• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekening afhankelijk van waarde andere cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maas02

Gebruiker
Lid geworden
18 jul 2012
Ik ben bezig met het maken van een excel sheet waarbij ik in een kolom factuurnummers heb staan. In een andere kolom heb ik uren staan. Sommige factuurnummers komen vaker voor en nu wil ik dat een nieuwe kolom het aantal uren bij elkaar optelt voor een factuurnummer. Weet iemand hoe ik dit kan doen?
Het enige wat ik zelf kan bedenken was =SOM.ALS(D8: D1000;20120501;O8:O1000). D is de kolom met factuurnummers, 20120501 is het factuurnummer, en kolom is het aantal uur. Deze formule telt alleen het aantal uur op voor factuurnummer 20120501 en ik wil dit dus graag voor alle factuurnummers kunnen.

Hopelijk weet iemand het antwoord...

Maak een tabelletje waar alle factuurnummers één keer in voorkomen en pas daarin je som.als toe. Plaats anders eens een voorbeeldje.

Hier is het bestand. Er staan nu nog maar 2 factuurnummers in maar dat gaan er natuurlijk meer worden

Bijlagen

maas02,

zie bijlage (verder zoals Rob voorstelde)

Bijlagen

Nadeel van een lijstje factuurnummers maken is dat er steeds factuurnummers bijkomen dus je blijft eindeloos die lijst aanpassen een draaitabel kan heel simpel alle uren tellen bij 1 factuur en je kan ook nog veel meer gegevens tonen. en met 1 klik is de draaitabel bijgewerkt.

ik heb jou datagebied wel omgezet in een tabel.. daardoor er een 1 op 1 koppeling tussen de tabel en de draaitabel zodat altijd alle data word doorzocht.

let niet teveel op de gekozen opmaak die is in 5 seconden aangepast door de standaard draaitabelopmaak stijlen..

Bijlagen

Ik kende de draaitabellen nog niet. Erg bedankt. Ik ga er nog even mee puzzelen maar ik denk dat ik er wel iets mee kan!

is er ook een manier dat de draaitabel automatisch bijhoudt als er nieuwe factuurnummers aangemaakt worden?

Ja dat kan maar alleen met een macrootje.

op het VBA blad van de pivottable moet je dan de volgende code zetten .

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()

ActiveSheet.PivotTables(1).PivotCache.Refresh

End Sub

Als je geen VBA wilt gebruiken dan kan en tekstje in de sheet om jezelf eraan te herinneren om de pivottable te vernieuwen wel helpen. of een controle blokje waar je totaal aantal uren vergelijkt met de totaal uren getoond in de draaitabel.

In het begin vergeet je nog wel eens een draaitabel te updaten en zoek je je blind naar een verschil, maar als de routine er eenmaal inzit om een draaitabel even te vernieuwen dan gaat het wel goed en bij verschillen denk je dan al snel aan het vernieuwen.

vaak is het meer een kwestie van wennen als gelijk met macro's te werken om het automatisch te doen..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan