Berekening in query

Status
Niet open voor verdere reacties.

patricw

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2009
Beste allemaal,

Ik wil het volgende in access, maar het lukt me niet:

In een tabel met meerdere kolommen heb ik o.a. een kolom met specificatie, productielijn, productieweek en verwerkingsweek.

Bij elk record hoort ook een input m2 en een output m2, van deze 2 wil ik een yield berekenen volgens [output/input*600/effectieve breedte*0.975]. De effectieve breedte is ook een kolom.

Nu wil ik graag een query die mij vraagt om een bepaalde spec ([welke spec]) en welke productielijn ([welke lijn]). Dit lukt me wel. Vervolgens wil ik als resultaat van de records met de opgegeven spec en productielijn een opsomming van de yield per productieweek. Dus de input m2 en output m2 moeten eerst opgeteld worden per productieweek en vervolgens de yield berekend.

Wie kan mij zeggen hoe dit het beste kan? ik kom er niet uit.

groet, patric

ps ik ben de rest van vandaag afwezig dus zal pas morgen weer kunnen kijken. Als het nodig is kan ik morgen ook wel de tabel posten.

Hoi Patric,

Ik hoop dat ik begrijp wat je bedoelt... In bijgaand voobeeldje zit in ieder geval een query waarmee je een selectie kunt maken zoals je vraagt.
Ik heb de berekening letterlijk overgenomen; het viel mij op dat je alles op elkaar deelt en vermenigvuldigt, zonder groeperingen te maken.
je krijgt een ander resultaat als je bijvoorbeeld deze formule maakt:
Code:
 [(output/input)*600/(effectieve breedte*0.975]).
Overigens kun je de formule uiteraard altijd wel aanpassen, mocht dat nodig zijn.

Als je de query [qMaten per week] uitvoert, vraagt hij om een specifatie (a of b) en een produktielijn (1 of 2).

Michel

Bijlagen

Hoi michel, dank voor je snelle (re)actie. :D

Ik geloof dat ik begrijp hoe het werkt; je maakt 2 query's, de eerste selecteert en met de 2e doe je de groeperings berekening op basis van de eerste. Klopt dat?

groet, patric

De berekening gaat niet goed. Als je van spec a en lijn 1 de berekening per week doet dan worden de 3 yield getallen gesommeerd. De juiste berekening is dat van de records de input en output wordt opgeteld en dan de berekening wordt uitgevoerd.( het is rekenkundig niet goed om de yield getallen te sommeren; een yield van 83 % en 62% levert dan een yield op van 145% en dat is onmogelijk)

Laatst bewerkt:
De berekening in het voorbeeld maakt gebruik van de gegevens in de verschillende records, dus die uitkomsten kloppen wel. Als de getallen niet kloppen, is dat waarschijnlijk omdat de berekening zelf niet helemaal jofel is. Vandaar dat ik eerder vroeg of er geen groeperingen in moeten. Aangezien ik verder niet veel inzicht heb in wat er uit moet komen, heb ik jouw formule overgenomen in het voorbeeld.
Het idee van de 2 queries is in dit geval denk ik wel noodzakelijk, omdat je twee verschillende soorten berekeningen uitvoert. De eerste query werkt dan als invoer voor de tweede, die dus moet laten zien wat je wilt. Je kunt uiteraard verschillende soorten berekeningen laten uitvoeren op basis van de eerste query. het hangt er maar net van af, wat je wilt zien.

Ok, ik ga hier even mee aan de slag. Je hebt in ieder mij op het goede spoor gezet, waarvoor dank!:thumb:

groet, patric

Hoi michel, eindelijk tijd gehad om even ermee te stoeien.

In jouw voorbeeld doe je de berekening in de 1e query en daarna, in de 2e query, doe je de sommatie. Dat is precies andersom dan wat ik zou willen: ik wil eerst de input en output m2 sommeren en daarna pas de berekening doen. Het groeperen is prima zo.

Ik heb de door mij aangepaste file bijgevoegd, moet zo goed gaan volgens mij.

groet, patric

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan