11))

In deze formule is mijn bereik waarin ik moet kijken cel A2 t/m A11 (de kolom waarin de oorspronkelijke datums staan)
Het bereik B2:B11 in deze formule zijn de oorspronkelijke waarden.

Laatst bewerkt:
Bedankt JanBolhuis,

Hiermee zijn de medianen per dag inderdaad op een handige manier berekent.
Ik had nog bijkomende vraag:
Kan ik op een of andere manier de berekende medianen automatisch laten zetten achter de originele 2 kolommen bij de juiste data?
Zodat het volgende wordt bekomen:
RIJ KOLOM A KOLOM B KOLOM C KOLOM D
1 2013/01/01 waarde 1 mediaan dag 1 =B1-C1
2 2013/01/01 waarde 2 mediaan dag 1 =B2-C2
3 2013/01/02 waarde 3 mediaan dag 2 =B3-C3
4 2013/01/02 waarde 4 mediaan dag 2 =B4-C4
5 2013/01/02 waarde 5 mediaan dag 2 =B5-C5
6 ....

Dit omdat ik geïntereseerd ben in het verschil tussen de waarde en zijn dagmediaan. Ik zou dan in kolom D =B1-C1 zetten en doortrekken naar onder.

groeten,
jense01

Graag gedaan.

Ja hoor dat kan.

Gebruik de formule die ik eerder heb gegeven en verwijs niet naar E2 zoals in mijn voorbeeld maar naar A2 en dan doortrekken.Wel de bereiken absoluut maken (zoals het voorbeeld)

zie bijlage
ik zou een draaitabel maken van je gegevens, maar dan eigenlijk omdat ik geinteresseerd ben in de unieke waarden van je datums (dus eigenlijk uitgebreid filteren en andere oplossingen zouden ook gaan). Daarnaast een kolom met de mediaan zoals JanBolhuis aangaf. Dan verder het verschil tov de mediaan.

Bijlagen

Beiden bedankt voor het aanbieden van een oplossing. Ik zou echter de oplossing van JanBolhuis willen verkiezen, omdat ik mijn weg niet goed ken met die draaitabellen...
Het probleem is echter dat ik, vanaf dat we aan de tweede datum komen, de boodschap onwaar krijg.
Ik heb de suggesties die werden voorgesteld (samen met het wegvallen van 'mediaan' in de formule), toegepast.
Zo bekom ik deze formule (de waarden achter de $ zijn uiteraard fictief...):
=ALS($E$2:$E$11=A2;$F$2:$F$11))

vriendelijke groeten
jense01

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan