• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

berekening in exel

Status
Niet open voor verdere reacties.

claudine algoet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
wat ik zou willen bereiken .....

Ik zou willen dat exel bepaalde artikels samen telt op het volgende blad dan de oorspronkelijke gegevens.
Bijvoorbeeld al de "postzegels" het bedrag, automatisch laten optellen op hetvolgende werkblad zodat ik direct kan zien hoeveel geld er uitgegeven is aan postzegels.
Kan iemand me op weg helpen ?

Hoi Claudine,

Als ik je goed begrepen heb zou het meegestuurde voorbeeldbestandje moeten doen wat je vraagt.
:thumbsup:

Wilfried

Bijlagen

ok, ik probeer het even uit en hou jullie op de hoogte

Laatst bewerkt:
Je kunt toch gewoon invoeren in de cel: '='... dan naar het functieknopje links van de invoerbalk. (Fx) en je gebruikt SOM, gaat dan vervolgens naar blad 1 en selecteer de cellen die je bij eklaar wilt laten optellen en klaar..
Bijvoorbeeld: A1=SOM(Blad1!A1:A5)

Is het mogelijk om nog wat verklarende uitleg te krijgen bij deze formule zodat ik dit ook kan toepassen op mijn eigen bestand. Ik weet namelijk niet waar de link gelegd wordt met het woord "postzegels" die exel moet optellen.
In ieder geval heel hartelijk bedankt voor het toegezonden voorbeeld.

=SOMPRODUCT((Blad1!$A$3:$A$11=A5)*(Blad1!$D$3:$D$11))

Laatst bewerkt:
De link in de formule is: =A5. In A5 staat immers het woord postzegels en dat vergelijkt Excel (in het voorbeeld van Imod) op blad 1 met het aantal keer dat het woord postzegels voorkomt. Dit betreft het eerste deel van de formule. Het tweede deel zoekt de bedragen achter het woord postzegels er bij en telt die op.

Ik heb het zelf geprobeerd maar het lukt niet.
Is het mogelijk om die formule en de betekenis van de tekens eens letterlijk te vertalen ?
Ergens moet ik iets missen.

Ik snap het nu volledig hoe het in mekaar zit en het is gelukt.

Ik heb nog 2 kleine vraagjes namelijk.
- Hoe kan je de cel automatisch in een andere kleur laten veranderen als een bepaald bedrag bereikt is ?

-Die gele cel die een lijst is.... Hoe bekom je die lijst in die ene cel als die woorden in die kolom niet voorkomen ?

Heel hartelijk bedankt aan iedereen voor de ruime uitleg aan een leekje ;)

Laatst bewerkt:
Die gele cel die een lijst is.... Hoe bekom je die lijst in die ene cel als die woorden in die kolom niet voorkomen ?
Met valideren. Kijk weer in het vakje naast Fx en zie daar Naam Poduct. Die naam is ook gegeven aan het validatielijstje. Zie bijlage. Data>valideren, zo kom je er.
Wat betreft je eerste vraag: dat doe je met voorwaardelijke opmaak. Stoei er maar even mee. Kom je er niet uit horen we het wel.

nb
Als je de kijst uit wilt breiden dan voeg gegevens toe in de bewuste kolom. Ga dan naar Invoegen>Naam>Definiëren. In het listje dat je dan te zien krijgt klik je op Product, onderin het venster verander je het bereik.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan