• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekening aantal unieke uit een kolom zonder dubbele

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friweg

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 apr 2004
Berichten
1
Wie o wie kan mij helpen aan de volgende formule:

Bijgevoegd bestand betreft een factuuroverzicht met o.a. bijbehorende debiteurennummers. Aan ieder factuur hangt een debiteurennummer. Hierdoor komt het voor dat een debiteurennummer meerder malen voorkomt. Nu zal ik graag willen weten om hoeveel debiteuren het gaat via een excel formule waarbij er indien sprake is van een dubbel nummer, deze niet wordt meegenomen in de telling. Zodat ik per saldo een uitkomst van aleen het aantal unieke debiteurennummers krijg.

Mogelijkheden via subtotalen en autofilter heb ik reeds uitgeprobeerd, maar geven niet het benodigde resultaat of hebben tot gevolg dat ik meer werk moet verrichten via invoegen extra kolommen of handmatig tellen vanuit het autofilter hoeveel het er zijn. Erg omslachtig allemaal.

Misschien is het niet anders mogelijk dan via een omweg, omdat er simpelweg geen eenvoudige cq eenduidige formule voor iets dergelijks bestaat.

Mocht jij een expert zijn en mij spoedig verder kunnen helpen, verneem ik graag jouw reactie.

Bij voorbaat dank, verblijf ik,

Met vriendelijke groet,

Friweg
 
Hoi Friweg,

De meest simpele oplossing:
Extra kolom toevoegen met daarin de formule (in dit voorbeeld kolom K, debiteurnummer staat in A1):
K1: =Aantal.als(A$1:A1;A1)

Het aantal debiteuren is nu te tellen met de formule:
=Aantal.als(K1:K9999;1)

Jeroen
 
als je niet zo van de formules bent, is dit ook nog wel en snelle.

Maak even snel een pivot table, waarin in de linkerkant je de nummer zet, en in het midden veld diezelfde reeks, maar dan geconfigureert als aantal. Zo krig je in de linkerheading alleen maar de enkele nummers, zonder duplicaten
 
Laatst bewerkt:
zie voorbeeldje. ik heb en de formule en de pivot(draaitabel toegevoegd)
 

Bijlagen

  • voorbeeldje.rar
    2,1 KB · Weergaven: 26
Hoi Charley,

Een pivot-tabel is niet nodig, maar het kan natuurlijk wel:
Formule in E2 iets aanpassen:
E2: =ALS(AANTAL.ALS(A$2:A2;A2)=1;AANTAL.ALS(A$2:A$999;"<="&A2)+RIJ()/10000; "")

Vervolgens kun je in H4 de reeksen op volgorde krijgen:
H4: =ALS(AANTAL(E:E) < RIJEN(H$4:H4); "";INDEX(A:A;AFRONDEN(REST(KLEINSTE(E:E;RIJEN(H$4:H4));1)*10000;0)))

en de totalen in I4 krijg je met:
I4: =ALS(H4=""; "";AANTAL.ALS($A$2:$A$999;H4))

Jeroen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan