• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekening Excel onjuist

Status
Niet open voor verdere reacties.

RemcoCornelissen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 jul 2015
Hallo,

Excel geeft aan dat de logische test (met als formule) in cel A1 juist is, terwijl dit naar mijn idee niet het geval is. Wellicht is hier een heel simpele oplossing voor, echter ik zie het even niet. Kan iemand helpen waardoor Excel aangeeft dat de logische test juist is, terwijl dit niet het geval is?

Zie bijlage voor het voorbeeld.

Alvast bedankt.

Bijlagen

• Capture.JPG
    Capture.JPG
    22,5 KB · Weergaven: 30
  • Book2.xlsx
    Book2.xlsx
    8,9 KB · Weergaven: 19
Remco,

Als je met gebroken getallen werkt, cijfers achter de komma, dan krijg je door afrondingsverschijnselen als gevolg van de conversie van decimale getallen naar binaire getallen, minimale verschillen.
dit kun je bijv oplossen door jouw formule te wijzigen in
=ALS(-27,09<>AFRONDEN((2012,39-2039,48);2);WAAR;ONWAAR)
Je werkt immers met het getal 27,09 (2 cijfers achter de komma).
Als je voor A1 en voor C3 kiest voor Formules en dan Formules evalueren, dan zie je dat voor C3 wel een afronding wordt gedaan bij de evaluatie, bij A1 echter niet.

Opgelost

Dankje Thoralf,

Op deze manier werkt het inderdaad. Hoewel ik de conversie van decimale getallen naar binaire getallen niet helemaal begrijp, werkt het op deze manier.

Bedankt voor je antwoord!

Groeten Remco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan