• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekening in Userform gaat niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erik191283

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2015
Beste mensen,

Loop tegen een gek probleempje aan. Al enige tijd ben ik bezig om in excel iets in elkaar te knutselen om facturen te kunnen maken die vervolgens in een administratiepakket ingelezen kunnen worden. Op zich werkt datgene wat ik tot nog toe heb naar tevredenheid, al heb ik al wel eens begrepen dat ik zeker niet voor de opties met de minste code heb gekozen bij het schrijven wat stukjes VBA, maar als het werkt ben ik tevreden...

Het probleempje wat ik nu heb doet zich voor op het userform Factuur aanmaken dat in het bestand zit. Wanneer ik hier voor een willekeurige klant een factuur aanmaak en deze bij BTW-Hoog tarief een bedrag exclusief BTW heeft tussen de € 1.623 en € 1.676 gaat de berekening van het totaalbedrag fout. Verder heb ik het niet voor elkaar kunnen krijgen om het bedrag fout te laten gaan. Het gaat ook alleen in het userform fout, niet in de onderliggende berekening want op de factuur die eruit komt staat wel het juiste bedrag. De berekening van de cellen in het userform gebeurd op een tabblad van het excel document omdat ik het niet voor elkaar kreeg de velden in het userform zelf te laten rekenen en ze daarna ook nog met het juiste formaat door te zetten naar de tabel op het tabblad Facturen.

Het bestandje was te groot om bij te voegen, daarom maar even een linkje naar WeTransfer: https://www.wetransfer.com/downloads/ad2a7c2fba37fc786cddbfb00056860320150902152958/292bcaa5d4287be1b184ecc6755e784820150902152958/77e3cd

Het is een heel verhaal, maar als iemand van jullie eens wil kijken of je briljant idee hebt, heel graag!

Gr Erik

Maak het bestand kleiner, beperk het tot je vraag en plaats het hier. (zie ook mijn 'handtekening')

hallo,

door dit soort acties:
Code:
With TXTbedragexclBTW3
.Value = Format(WorksheetFunction.Substitute(.Value, ".", ","), "#,##0.00")
End With
kun je getallen krijgen met 2 komma's er in. dan gaat het mis.
zo wordt 1.400,00 ---> 1,400,00 en daar ziet excel geen getal meer in.

Sylvester,

Inmiddels alles vervangen door
Code:
Private Sub TXTBedraginclBTW3_change()
With TXTBedraginclBTW3
.Value = Format(WorksheetFunction.Substitute(.Value, ".", "."), "€ #,##0.00")
End With
End Sub

En nu werkt het inderdaad.

Bedankt!

Erik

Dat kan in VBA beter:

Code:
Private Sub TXTBedraginclBTW3_change()
  TXTBedraginclBTW3.Text = Formatcurrency(replace(TXTBedraginclBTW3.Text, ".", ","), 2)
End Sub

Gebruik in VBA de ingebouwde faciliteiten van VBA, niet die van Excel.

Laatst bewerkt:
Heb het geprobeerd, maar krijg de melding de typen niet met elkaar overeenkomen, die foutmelding heb ik met de eerder oplossing niet. Verwacht jij problemen met de andere oplossing?

Heb je de code wel goed overgenomen, want in #15 heb je ook een fout staan.

Dit werkt probleemloos
Code:
Sub tst()
  c00 = "1234.56"
  c01 = FormatCurrency(Replace(c00, ".", ","), 2)
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan